|
|
|
||
The aim of the course is to open to students basic methodological questions of comparative pedagogy and to lead them to acquire basic methods and approaches. The course is further specified in relation to pre-school education so that students can understand the comparison of conditions influencing the functioning of pre-school education in a given country, ie social, economic and political context. The aim of the course is to gain a deeper insight into the thematic areas, to determine the basic variables of the European trends in pre-school education and to formulate the basic postulates necessarily present in the reforms of the Czech pre-school education in the European context.
Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (29.10.2019)
|
|
||
Základní studijní literatura: EACEA. Eurypedia - The European Encyclopedia on National Education Systems. Dostupné z: http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/eurypedia_en.php. EUROPEAN COMMISSION/EACEA/EURYDICE/EUROSTAT. Key Data on Early Childhood Education and Care in Europe. 2014 Edition. Eurydice and Eurostat Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2014. OECD. Starting Strong IV: Monitoring Quality in Early Childhood Education and Care, OECD Publishing, Paris, 2015. DOI: http://dx.doi.org/10.1787/9789264233515-en SYSLOVÁ, Z., BORKOVCOVÁ, I. a PRŮCHA, J.. Péče a vzdělávání dětí v raném věku. Komparace české a zahraniční studie. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2014. ISBN 987-80-7478-354-8. PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika. Praha, Portál 2006. 263 s. ISBN 80-7367-155-7 WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2006. 324 s. ISBN 80-7290-269-5. Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Zkouška je ústní za základě předem daných okruhů, které student obdrží na počátku semestru (okruhy jsou studentům dostupné v Moodle). Komparativní studie dvou zemí student předloží týden před zkouškou a za základě této studie je veden zkouškový rozhovor. Last update: Kropáčková Jana, PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
|