|
|
|
||
Uvedení do problematiky pedagogické praxe v mateřské škole: profese učitelky mateřské školy, dítě předškolního věku, předškolní vzdělávání. Obsahem semináře bude výměna zkušeností z oblasti pedagogické praxe, diskuze nad aktuálním problémy (školní vzdělávací program, evaluace, pedagogická diagnostika atd.). Last update: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (05.06.2012)
|
|
||
Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha, VÚP 2004. Autoevaluace mateřské školy (metodická příručka k vlastnímu hodnocení). Praha : VÚP, 2010. ISBN 978-80-87000-9-32-8. Pedagogické hodnocení v pojetí RVP PV: Metodika pro podporu individualizace v podmínkách mateřské školy. Praha : VÚP, 2007. ISBN 978-80-87000-10-6. Manuál k přípravě školního (třídního) vzdělávacího programu mateřské školy. Praha : VÚP, 2005. ISBN 80-87000-01-3. Praktický průvodce třídním vzdělávacím programem mateřské školy. Praha : VÚP, 2004. ISBN 80-239-5940-9 HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha, Portál 2004, ISBN 80-7178-888-0. KROPÁČKOVÁ, J.. Formy spolupráce mateřské školy s rodičovskou veřejností. Poradce ředitelky mateřské školy. 2011, I., 3., s. 19-22. ISSN 1804-9745. KROPÁČKOVÁ, Jana. Význam pedagogické praxe v profesní přípravě učitelek mateřských škol. In KROPÁČKOVÁ, Jana. (Eds.). Idea a realita vysokoškolského vzdělávání učitelek mateřských škol na pedagogické fakultě. Praha : Pedagogická fakulta UK Praha, 2007, s. 39-49. ISBN 978-80-7290-326-9. KROPÁČKOVÁ, Jana. Hledání možností spolupráce mateřské školy a základní školy pro zajištění návaznosti preprimárního a primárního vzdělávání. In: SYSLOVÁ, Zora, ed. Školní vzdělávací programy a evaluace v mateřské škole. [CD ROM]. Praha: Verlag Dashofer, 2013. ISSN 1802-4130. MERTIN,V, GILLERNOVÁ,I. Psychologie pro učitelky mateřské školy. Praha, Portál 2003, ISBN 80-7178-799-X. OPRAVILOVÁ, E., GEBHARTOVÁ, V.: Rok v mateřské škole. Praha, Portál 2003, ISBN 80-7178-847-3. SYSLOVÁ, Z.. Profesní kompetence učitele mateřské školy. Praha: Grada Publishing a.s., 2013 SYSLOVÁ, Z. Realizace autoevaluace v mateřských školách. Praha: Verlag Dashöfer, 2013 ZELINKOVÁ,O. Pedagogická diagnostika individuální vzdělávací program. Praha, Portál 2001, ISBN 80-7178-544-X. Časopisy: Informatorium 3-8, Poradce ředitelky mateřské školy Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2014)
|
|
||
Forms of teaching: lecture & seminar Last update: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (05.06.2012)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na tomto semináři. Na seminář je potřeba připravit videozáznam vlastní pedagogické práce s dětmi předškolního věku v rozsahu max. 5 minut (vyberat konkrétní situaci, která bude prezentována na semináři - v učebně je k dispozici dataprojektor).
Videozáznam a písemnou sebereflexi je třeba odevzdat na konci semináře. K písemné sebereflexi je potřeba přiložit přílohu dle povahy videozáznamu (individuálně vzdělávací program, třídní vzdělávací program, vzdělávací projekt atd). Last update: ADAMECM/PEDF.CUNI.CZ (05.06.2012)
|
|
||
Náplň semináře
Prezentace vzdělávacích programů v mateřských školách
Prezentace způsobů realizování pedagogické diagnostiky v mateřské škole
Restrukturalizace závažných problémů (využití pedagogického portfolia), jejich pojmenování, pochopení podstaty problému a souvislostí, návrhy možných řešení
Aplikace teoretických znalostí do pedagogické praxe (studium odborné literatury) do pedagogické praxe (přípravy, hledání různých variant, inovativních přístupů atd.)
Příprava, realizace a evaluace vzdělávací činnosti v mateřské škole
Sebereflexe a postupné vytváření individuálního vnitřního modelu žádoucích pedagogických dovedností (např. vytvořit si sebehodnotící arch).
Význam pedagogického porfolia
Studující, kteří pracují v mateřské škole si na úvodní seminář přinesou: 1. doklad o své souvislé pedagogické praxi (např. potvrzení zaměstnavatele, musí se jednat o zaměstnanecký poměr, ne o praxi v rámci předchozího studia), 2. školní vzdělávací program mateřské školy, kde pracují a písemně si připraví stručnou charakteristiku vzdělávacího programu, 3. ukázku, jak se realizuje evaluace v mateřské škole (např., jak zjišťujete a vyhodnocujete spolupráci s rodiči nebo jak realizujete pedagogickou diagnostiku ve třídě, či jak sledujete a vyhodnocujete individuální pokroky jednotlivých dětí) V případě, že nepracujete a nepracoval/la jste v mateřské škole, tak tyto materiály zpracujete po absolvování dvoutýdenní pedagogické praxe!!! V případě, že student/ka nemá souvislou pedagogickou praxi (ne v rámci předchozího studia, musí se jednat o zaměstnanecký poměr min. v rozsahu 1 roku), musí absolvovat 2 týdenní souvislou pedagogickou praxi ve vybrané fakultní mateřské škole (po dohodě s vedoucím praxe). Cílem je uvedení do problematiky pedagogické práce s dětmi předškolního věku. Studenti se seznamují s prostředím, organizací, personálem i vybavením mateřské školy, potřebami dětí předškolního věku a náplní práce učitelek i administrativní stránkou pedagogické práce. Stěžejní činností této pedagogické praxe jsou hospitačně-asistenční činnosti. Studenti se učí navázat kontakt s dětmi, pozorovat a analyzovat jak práci učitelky, tak i činnosti dětí . V průběhu pedagogické praxe plní úkoly zadané vedoucím praxe.
Last update: KROPACKO/PEDF.CUNI.CZ (16.02.2014)
|