|
|
|
||
The purpose of this course is to provide an understanding of the role and meaning of philosophy for the European tradition and for our presence as well. For more details, see Syllables.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (13.06.2019)
|
|
||
V případě on-line výuky bude kurz realizován prostřednictvím aplikace MS Teams. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
The last part of the meeting is devoted to student's questions based on the whole lecture block. Each student will prepare a report from a selected dialogue of Plato (Euthyfron or Criter or Menon or Phaidon) and the understanding will have to defend at the interview. Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (11.11.2019)
|
|
||
PLATÓN – dialogy Euthyfrón, Menón, Faidón, Faidros, Gorgiás, Prótagorás, Kratylos; Platónovy Listy; BENYOVSZKY, Ladislav. Úvod do filosofického myšlení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2007, 557 s. ISBN 978-80-7380-040-6. PEŠKOVÁ, Jaroslava a SCHÜCKOVÁ, Ladislava. Já, člověk--: jak dělat vědu o člověku dnes a zítra. 1. vyd. Praha: SPN - Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 270 s. Učebnice a příručky pro vysoké školy. ISBN 80-04-21766-4. RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 196 s. ISBN 978-80-7603-015-2. Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (11.11.2019)
|
|
||
1. What is philosophy and how philosophy constitutes the European tradition? 2. The unity of humanity of man, philosophy and upbringing in the European tradition. 3. Theoretical attitude - theory is not an abstract pursuit, but the pursuit of understanding. 4. Plato - idea; Aristotle - energeia-dynamis, morphe, hyle. 5. How philosophy became a tradition and how it has transformed our tradition? 6. How humanity of man is changed within the European tradition? Key concepts: logos, ethos, pathos, actualitas, voluntas, ordo, doctrina-disciplina. 7. Patristic and scholastic metaphysics. Last update: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (29.05.2019)
|
|
||
Studující - vysvětlí rozdíl mezi filosofií a vědou a odůvodní význam teoretického postoje pro praktický život - diskutuje možné přínosy filosofie pro pedagogiku a speciálně pedagogickou praxi, respektive analyzuje a vyhodnotí nejméně dva možné přínosy filosofického myšlení pro teorii a praxi; - intepretuje filosoféma (myšlenku) vybraného myslitele a diskutuje její možný přínost pro život a pedagogickou praxi Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.09.2024)
|