|
|
|
||
Course Annotation: The aim of the course is to provide students of general subjects with information about the origin and development of pedagogical-psychological counseling, about the current counseling system and new trends in counseling.
Students are acquainted with the professional activities and tasks of individual counseling articles (educational counselor, school psychologist and special educator, PPP, SPC, SVP, IPPP) and
with the most frequently solved problems of elementary school pupils, young and older pupils.
Subject topics:
• Counseling in the system of psychological disciplines.
• Establishment and development of educational counseling in the world and in our country.
• Current system of pedagogical-psychological counseling, legislation, new trends in counseling.
• Activities and competencies of individual educational counseling articles:
school counseling center: educational counselor, prevention methodologist, school psychologist and school special educator;
pedagogical-psychological counseling center,
special-pedagogical center,
educational care center,
institute of pedagogical-psychological counseling, non-profit organizations, pedopsychiatrist and medical facilities.
• PPP and SPC professional activities: diagnostics, remediation and intervention, information and consultation activities.
• The most common counseling solutions for school age problems: professional choice and choice of educational pathway, developmental learning and behavioral disorders, issue of poor benefit, neurotic difficulties, aggressive and antisocial behavior, developmental difficulties and crisis of parental authority.
Last update: Pavlas Martanová Veronika, PhDr. Mgr., Ph.D. (20.05.2019)
|
|
||
Elliot,J.,Place,M. Dítě v nesnázích, Grada, Praha. Grada. 2002 Gabura,J.,Pružinská,J. Poradenský proces, SLON, Praha. SLON. 1995 Hadj Moussová, Z., Valentová, L. Poradenské teorie a strategie, UK PedF. 2002 Langová,M. Heřmanová V., Trpišovská D. a kol, Psychologické aspekty školního poradenství. Ústí n.L., UJEP. 2005 Kopřiva, K. Lidský vztah jako součást profese, Portál, Praha. Portál. 1997 Trpišovská,D. Psychologická diagnostika pro učitele, UL, UJEP 1997 Vágnerová, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha. Portál 2004 Vágnerová, M. Školní poradenská psychologie,Karolinum,Praha. Karolinum. 2005 Last update: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (02.02.2020)
|
|
||
Závěrečný test ze znalostí problematiky s otevřenými otázkami. Last update: Trpišovská Dobromila, doc. PhDr., CSc. (02.02.2020)
|
|
||
Pozornost bude věnována etice poradenské práce,objasnění jednotlivých etap poradenského procesu, analýze termínů diagnostika,intervence,konzultační aktivity v poradenské činnosti s konkretizací v oblasti školství.Budou diskutovány nejčastější vývojové problémy předškolních dětí a žáků počátečních tříd ZŠ. Tematický plán: Současný systém pedagogicko-psychologického poradenství, etické aspekty v poradenské práci,význam funkce výchovného poradce a ŠMP na škole. Vývoj poradenství ve světě i nás / základní informace/. Poradenství jako profese, pojetí poradenské činnosti, odborná připravenost. Poradenský proces a jeho etapy, model A-B-C. Činnosti a kompetence jednotlivých aktérů poradenství ve školství: výchovný poradce, ŠMP, školní či poradenský psycholog, PPP, SPC, SVP. Odborné poradenské činnosti: screening, diagnostika, intervence, informační a konzultační aktivity. Last update: VALENTO/PEDF.CUNI.CZ (20.01.2010)
|