The course introduces students to the responsible and concentrated scientific and philosophical questioning of human being a humanity. It briefly presents the horizon of general anthropology, then gives a closer look at the perspective of cultural and social anthropology and philosophical anthropology, while a transdisciplinary approach is preferred.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Kurz seznamuje studenty s možnostmi odpovědného a soustředěného vědeckého a filosofického tázání po člověku.
Stručně představuje obzor obecné antropologie, blíže pak uvádí do perspektivy kulturní a sociální antropologie
a filosofické antropologie, přičemž je upřednostňován transdisciplinární přístup. Na základě seznámení se
základními antropologickými teoriemi a prostřednictvím setkání s vybranými problémy získává student/ka
schopnost nahlížet jednotlivé kulturní fenomény z odlišných perspektiv, zamýšlet se nad nimi s ohledem na vlastní
kulturní determinaci a dále je zařazovat do širších kulturních a sociálních kontextů. Neopominutelnou součástí kurzu je explicitní rozvíjení didaktické dimenze zvolené problematiky.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní představu o antropologických zkoumáních, úžeji o zkoumání kulturní a sociální antropologie a filosofické antropologie, umožnit jim osvojení si základních pojmů týkajících se kultury, dále rozvíjet schopnost studentů citlivě rozumět kulturním diferencím, přemýšlet nad vlastní kulturní determinací a kulturní a lidskou identitou, případně též nad využitím získaných vědomostí a vhledů v pedagogické praxi.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (06.11.2019)
Descriptors - Czech
Rozsah přímé výuky: 12 hodin za akademický rok
Rozsah nepřímé výuky: 12 hodin za akademické rok
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Course completion requirements - Czech
Předmět je zakončen zkouškou - viz Požadavky ke zkoušce.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (06.11.2019)
Literature - Czech
Základní literatura:
BUDIL, I., T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha, 2003.
MURPHY, R., Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha, Slon, 2006.
Doporučená literatura
ERIKSEN, T. H. Sociální a kulturní antropologie. Praha, Portál, 2008.
KUČEROVÁ, S. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno : MU, 1990. ISBN 80-210- 0141-0.
LOEWENSTEIN, B. W. My a ti druzí. Brno: Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-64-0.
OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
PELCOVA, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246- 0076-5.
RIDLEY, M. Genom. Životopis lidského druhu v třiadvaceti kapitolách. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-507-5.
SOKOL, J. Filosofická antropologie. Člověk jako osoba. Praha : Portál 2002. ISBN 80-7178-627-6.
SOUKUP, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha : Portál, 2000. ISBN 807178-328-5.
SOUKUP, V.: Dějiny antropologie, Praha, Karolinum 2004 nebo Antropologie. Teorie člověka a kultury, Portál, Praha, 2011, 741 s.
VODÁKOVÁ, A., VODÁKOVÁ, O., SOUKUP, V. (eds.) Sociální a kulturní antropologie. Praha : Slon, 2000. ISBN 80-85850-29-X.
WOLF, J. Člověk a jeho svět. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-871-9.
SAMEK, Tomáš. Tahle země je naše: český a německý veřejný prostor v deiktické perspektivě / Tomáš Samek. 2016. ISBN 9788073959937.
ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy: studium. 2014. ISBN 9788072906581.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (06.11.2019)
Requirements to the exam - Czech
Zkouška se setává z následucjícíh části
předložení a obhájení seminární práce;
zodpovězení otázky zadané na základě témat probranýmch během konzultací a přečtené literatury.
Bližší informace k seminární práci:
Protože je tento předmět pojímán interdisciplinárně, může být antropologické téma práce zvoleno ze širokého spektra společenských věd, nicméně měla by být brána v potaz rovina ‚žité skutečnosti jedince v kontextu kultury a sociálních vztahů‘ a ‚intepretativní dimenze‘ sledovaných jevů.
Seminární práce
měla by mít podobu zamyšlení, nikoli pouze referátu, který seznamuje s nějakými skutečnostmi: musí tedy obsahovat původní myšlenku či vlastní názor;
práce se musí opírat nejméně o dva relevantní prameny (knihu, článek apod., nikoli jen internetovou stránku – např. z Wikipedie.)
seminární práce musí splňovat formální a obsahové náležitosti;
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (06.11.2019)
Syllabus - Czech
Tematické okruhy předmětu:
Člověk v zrcadle sebepoznávání
Dějinné počátky antropologie, vymezení antropologie, předmět studia antropologie, elementy antropologie, aplikovaná antropologie;
Vztah antropologie k přírodním a společenským vědám
Metody výzkumu v antropologii
Etnocentrismus a kulturní relativismus (F. Boas, R. Benedictová)
Kulturní a sociální antropologie a problematika lidské společnosti
Pohledy z hlediska biologického a kulturního determinismu (M. Meadová)
Kulturní a sociální antropologie, její školy a jejich představitelé
Strukturální antropologie (C. Lévi-Strauss)
Jazyk, verbální a neverbální komunikace
Člověk, společnost a kultura, setkávání a střety kultur
Kultura, sociální systém, akulturace, enkulturace, etnikum, xenofobie, separace, segregace, multikulturní a
interkulturní model (kulturně-standardní přístup a transkulturní přístup), subkultura;
Kulturní kontakty, kulturní změna (endogenní – exogenní změna; evolucionismus – difuzionismus), kulturní šok jako důsledek střetu kultur, vznik a zánik kultur
Vybrané kulturní systémy a jevy
Komparace literárních a preliterárních kultur;
Protiklad myšlení Východu a Západu;
Komparace monoteistických náboženských fenoménů a jevů ve společnostech s organizovaným náboženským životem: křesťanství, judaismus a islámu.
Filosofická antropologie
Vybraná paradigmata lidství
Filosofická reflexe antropologické problematiky
Poznámka: Tematické celky výuky jsou voleny s ohledem na průběh setkávání a zájem studentů.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Learning outcomes - Czech
Studující
- vysvětlí význam a potřebu kulturní antropologive pro výuk Vko a OSZ
- analyzuje zvolený kulturní fenomén z pohledu kulturní antropologie a představí jeho didaktický potenciál
- navrhuje vhodné didaktické uchopení vybrané kulturně antropologické tematiky
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)