SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Project and its Presentation - OI2308713
Title: Project and its Presentation
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2022
Semester: winter
E-Credits: 2
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: English
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. MgA. Jana Palkovská
Class: Předměty v angličtině - mgr.
Annotation -
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)
The course focuses on learning the principles of project methods based on the principles of educational progressivism in the U.S. already formulated in the 19th Century (John Dewey). However underscores thinking behind, bound for project method, as found on all major educators, J.A. Comenius (Schola ludus), J.H. Pestalozzi (Swiss educator educated kids to the acquiring of practical activities), etc. The course focuses on the definition and specific motivation to the solution of projects motivated true the need to challenge. The project stresses effects of the intensive learning and the principles of pupils and teachers engagement in the acquisition of knowledge and skills.
Aim of the course -
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)

The aim lies on the acquiring of knowledge and skills that will help keep teachers in the classroom contact with reality without gratuitous emphasis on memorization of knowledge without reference to practical life. The aim is to teach skills to solve a problem at the optimal integration of the curriculum and at the maximum imitation of real life situations as a constant with naturally interdisciplinary relationships.

Literature -
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)
  • KAŠOVÁ, J., TOMKOVÁ, A., DVOŘÁKOVÁ, M. Učíme v projektech. Praha: Portál. 2009.
  • KAŠOVÁ, J. a KOL. Škola trochu jinak. Projektové vyučování v teorii a praxi. Kroměříž: Iuventa. 1995.
  • NAAR, D. a KOL. Průvodce pro projektové vyučování. Praha: Egredior. 2004.
  • VALENTA, J. a KOL. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha: ARTAMA 1993.
  • MAZÁČOVÁ, Nataša. Metodický portál, Články: "Možnosti a meze projektové výuky v současné škole" [online]. 19. 04. 2007.[cit.17. 02. 2011.]. ISSN 1802-4785. Dostupný z WWW: <http://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/1288/MOZNOSTI-A-MEZE-PROJEKTOVE-VYUKY-V-SOUCASNE-SKOLE.html>.
  • http://www.rvp.cz/clanek/1596 - Jana Nováčková, Pavel Kopřiva, Dobromila Nevolová: Reflexe procesu
  • http://www.rvp.cz/clanek/334 - Kubínová Marie: Projekty ve vyučování
  • www.projektovevyucovani.cz
  • www.projektovavyuka.cz
  • www.projektovevyucovani.cz
  • www.modernivyucovani.cz
  • http://www.rvp.cz
  • www.zsjz.cz
  • http://www.slideshare.net/jeena.aejy/project-as-a-method-of-teaching-presentation
  • www.projectapproach.org
  • BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení I. Vymezení současné problematiky. Brno: MU, 2004. 128 s. ISBN 8021038133.BARTOŇOVÁ, M. Kapitoly ze specifických poruch učení II. Reedukace specifických poruch. Brno: MU, 2005. 152 s. ISBN 8021038225.
  • DVOŘÁK, D. Efektivní učení ve škole. Praha: Portál, 2005. 144 s. ISBN 8071785563
  • GRECMANOVÁ, H.; URBANOVSKÁ, E.; NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc: Hanex, 2000. 159 s. ISBN 808578328
  • JŮVA, V. Stručné dějiny pedagogiky. Brno: Paido, 1994. 52 s. ISBN  8090173705
  • KRATOCHVÍLOVÁ, J. Teorie a praxe projektové výuky. Brno: MU, 2006. 160 s. ISBN 8021041420
  • KRET, E. Učíme (se) jinak. Praha: Portál, 1995. 132 s. ISBN 8071780308
  • KUBICOVÁ, S.; SOLÁROVÁ, M. Integrovaná projektová výuka v přírodovědném vzdělávání. Ostrava: PřF OU, 2007. 62 s.
  • KUBICOVÁ, S. Projektová výuka v biologickém vzdělání na ZŠ a SŠ. Ostrava: OU, 2007. 54 s.
  • LERNER, I. J. Didaktické základy vyučovacích metód. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1988. 176 s.
  • LERNER, I. J. Didaktické základy metod výuky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986. 168 s.
  • MAŇÁK, J. a kol. Alternativní metody a postupy. Brno: MU, 1997. 89 s. ISBN 8021015497
  • MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1994. 121 s. ISBN 8021010312
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno. MU, 1994. 113 s. ISBN 8021002107
  • MOJŽÍŠEK, L. Vyučovací metody. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 344 s.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996. 380 s. ISBN 8071780707
  • PRŮCHA, J. Alternativní školy. Praha: Portál, 1996. 108 s. ISBN 8071780723
  • Průcha, J.; Walterová, E.; Mareš, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2008. 322 s. ISBN 9788073674168
  • PRŮCHA, J. Učitel: současné poznatky o profesi. Praha: Portál, 2002. 160 s. ISBN 8071786217
  • SKALKOVÁ, J. Od teorie k praxi vyučování. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1978. 212 s.
  • SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. 216 s.
  • TOMKOVÁ, A. Učíme v projektech. Praha: Portál, 2009. 176 s. ISBN 9788073675271
  • VÁCLAVÍK, V. Učebné metody. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1966. 264 s.
  • VRÁNA, S. Učebné metody. Praha: Nákladem dědictví Komenského, 1938. 250 s.
  • ŽANTA, R. Projektová metoda, pokus o řešení pracovní školy. Praha: Nákladem dědictví Komenského, 1934. 54 s.
  • Chard, S.C. (1998) The Project Approach: Making Curriculum Come Alive (Book One).
    NY: Scholastic. [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
  • Chard, S.C. (2009) Practical Guides for Engaging Minds with the Project
    Approach, 1 - 6 [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
  • Chard, S.C. (1998) The Project Approach: Managing Successful Projects (Book Two).
    NY: Scholastic. [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
  • Pearlman, B. (2009) New Skills for a New Century: Students Thrive on Collaboration
    and Problem Solving. Edutopia: The George Lucas Educational Foundation. Retrieved
    May 22, 2009 < http://www.edutopia.org/new-skills-new-century>.
  • Burchfield, D.W. (1996) Teaching All Children: Four Developmentally Appropriate
    Curricular and Instructional Strategies in Primary Grade Classrooms. Young Children.
    November, 1996.
  • Katz, L.G. and Chard, S.C. (2000) Engaging Children’s Minds: The Project Approach,
    Second Edition. Stamford, CT: Ablex. [link to: http://www.projectapproach.org/store/]
Requirements to the exam -
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)

Presentation of the concept of teaching work in project implementation

Syllabus -
Last update: NEDELKA/PEDF.CUNI.CZ (09.02.2013)

1. Projects and the Curriculum: Seeing the Possibilities
2. Features of the Project Approach: A Framework for Learning
3. Making a Start on Context: Planning in Context
4. Phase 1. Launching a Project: Students’ Initial Understandings
5. Phase 2. Developing a Project: Building the Knowledge
6. Phase 3. Concluding a Project: Presenting the Work

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html