|
|
|
||
The course will build on basic introduction to qualitative research within the course Introduction into Theory and Methodology of Educational Research (ÚTMK) and it will focus on the basic theoretical and methodological approaches of qualitative research. The course will focus on case study, and within its framework the main methods of data collection will be explained (such as observation and interviews, including methods of recording). During the seminars there will be used videos of lessons and audio recordings of teacher interviews collected during the multicase study of basic schools (the Center for Research in School Education). During the course, participants will collect their own data and analyze them. Students will learn different ways of text coding using a software for qualitative analysis (MAXQDA). At the meetings and in the e-learning environment the participants will be able to share their research experience. The course will be concluded by a conference.
Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (17.01.2013)
|
|
||
V rámci kurzu se studenti seznámí se základy kvalitativního výzkumu pedagogických jevů. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (23.07.2012)
|
|
||
Bassey, M. Case study Research in Educational Settings. Maidenhead : Open University Press, 2006. Denzin, N. K., Lincoln, Y. S. The Sage Handbook of Qualitative Research. Thousand Oak : Sage, 2005. Flick, U. Managing Quality in Qualitative Research. Thousand Oak : Sage, 2007. Hendl, J. Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha : Portál, 2005. Huberman, A. M., Miles, M. B. Qualitative Data Analysis. An Expanded Sourcebook. Thousand Oak : Sage, 1994. Maxwell, J. A. Qualitative Research Design. An Interactive Approach. Thousand Oaks,: Sage, 1996. Miovský, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha : Grada, 2006. Morgan, D. L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 2001. Schostak, J. Interviewing and Representation in Qualitative Research. Maidenhead : Open University Press, 2006. Stake, R. E. The Art of Case Study Research. Thousand Oak : Sage, 1995. Strauss, A., Corbinová, J. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky metody zakotvené teorie. Boskovice : Albert, 1999. Švaříček, R., Šeďová a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2008. Yin, R. K. Case Study Research. Design and Methods. Thousand Oaks : Sage, 1994.
Online zdroje: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs http://www.qualitativeresearch.uga.edu/QualPage/ http://ejournals.library.ualberta.ca/index.php/IJQM/index http://www.esds.ac.uk/qualidata/about/introduction.asp http://www.nova.edu/ssss/QR/qualres.html Last update: STARY/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
|
|
||
Výstupem kurzu bude prezentace a "obhajoba" zpracovaného tématu na závěrečné studentské konferenci. Dále plnění průběžných úkolů jako například formulaci výzkumných otázek nebo dílčí analýzy dat ve výukovém prostředí Moodle. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (17.01.2013)
|
|
||
Last update: STARY/PEDF.CUNI.CZ (21.09.2011)
|