|
|
|
||
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (17.01.2013)
|
|
||
Last update: Mgr. Kateřina Novotná, Ph.D. (23.07.2012)
V rámci kurzu se studenti doktorského studia seznámí se základy kvantitativního výzkumu pedagogických jevů. |
|
||
Last update: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (17.03.2010)
Doporučená literatura:
1. Obecně-metodologická literatura se zaměřením na kvantitativní výzkum:
Zahraniční: Babbie, E. The Practice of Social Research. 12th edition. Bellmont, CA: Wadsworth Publishing; 1995 (2010). Creswell, J. W. Educational Research: Planning, Conductiong, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research.2nd edition. New Persey: Pearson, 2005 Krathwohl, D.R. Methods of Educational and Social Science Research. An Integrated Approach. 2nd edition. Long Grove, IL: Waveland, 2004. Muijs, D. Doing Quantitative Research in Education with SPSS. London: Sage, 2004.
Česko-slovenská: Disman, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. 3. vydání. Praha: Karolinum, 2000. Ferjenčík, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha: Protál, 2000. Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. Hendl, Jan Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2004. Chráska, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. Kerlinger, F. N. Základy výzkumu chování. Pedagogický a psychologický výzkum. Praha : Academia, 1972. Pelikán, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. Švec, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Kvantitatívno-scientické a kvalitativní-humanitné prístupy. Bratislava: IRIS, 1998.
2. Doporučená literatura k dotazníkovým šetřením: Converse, J.M.; Presser, S. Survey Questions: Handcrafting the Standardized Questionnaire. Thousand Oakes, CA: Sage, 1986. DeVellis, R.F. Scale Development: Theory and Applications. 2nd Ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2003. Groves, R.M.; Fowler, F.J.; Couper, M.P.; Lepkowski, J.M.; Singer, E.; Tourangeau, R. Survey Methodology. 2nd Edition. New Jersey: John Wiley & Sons, 2009. Saris, W.E. & Gallhofer, I.N. Design, Evaluation, and Analysis of Questionnaires for Survey Research. New Jersey: John Wiley & Sons, 2007. Spector, P.E. Summated Rating Scale Construction: An Introduction. Newbury Park, CA: Sage, 1992. Tourangeau, R.; Rips, L.J.; Rasinski, K. The Psychology of Survey Response. New York: Cambridge University Press, 2000. |
|
||
Last update: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (17.03.2010)
Další požadavky na studenta: Plnění průběžných úkolů v rámci e-learningového prostředí Moodle a účast na seminářích (celkem 5 setkání po 4 hodinách).
Způsob zakončení: Prezentace a obhajoba zpracovaného projektu výzkumu a pilotovaného výzkumného nástroje (dotazník či jiný nástroj) |
|
||
Last update: GREGER/PEDF.CUNI.CZ (17.03.2010)
Témata kurzu: 1. Logika, výhody a omezení kvantitativního výzkumu (ve srovnání s kvalitativním výzkumem), formulace výzkumného problému a hypotéz, hledání indikátorů pro jednotlivé proměnné, typy proměnných. 2. Reprezentativita (pojmy vzorek, populace, aj.), typy pravděpodobnostních a nepravděpodobnostních technik výběrů, chyba výběru a návratnost - konkrétní příklady a ukázky tvorby výběru (vzorku). 3. Příprava dotazníku (role teorie, rešerše výzkumů, využití standardizovaných škál, dotazníků), konstrukce a uspořádání dotazníku, formulace otázek, řazení otázek, nejčastější příklady špatně formulovaných otázek. 4. Uvažování za horizont jednotlivých otázek - tvorba sumačních indexů (škál, summated rating scales), reliabilita a validita sumačních indexů. 5. Možnosti pilotáže a její vyhodnocení, úprava dotazníku a volba způsobu sběru dat, příprava datového souboru, čištění dat, analýza a interpretace dat. |