Games in the matematical education (games, puzzle and other problems).
Characteristics of games, game or didatical game
Analysis of games: notions, rules, logical strucutre, abilities, solution method; perception of strucrture; strategies, tactics
Accent: theory of probability and fair game
Modification of game - process of individualization et (pre-)school chidl development
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
Cíl: Seznámit studenty se základy teorie her, s konkrétními aplikacemi různých partií matematiky při hledání vyhrávajících strategií u her a řešení u hlavolamů. V rámci praktických cvičení studenti budou seznámeni s využitím her, hlavolamů a logických problémů při výuce matematiky.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (24.01.2023)
Aim of the course -
Games in the matematical education (games, puzzle and other problems): the ability to analyze games, include them in teaching and modificate or create new games.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
Seznámit studenty se základy teorie her, s konkrétními aplikacemi různých partií matematiky při hledání vyhrávajících strategií u her a řešení u hlavolamů. V rámci praktických cvičení studenti budou seznámeni s využitím her, hlavolamů a logických problémů při výuce matematiky.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (05.09.2023)
Descriptors -
direct teaching 24 hours; games in home preparation - gaining game experience 40 h; Support - texts in English assigned at each seminar.
Self-study in the range of 50 hours and game experience in pairs with students/pupils at school as needed, 20-25 hours, writing up experiences, analysis of games 15 hours, preparation of selected game and presentation and defense 25 hours
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
výuka probíhá prezenčně tak, aby účastníci měli co nejhbohatší herní zkušenost; přímá výuka 24 h; hry v domácí přípravě - získávání herní zkušenosti 40 h; .
Podpora - texty v angličtině zadané na každém semináři.
Samostudium v rozsahu 50 h a herní zkušenosti ve dvojicích se studenty/ žáky ve škole dle potřeby, 20-25 h, sepsání zkušeností, analýzy her 15 h, zpracování vybané hry a prezentace a obhajoba 25 h
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
Course completion requirements -
90% active presence (maximum 1 absence, because in direct work discussion develops and deepens thinking and relevant vocabulary); a written analysis of the given game from different points of view (see study text) and a presentation (PowerPoint) of the analysis of the assigned game and a new game with the same didactic material - defense, discussion.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
90% aktivní prezence (maximálně 1 absence, protože v přímé práci se rozvíjí diskuse a prohlubuje se myšlení a příslušná slovní zásoba); písemný rozbor dané hry z různých úhlů pohledu (viz studijní text) a prezentace (PowerPoint) analýzy zadané hry a nové hry se stejným didaktickým materiálem - obhajopba, diskuse.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
Literature -
Berlekamp, R., E., Conway, J., H., Guy, R., K., Winning Ways for Your Mathematical Plays, Vol. 1, , AK Peters, Ltd, 2001
Berlekamp a kol, Winning Ways for Your Mathematical Plays, Vol. 2, 3, AK Peters, Ltd.; , 2003
Nowakowski R.J., Levy S., Games of No Chance, Cambridge University Press, 1998
Berlekamp, R., E., Conway, J., H., Guy, R., K., Winning Ways for Your Mathematical Plays, Vol. 1, , AK Peters, Ltd, 2001 Berlekamp a kol, Winning Ways for Your Mathematical Plays, Vol. 2, 3, AK Peters, Ltd.; , 2003 Nowakowski R.J., Levy S., Games of No Chance, Cambridge University Press, 1998 Smullyan, R.., M., Jak se jmenuje tahle knížka, MF, 1986 Kolektiv autorů, Hlavolamy - jak je vyrábět a řešit, Olympia, 2004
pro anglicky hovořící distančně studující studenty:
Workshop, direct work with students, analysis of games, creation of games, discussion with support for critical thinking.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
Pracovní dílna, přímá práce s žáky, analýza her, tvorba her, diskuse s oporou o kritické myšlení.
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
Syllabus -
Content:
Classic board games
Modern strategy Game
The use of probability theory in games
Mathematical games - advantages and disadvantages
Critical position and winning strategy
Mathematical puzzles
Fair game Tactics
Last update: Kaslová Michaela, PhDr. (11.09.2024)
Stručná anotace předmětu: Cíl: Seznámit studenty se základy teorie her, s konkrétními aplikacemi různých partií matematiky při hledání vyhrávajících strategií u her a řešení u hlavolamů. V rámci praktických cvičení studenti budou seznámeni s využitím her, hlavolamů a logických problémů při výuce matematiky. * Obsah: Klasické deskové hry Moderní strategické hry Využití pravděpodobnosti v teorii her Matematické hry - výhody a úskalí Kritické pozice a vyhrávající strategie