Annotation: Course has self-experience character. Students will be introduced through their own creative work and
self-reflection with theory and practice of art-therapy and art-philtecis.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
Anotace: Kurs má (sebe)zkušenostní charakter, jeho ústředním cílem je seznámit studenty s projektivními, abreaktivními a
sublimačními stránkami výtvarného projevu a přivést je k reflexi vlastní výrazové tvorby jako prostředku sebepoznání a k
hlubšímu pochopení výtvarného projevu jejich budoucích žáků.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
Aim of the course -
Aim of the subject: Introducing most important contexts of social rehabilitative and psychotherapeutical parts of creative and expressive acting of pupils.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
Cíle předmětu: Cílem kursu je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými souvislostmi socio-rehabilitačních a psychoterapeutických vlastností výtvarného projevu a motivovat je k dalšímu poznávání.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
Course completion requirements - Czech
zápočet
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.09.2012)
Literature -
Ruyer, R. Paradoxy vědomí. Expresivita. Praha : UK - Pedagogická fakulta 1994
Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha : Karolinum 1997
Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001, 2004
Slavíková, V. ; Slavík, J. ; Hazuková, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001
Campbellová, J.: Techniky arteterapie ve výchově..., Praha : Portál 1998
Caseová, C. - Dalleyová, T.(ed.): Arteterapie s dětmi. Praha : Portál 1996
Goodman, N. Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007
Doležel, L. Heterocosmica - fikční a možné světy. Praha: Karolinum 2003
Červenka, M. Fikční světy lyriky. Praha: Paseka 2003
Ingarden, R. Fenomenologická estetika: pokus o vymezení oblasti bádání (přednáška)
Sibley F., Estetické pojmy (esej)
Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou (informace z výzkumu NIPOS), Praha: Pedf UK 2006
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
Ruyer, R. Paradoxy vědomí. Expresivita. Praha : UK - Pedagogická fakulta 1994
Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Praha : Karolinum 1997
Slavík, J.: Umění zážitku, zážitek umění I. a II. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001, 2004
Slavíková, V. ; Slavík, J. ; Hazuková, H.: Výtvarné čarování. Praha : UK - Pedagogická fakulta 2001
Campbellová, J.: Techniky arteterapie ve výchově..., Praha : Portál 1998
Caseová, C. - Dalleyová, T.(ed.): Arteterapie s dětmi. Praha : Portál 1996
Goodman, N. Jazyky umění - nástin teorie symbolů. Praha: Academia 2007
Doležel, L. Heterocosmica - fikční a možné světy. Praha: Karolinum 2003
Červenka, M. Fikční světy lyriky. Praha: Paseka 2003
Ingarden, R. Fenomenologická estetika: pokus o vymezení oblasti bádání (přednáška)
Sibley F., Estetické pojmy (esej)
Dětská zkušenost s výtvarným projevem a vizuální kulturou (informace z výzkumu NIPOS), Praha: Pedf UK 2006
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
Requirements to the exam -
Claim to the C:
80% of attendance,
Essey and didactical project,
Portfolio,
Final interview
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
požadavky k Z:
Aktivní účast min. 80% (vzhledem k zážitkovému /výcvikovému/ charakteru semináře),
vypracovaná reflektivní bilance a didaktický úkol,
absolvování závěrečného pohovoru
Formy kontroly předmětu: zápočet
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
Syllabus -
theory:
1) theory of expression
2) art experience
3) psychical distance
4) expressivity and reflectivity
5) social-cognitive conflict in education through art
practice:
1) Art creation as basis of experience
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.12.2008)
Sylabus:
na první lekci si studenti přinesou základní výtvarné pomůcky (čtvrtky, pastelky, vodovky, nůžky, lepidlo
1. metodická stránka artefileticky pojaté výuky (methodics of artephiletical lesson) - hlavní metodické pojmy a postupy, fáze výuky, vazba na kurikulum
(main methods and metodical terms, phases of lesson, curriculum)
2. teoretická stránka artefileticky pojaté výuky (theory of artephiletical lesson) - obsah zážitku v edukativní situaci, koncept, prekoncept, komunikace, reflektivní dialog, personalizace a enkulturace, rozdíl artefiletiky a arteterapie, umění a artefiletika
(content of experinece in educational situation, concept, preconcept, communication, reflective dialog, personalization and enculturation, diference among Artephiletics and Artetherapy, Art and Artephiletics)
3. praktická složka semináře (practical part of the course) - vlastní tvorba a návštěvy galerií nebo muzeí výtvarného umění, reflexe výtvarného zážitku
(own creation, excursion to the galleries or art museum, reflection of art experience)
klíčová slova: výtvarný zážitek, obsah, výraz, reflexe, prekoncept, koncept