|
|
|
||
The course introduces the issue of early childhood and pre-school education and special educational support for child development. The subject is focused on the ontogenetic development of the child in the neonatal period, infant, toddler and pre-school psychomotor development, its patterns, impact of disability, parental role and the role of teacher and special pedagogue. The course content includes issue of disability diagnostics, implementation of special educational development support by institutional education - kindergarten, special kindergarten, stationery, special pedagogical center, issue of school maturity and readiness.
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.01.2019)
|
|
||
The subject provides a comprehensive insight into the special educational issues in the field of family and child with disability support. The aim of the subject is to understand social and psychological situation of the family where there a child with severe disability or socially disadvantage is born. The participants are acquainted with a legislation of early intervention and methodology of supporting child development in early intervention and follow-up pre-school educational process. Attention is paid to sources of family resilience and creation of coping strategies. Participants will be also acquainted with current research in the Czech Republic and abroad (implemented for target groups of children with disability). The target group may also include extremely talented children. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.01.2019)
|
|
||
- submit a review of the current foreign monograph or study - discussing the selected topic and review text Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.01.2019)
|
|
||
BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: MU, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9. BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. Děti se speciálními vzdělávacími pozřebami v mateřské škole. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6. KVĚTOŇOVÁ,L.(ed) Edukace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v raném a předškolním věku. Paido, Brno, 2004 ISBN 80-7315-063-8. MATĚJČEK, Z. Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Praha, H&H 2001 ISBN 80-86022-92-7 MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno, Paido 2000 ISBN 80-85931-86-9. OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-240-6. ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. A KOL. Dětská klinická psychologie. Praha, Grada, 1997 ISBN 80-7169-512-2. VÁGNEROVÁ,M. STRNADOVÁ,I. KREJČOVÁ, L. Náročné mateřství. Praha: UK.Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1616-2. VÁGNEROVÁ, M. Oftalmopsychologie dětského věku. Praha, UK Karolinum, 1995. ISBN 80- 7184-053-X. VÍTKOVÁ, M. (ed). Možnosti reedukace zraku u dětí s kombinovaným postižením. Paido, Brno, 1999. ISBN 80-86633-22-5. Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (10.01.2019)
|
|
||
Last update: Marádová Eva, PaedDr., CSc. (13.01.2019)
|