SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Primary Education - OD0115001
Title: Primární pedagogika
Guaranteed by: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2020
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 0/0, other [HT]
Extent per academic year: 22 [hours]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course is intended for doctoral students only
priority enrollment if the course is part of the study plan
can be fulfilled in the future
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
Teacher(s): PhDr. Helena Hejlová, Ph.D.
prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
Comes under: PVP Pedagogika - PedF
Interchangeability : OPDQ1P121B
Is interchangeable with: OPDQ1P121B, OPDQ1P121Z
Annotation -
The course is focused on the key topics of primary education: especially the child-oriented concept of primary education; personally developing the concept of primary education; conception of primary school and primary education in historical comparative perspective; transformation of primary education after 1989 in the broader context of the transformation of Czech education; changes in selected areas, eg development of reading literacy; alternative didactic concepts and innovative projects in terms of theoretical background and reflection of practical experience in the practice of Czech education.
Last update: Horská Petra, Mgr., Ph.D. (25.10.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je orientovat doktorandy v klíčových tématech primární pedagogiky z hlediska teoretických východisek, výzkumného zpracování a aplikací v praxi.

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
Course completion requirements - Czech
Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě prostudované odborné literatury
Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
Literature - Czech

 

Doporučená literatura:

SPILKOVÁ,V. a kolektiv. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál 2005, 311 s.ISBN 80-7178-942-9.

SPILKOVÁ, V. Proměny primární školy a vzdělávání učitelů v historicko-srovnávací perspektivě. Praha: PedF UK 1997. 121 s. ISBN 80-86039-41-2.

WILDOVÁ, Radka et al. Čtenářská gramotnost a podpora jejího rozvoje ve škole. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012, 212 s. ISBN 978-80-7290-579-9.

HEJLOVÁ, H. Práva dítěte ve vzdělávání - výzva pro učitele. Praha:UK v Praze-PedF, 2010.166 s. ISBN978-80-7290-468-6.

HELUS,Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha:Portál 2009. 288 s. ISBN 978-80-7367-628-5.

TOMKOVÁ, A. a kol. Spolupráce učiele s dalšími odborníky v realite společného vzdělávání. České Budějovice: JČU PedF, 2020. ISBN 978-80-7394-842-9.   

Další literatura bude doporučena v průběhu kurzu vyučujícími.

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
Teaching methods - Czech
Forma a rozsah výuky: 1 semestr, 12 hodin přednášek, přibližně 20 hodin individuálních konzultací, 15 hodin samostudium.
Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
Requirements to the exam - Czech
Způsob ukončení kurzu: zkouška formou rozpravy ke klíčovým otázkám primární pedagogiky na základě prostudované odborné literatury
Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
Syllabus - Czech

Obsah:

 

1.     Současné pojetí vzdělávání žáků v primární škole-cíle, aktuální problémy k řešení, dokumenty na úrovni státu a škol.

2.     Čtenářská a písařská gramotnost a její rozvoj (historie, srovnávací mezinárodní výzkumy). 

3.     Učitel ve společném vzdělávání na 1. stupni ZŠ (specifičnost, spolupráce s asistentem pedagoga, profesními rolemi a odborníky, rodiči), etika profese.

4.     Didaktika 1. stupně ZŠ: plánování a hodnocení výuky v diverzifikované třídě (konstruktivistické postupy, badatelství …), řízení třídy.

5.     Inovativní vzdělávací strategie, pedagogická diagnostika. 

 

 

 

Last update: Hejlová Helena, PhDr., Ph.D. (10.02.2023)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html