SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Methodology of Teaching Social Sciences R I - OCRO17OV15
Title: Didaktika OV a ZSV R I
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, other [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Teacher(s): Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Annotation -
The task of this course is to introduce future teachers of civics and social studies to the horizon of teaching this educational field. Students become familiar with the prerequisites, conditions, possibilities and methods of teaching this complex of social science disciplines.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je rozvíjet oborové didaktické znalosti.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (12.10.2021)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen odevzdáním portfolia dílčích úkolů a jeho ústní obhajobou.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (12.10.2021)
Literature - Czech

Literatura:

 

Canfield, L; Siccone, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál 1998

Canfield, L; Wells, H. Hry pro zlepšení motivace a sebepojetí žáků. Praha: Portál 1995

Cangolosi, James, S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009.

Dvořáková, M.; Stará, J., Dvořák, D.: Prvouka 1. Příručka učitele k učebnici vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět pro základní školy. Plzeň: Fraus 2007.

Dvořáková, M.; Stará, J.: Prvouka 1. Učebnice vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět pro základní školy. Plzeň: Fraus 2007.

Dvořáková, Michaela. Příspěvek k oborovým didaktikám z perspektivy didaktiky výchovy k občanství. In KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0.

Dvořáková, Michaela; Stará, Jana. Prvouka pro 2. ročník ZŠ, pracovní sešit. 1. vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2008.

Dvořáková, Michaela; Stará, Jana. Prvouka pro 2. ročník ZŠ. 1. vyd. Plzeň: Nakladatelství Fraus, 2008.

Helus, Z. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2009. 

Kalhous, Z. Základy školní didaktiky. Olomouc, 1995.

Karnsová, M. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem. Praha: Portál 1994

Kotrba, T., Lacuna, L. Aktivizační metody ve výuce: příručka moderního pedagoga. Brno: Barrister & Principal, 2011.

Kyriacou, Chris. Řešení výchovných problémů ve škole.  Praha: Portál, 2005.

Pasch, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha:  Portál, 1998.

Petty,G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

Pike, G.; Selbys, D. Cvičení a hry pro globální výchovu I, II. Praha: Portál 2000.

PrůchaA, Jan. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. Praha: Triton, 2006.  Silberman, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.

Schimunek, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha Portál, 1994.

Silberman, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha:  Portál, 1997.

Solfronk, J. Organizační formy vyučování. Praha: UK PedF, 1994.

Solfronk, J. Skupinové vyučování. Praha: UK PedF, 1992.

Šišková, T. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál, 2001.

Šišková, T. Výchova k toleranci a proti rasismu. Praha: Portál, 1998.

Zicha, Zbyněk. Na cestě tázání po možnosti středoškolské didaktiky filosofie. In KUTHAN, R., PELCOVÁ, N., ZICHA, Z. (ed) Kapitoly z didaktiky filosofie, etiky a společenských věd. Studia didactica I. Praha: Univerzita Karlova 2018. ISBN 978-80-7290-981-0. S214 – 228.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (12.10.2021)
Syllabus - Czech

Obsahová témata:
•    Rozbor a hodnocení základní didaktické literatury, učebnic a učebních pomůcek určených pro výuku OV a ZSV
•    Seznámení s platnými pedagogickými dokumenty a práce s nimi při vlastní přípravě a realizaci učebních plánů předmětu, jednotlivých tematických celků a hodin
•    Aktivní seznámení s učebními metodami prostřednictvím vlastního prožitku a zpětné reflexe. Efektivní formy výuky OV a ZSV realizované na školách a příprava vlastní pedagogické dokumentace.
•    Aplikace teoretických poznatků, do projektového vyučování, vytváření portfolií, skupinové práce. Uplatňování interdisciplinárního přístupu v souladu s cíli RVP.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (12.10.2021)
Learning outcomes - Czech

Studující

- vyjmenuje nejméně 5 specifik oborové didaktiky občanské výchovy a vysvětlí, jaký mají tato specifika vliv na pedagogickou praxi

- popsíše skladbu kurikula VkO a OSVZ

- samotatně a náležitě formuluje cíle vyučuvacích celků

- využívá náležité didaktické pojmy při diskusi o kvlalitě výuky 

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html