course is intended for doctoral students only enabled for web enrollment priority enrollment if the course is part of the study plan can be fulfilled in the future you can enroll for the course in winter and in summer semester
Nowadays, the semiotic approaches penetrate in many musicological disciplines; they are becoming a useful and universally
usable method. In pedagogy they clarify important questions, for instance what the music can express and how, what work
procedures in analysis of music used in schools can develop musical thinking, how are applied problems from music history
or interpretation (performing) etc. It is worth seeing subject matter as multilateral dialog motivated by need to learn.
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (17.03.2010)
V současné době sémiotické přístupy prolínají do řady muzikologických disciplín, stávají se tu užitečnou a univerzálně
použitelnou metodou. V pedagogice nasvětlují významné otázky, např. co může hudba vyjadřovat a jak, které pracovní
postupy při rozboru skladeb z repertoáru školní hudby mohou vést k rozvoji hudebního myšlení, jak se v těchto
souvislostech prosazují problémy z dějin hudby či hudební interpretace apod. Vyplatí se látku nazírat jako mnohostranný
dialog motivovaný potřebou učení.