SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
2D Work I - OK0321116
Title: Výtvarné vyjadřování plošné I/
Guaranteed by: Katedra výtvarné výchovy (41-KVV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2009
Semester: winter
E-Credits: 5
Examination process: winter s.:
summer s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/8, C [HS]
summer s.:0/8, MC [HS]
Extent per academic year: 18 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Teaching methods: combined
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Annotation -
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Developing artistic thinking, feeling and making. Basics of drawing and painting. Mixed media. Consistency of subject, technique and art materials.
Aim of the course - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)

Cíl :

1. Pochopení významu výtvarného vyjádření pro vizualizaci vztahu ke světu a hledání místa v něm.

2. Rozvíjení schopnosti výtvarného vidění,myšlení a tvorby prostřednictvím plošného vyjádření kresbou, frotáží, malbou (koláží, roláží).

3. Hledání subjektivních důvodů, jak a proč hledat svůj vlastní výtvarný výraz.

4. Výtvarným vyjádřením objevit vlastní osobnost. Schopnost empatie do individuální dětské výtvarné tvorby. Konfrontace s výtvarným uměním.

5. Transformace do pedagogické praxe. Schopnost samostatné úvahy o souvislosti námětu s technikou a materiálem.

Literature - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Základní literatura :
1) CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi. Praha : 2.vydání Aventinum, 1997.

ISBN 80-85277-79-4.

2) CIKÁNOVÁ, K. Malujte si s námi. Praha : 2. vydání Aventinum, 1996.

SBN 80-7151-468-3.

3) ROESELOVÁ, V. Techniky ve výtvarné výchově. Praha : Sarah, 1996

ISBN 80-902267-1-X.

4) ROESELOVÁ,V. Linie, barva, tvar ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 2004.

ISBN 80-902267-5-2.

5) ZDENĚK,M.a kol.Základy výtvarné výchovy.Učebnice pro pedagogické fakulty. Praha: SPN 1987. ISBN nemá

Cikánová, K. Tužkou, štětcem, nebo myší. Praha: Aventinum 1998. ISBN 80-7151-031-9

Roeselová,V.: Námět ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1995.1.vyd. ISBN nemá. Další ???

Řady a projekty ve výtvarné výchově, Praha, Sarah 1997.ISBN 80-902267-2-8.

Brožková,I. : Dobrodružství barvy, Praha, SPN 1982.

Šamšula,P. : Obrazárna v hlavě 1.2. ,Praha,Práce 1996, 3. Práce 1997..ISBN 80-208-0380-7.

Requirements to the exam - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Požadavky pro udělení klasifikovaného zápočtu :
1) Aktivní účast na semináři, schopnost dialogu, tvořivé rozvíjení námětu, motivační schopnosti. Splnění všech úkolů zadaných na semináři na odpovídající výtvarné úrovni.

2) Vedení dokumentace, její odpovídající prezentace.

3) Prokázání základní orientace v problematice výtvarné plošné tvorby (v písemné formě - test aj.)

Ukončení: KZ

Syllabus - Czech
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.06.2008)
Obsah:
Klíčová slova : Smyslová a duchovní komunikace se světem, empatie, synestesie, výtvarné vyjadřovací prostředky, výtvarný výraz, vztah námětu a výtvarné techniky, kresba a malba, základní výtvarné problémy, kontrasty, komponování, detail a celek, náhoda a záměr, výtvarná řada.

1. Teorie :
1.1. Komunikace se světem, smyslový a duchovní odraz. Výtvarné vyjádření jako tvůrčí proces.

1.2. Kresba a její výtvarný výraz - charakteristika, členění, dokumentace . Komunikace, člověka se světem kresbou - odraz v umělecké tvorbě, v dětských výtvarných činnostech. Vazby námětů na kreslířský výraz. Podíl kresby ve výtvarných řadách a projektech. Problematika kreslířského a malířského typu.

1.3. Podíl frotáže při smyslovém uchopení světa. Frotáž jako možné východisko k aktivnímu vnímání grafického výtvarného výrazu.

1.4. Malba a její výtvarný výraz - charakteristika, členění, dokumentace (komunikace člověka se světem malbou - odraz v umělecké tvorbě, v dětských výtvarných činnostech). Vazby námětů na malířský výraz. Podíl malby na výtvarných řadách a projektech.

1.5. Podíl koláže a roláže v komunikaci se světem. Koláž či roláž jako možné východisko k chápání barevných kontrastů a kompozičních vztahů.

2. Praxe :
2.1. Haptické a animační hry - smyslový prožitek jako odraz. Synestesie (zvuky a tóny). Komunikace. Zviditelnění neviditelného.Uchopení námětu a jeho výtvarného výrazu, osnování do výtvarných řad.

2.2. Kresba suchou stopou (tužkou, rudkou, uhlem, voskovým pastelem), lineární kresba, stínovaná kresba. Rozlišení výtvarného výrazu. Kontrast.

2.3. Kresba mokrou stopou (perokresba, lavírovaná kresba, kolorovaná kresba, kresba dřívkem,větévkou, provázkem,štětcem aj.)

2.4. Frotáž a její námětová oblast. Pozorování výtvarného výrazu snímaných linií a struktur, komponování, kontrasty. Rozbory a zdůvodnění osobní výpovědi.

2.5. Malba - praktické poznávání barevných kontrastů v souvislostech s vhodně volenými náměty, barevný kruh.

2.5.1. Komponování, proměny, variace. Vyvození funkcí barvy - náměty pro impresivní, expresivní a konstruktivní využití barevných vztahů.

2.5.2. Rozlišení výtvarných postupů při malbě akvarelovými, krycími, temperovými barvami - jejich využití ve škole ve vazbách s náměty.

2.6. Rozvaha nad dokumentací, rozbory vlastních pokusů, dětské tvorby. Konfrontace s výtvarným uměním. Návštěva galerie.

2.7. Koláž, roláž jako možný výtvarný dialog se světem. Náměty, pokus o realizaci. Podíl alternativních postupů výtvarného vyjádření v ploše ve výtvarných řadách a projektech.

Další úkoly ve vazbě na vlastní výtvarné činnosti studentů :
Náměty a variace.

Rozbory a zdůvodnění osobní výpovědi.

Rozvaha nad náměty osnov pro výtvarnou výchovu I.st.ZŠ.

Rozlišení kresby z představy, kresby motivované skutečností, studijní kresby, návrhové kresby.

Kresba a formát.

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html