|
|
|
||
Objectives: provide and deepen the theoretical and methodological basics of comparative education, orientate in the current global context of education, to deepen the understanding of the problems of educational systems of various types in different regions of the world, reflect and analyze the Czech educational system in comparative perspective.
Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Doporučená literatura*: Bray, M.; Adamson, B.; Mason, M. (Eds.) (2007) Comparative Education Research. Approaches and Methods. Hong Kong: Springer Průcha, J. (2006) Srovnávací pedagogika. Praha: Portál. Walterová, E. (2006) Srovnávací pedagogika. Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: PedF UK.
__________________________________________________________________________ * Studenti dostávají aktualizovaný seznam studijní literatury a informačních zdrojů, včetně webových stránek, při zahájení kurzu. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Forma a rozsah výuky: Kurz je organizován ve formě blokové výuky v rozsahu 32 hodin, v průběhu akademického roku se jedná o 4 dny přímé výuky. Součástí kurzu jsou individuální konzultace. Všichni účastníci zpracovávají a prezentují seminární práci na vybrané téma. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Kurz je ukončen zkouškou a diskusí k prezentaci seminární práce. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|
|
||
Obsah: 1. Srovnávací pedagogika jako vědní obor Výzkumné pole, struktura oboru, funkce srovnávací pedagogiky a možnosti využití mezinárodních výzkumů, metody a typy srovnávacích výzkumů.
2. Vývoj srovnávací pedagogiky a mezinárodních výzkumů ve světě Teorie a paradigmatické rámce ve srovnávací pedagogice a jejich proměny, fáze vývoje oboru.
3. Vliv srovnávací pedagogiky na vzdělávací politiku Globalizace a transformační procesy ve vzdělávání, globální aktéři (UNESCO, OECD, EU, aj.), mezinárodní asociace (WCCES, CESE).
4. Mezinárodní programy a srovnávací studie Přínos mezinárodních organizací a sítí k rozvoji srovnávací pedagogiky. Mezinárodní srovnávací výzkumy výsledků vzdělávání. Mezinárodní informační sítě.
5. Srovnávací pedagogika jako globalizovaný obor Globalizace jako kontext pro rozvoj srovnávací pedagogiky, globalizace oboru, globální problémy a výkyvy, důsledky globalizace ve vzdělávání.
6. Kulturní a typologické odlišnosti vzdělávacích systémů Srovnávání ve světových regionech. Evropa a Severní Amerika. Latinská Amerika a Karibik. Subsaharská Afrika. Arabské státy. Asie a Pacifik.
7. Česká srovnávací pedagogika Historické změny a vývoj, revitalizace po roce 1989, srovnávací pedagogika jako intervenující obor, současný stav, možnosti využití srovnávacích a mezinárodních výzkumů. Last update: Novotná Kateřina, Mgr., Ph.D. (21.01.2013)
|