|
|
|
||
The aim of this subject is to familiarize students with the fundamental ways of enriching the word stock, the stratification of the word stock based on different aspects including phraseology. Attention is also paid to lexicography with emphasis on the confrontational point of view.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními otázkami obohacování slovní zásoby, rozvrstvení slovní zásoby lexikologie na základě různých hledisek včetně frazeologie a lexikografie s důrazem na konfrontační hledisko. Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
ROZBOUDOVÁ, L. Лексикология современного русского литературного языка: введение и семасиология. Praha: Univerzita Karlova, 2021. Dostupný z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/leksikologiya-sovremennogo-russkogo-literaturnogo-yazyka-vvedenie-i-semasiologiya
ROZBOUDOVÁ, L. Лексикология современного русского литературного языка: ономасиология, классификация словарного запаса русского языка, фразеология. Praha: Univerzita Karlova, 2022. Dostupný z: https://cuni.futurebooks.cz/detail-knihy/leksikologiya-sovremennogo-russkogo-literaturnogo-yazyka-onomasiologiya-klassifikaciya-slovarnogo-zapasa-russkogo-yazyka-frazeologiya ROZBOUDOVÁ, L. Seminární cvičení z lexikologie ruského jazyka.Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2024. ISBN 978-80-7603-433-4. BEZDĚK, J., KOPECKIJ, L. V. a kol. Posobije po leksikologii russkogo jazyka. Praha : SPN, 1974. MAN, O. Základy lexikologie ruského jazyka. Praha : SPN. 1976. ŠANSKIJ, N. M. Leksikologija sovremennogo russkogo jazyka.Moskva : Knižnyj dom Librokom, 2014. ISBN 978-5-397-04465-3. ŽOFKOVÁ, H. Cvičení a úlohy z ruské lexikologie. Praha : PedF UK, 1993. Lingvistické slovníky ruského jazyka.
Doporučená studijní literatura FOMINA, M. I. Sovremennyj russkij jazyk. Leksikologija. Moskva : Vysšaja škola, 1990. LASKAREVA, Je. R. Progulki po russkoj leksike. Sankt-Petěrburg : Zlatoust, 2011. ISBN 978-5-86547-479-1 POCEPNJA, D. M. (Ed.) Sovremennyj russkij jazyk : Leksikologija. Frazeologija. Leksikografija. Sankt-Petěrburg : Filologičeskij fakultet SPbGU, 2002. ZINOVJEVA, Je. I. (Ed.) Leksikologija. Moskva : Flinta, 2006. ISBN 5-89349-915-8. Národní korpus ruského jazyka na www.ruscorpora.ru Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (31.01.2024)
|
|
||
Zkouška se skládá z písemné a ústní části, přičemž obě části jsou skládány v jeden den. Splnění písemné části (úspěšným splněním písemné části se rozumí získání min. 70% bodů z maximálního počtu) je podmínkou ke konání ústní části. Písemná část - test z teorie lexikologie ruského jazyka + praktické lexikální znalosti a dovednosti, vše formou otevřených otázek. Ústní část - prověřování teorických a praktických dovedností studentů z lexikologie ruského jazyka. V případě nepříznivé epidemiologické situace bude zkouška probíhat ústně na platformě Microsoft Teams při zapnutí web kamery, písemná část bude ve formě online-testu a dále budou některé části původně plánované písemné zkoušky ověřeny ústně v rámci zkoušky. Okruhy ke zkoušce: 1. Lexikologie jako věda a její subdisciplíny 2. Slovo, pojmenování, význam 3. Druhy lexikálních významů, vztahy mezi významy slov 4. Mnohoznačnost 5. Homonymie 6. Synonymie 7. Antonymie 8. Paronymie 9. Vznik pojmenování, onomaziologie 10. Způsoby obohacování slovní zásoby 11. Rozvrstvení slovní zásoby dle jednotlivých kritérií 12. Frazeologie, charakteristika frazémů 13. Lexikografie Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
|
|
||
1.Vypracování seminární práce - všestranná lexikální analýza současného textu - viz níže. Termín odevzdání dle dohody 2. Absolvování zkoušky, která se skládá z písemné a ústní části.
Všestranná lexikální analýza současného textu: 1. Student vyhledá vhodný text psaný současným ruským jazykem v rozsahu 1-1,5 normostrany + uvede zdroj textu dle normy - viz web katedry! 2. V daném textu student vyhledává a analyzuje zajímavé lexikální jevy z hlediska významu i formy. Student analyzuje min. 30 slov, přičemž: a) min. 10 slov bude analyzováno z pohledu slovotvorby - budou uvedeny příklady různých způsobů tvoření slov z textu, b) min. u 5 slov budou určeny druhy jejich významů (viz typologie významů), c) min. 5 slov bude analyzováno z pohledu významových vztahů, tj. mnohoznačnosti, homonymie, synonymie, antonymie, paronymie, t.j. např. budou k danému slovu uvedena synonyma či antonyma, u mnohoznačného slova vysvětleny další možné významy v jiných kontextech, v případě homonyma vysvětlen význam slova v jiném kontextu atd. d) analýza zbývajících slov dle uvážení studenta dle konkrétního textu. 3. Vybraná slova pro analýzu budou v textu zvýrazněna (vytučněna nebo podbarvena) a pod textem bude každé slovo uvedeno zvlášť + jeho analýza. Analyzovaná slova pod textem budou rozdělena do oddílů a-d - viz výše a v rámci oddílu seřazena podle pořadí v textu.
Last update: Rozboudová Lenka, PhDr., Ph.D. (03.09.2021)
|