Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)
Artwork in public and personal area and in the educational situation. Art organizations and institutions: types, mission,
conception, collections. Educational programs in galleries and art museums. Educational encounters, functions of
interpreting and and lector of visual art. Artwork, viewer, recipient. Perception and aperception of Artwork.
Designing educational programs in the gallery in the framework of ?artwork ? educator/animator ? recipient?.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)
Umělecké dílo ve veřejném a soukromém prostoru a ve výchovné situaci. Umělecké organizace a instituce: typy, poslání,
koncepce, sbírky. Programy metodických center galerií a uměleckých muzeí. Výchovná situace, poslání a funkce výtvarného pedagoga
a galerijního pedagoga jako interpretů uměleckého díla. Umělecké dílo, divák, recipient. Percepce a apercepce uměleckého díla. Návrhy edukací a dílčí etudy v systému umělecké dílo - výtvarný nebpo galerijní pedagog - recipient.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)
To be able to analyse main concepts of good gallery education practice and to respect plurality of interpretations in cultural contexts, reflecting up on multiple functions of an image in contemporary culture. Designing an educational model for a particular cultural artefact, designing and editing of educative materials for the gallery and museum of art.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)
Od reflexe chápání funkcí vizuálního vyjádření v současné kultuře a reflexe galerijní pedagogické praxe k tematizaci a konceptové analýze specifického edukačního modelu a k rozpoznání kontextů a plurality interpretací. Vytvoření návrhu edukačního modelu v oblasti zprostředkování kulturního produktu/artefaktu. Vytvoření návrhu scénáře edukace, editace edukativních materiálů pro muzeum/galerii.
Literature -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)
HALL, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998 MUKAŘOVSKÝ, J. in GRYGAR, M. : Terminologický slovník českého strukturalismu, Brno: Host, 1999. EAGLETON, T.: Idea kultury. Brno, Host, 2001. ECO, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha, Nakladatelství Svoboda FOUCAULT, M. (1994). Toto nie je fajka. Bratislava, Archa
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha, Nakladatelství H+H, 2008. FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691 FULKOVÁ, M. a kol. Edukativní programy Galerie Rudolfinum, Galerie Rudolfinum, 1997 - 2008. Fulková, M., Hajdušková, L., Sehnalíková, V. (2012). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011.Praha: PedF UK, UPM. Fulková, M., Hajdušková, L., Kitzbergerová, L., Sehnalíková, V. (2013). Galerijní a muzejní edukace 2. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2012 a 2013. Praha: PedF UK, UPM. HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998. KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. KESNER, L. (ed.): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H, 1997. KITZBERGEROVÁ, L.: Přemýšlení o znacích. Interní materiál KVV PedF UK.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)
HALL, F. Co se stalo s postmodernismem. In Labyrint, č. 3-4, 1998 MUKAŘOVSKÝ, J. in GRYGAR, M. : Terminologický slovník českého strukturalismu, Brno: Host, 1999. EAGLETON, T.: Idea kultury. Brno, Host, 2001. ECO, U. (1995). Skeptikové a těšitelé. Praha, Nakladatelství Svoboda FOUCAULT, M. (1994). Toto nie je fajka. Bratislava, Archa
FULKOVÁ, M.: Diskurs umění a vzdělávání. Praha, Nakladatelství H+H, 2008. FULKOVÁ, M. (2002). Když se řekne ? vizuální gramotnost. Výtvarná výchova, roč. 42, č. 4., str. 12 - 14. ISSN1210-3691 FULKOVÁ, M. a kol. Edukativní programy Galerie Rudolfinum, Galerie Rudolfinum, 1997 - 2008. Fulková, M., Hajdušková, L., Sehnalíková, V. (2012). Galerijní a muzejní edukace 1: Vlastní cestou k umění: Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011.Praha: PedF UK, UPM. Fulková, M., Hajdušková, L., Kitzbergerová, L., Sehnalíková, V. (2013). Galerijní a muzejní edukace 2. Vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2012 a 2013. Praha: PedF UK, UPM. HORÁČEK, R.: Galerijní animace a zprostředkování umění. MU Brno 1998. KESNER, L. ml.: Muzeum umění v digitální době. Vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti. Praha, Argo a Národní galerie, 2000. KESNER, L. (ed.): Vizuální teorie. Současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. Praha, H+H, 1997. KITZBERGEROVÁ, L.: Přemýšlení o znacích. Interní materiál KVV PedF UK.
Teaching methods -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
lecture/seminary
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2009)
přednáška/seminář
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)
Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submition of pilot studies on a chosen theme.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)
Vedení reflexivních záznamů, portfolia materiálů, odevzdání dílčích studií na zvolené téma.
Syllabus -
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)
* Key Words: Culture, visual culture, cultural interface. Art, interpretation, semiotics, reflective practice. Visual sign, symbol, symbolic systém, visual text, context. Narrativity, myth, discourse, gender, subject. Museum of Art, gallery, educational and educative programme. RVP educational framework. * Theory: Contemporary museums and galleries viewed as media of communication. Gallry education in the context of contemporary pedagogical theories including theory of art education. Notion of discursive layers influencing understanding of artworks. Meaning making: meaning of visual sign in the contexts of culture, history of art, society and gender. Image as a text, its cultural coding, visual/pictorial discourse and cultural institutions.
Practice: Workshops in galleries, analysis od case records and professional programmes: 1. NG Praha, Veletržní palác, lektorské oddělení. 2. Programmes of local cultural institutions. Designing of a pilot programme, peer review.
Last update: PhDr. Leonora Kitzbergerová, Ph.D. (13.02.2018)
* Klíčová slova: Kultura, vizuální kultura, kulturní rozhraní. Umění, interpretace, sémiotika, reflexivní praxe. Obrazový znak, symbol, symbolický systém, text, kontext. Narativita, mýtus, diskurs, gender, subjekt. Muzeum, muzeum umění, galerie, galerijní edukace, edukativní program. RVP - rámcový vzdělávací program. * Teorie: Současné pojetí muzea/galerie jako komunikačních médií. Galerijní edukace v kontextu soudobých pedagogik a teorií vizuality vč. teorie výtvarné výchovy. Průzkum diskursivních vrstev ovlivňujících pojetí uměleckého díla v současnosti. Tvorba významů - proměny významu znaku (symbolu) ve vztahu ke kulturním, historickým, sociálním, genderovým kontextům. Obraz jako text a jeho kódování, obrazový diskurs a instituce. * Praxe: Praktické dílny, rozbor konkrétních případových studií z profesionálních programů. 1. NG Praha, Veletržní palác, lektorské oddělení. 2. Programová nabídka místních kulturních institucí Příprava vlastního projektu.