SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Anthroplogy (Cultural and Social) R I - OCRO17OV12
Title: Antroplogie (kulturní a sociální) R I
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, other [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: enabled for web enrollment
Teacher(s): Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Annotation -
The course introduces students to the responsible and concentrated scientific and philosophical questioning of human being a humanity. It briefly presents the horizon of general anthropology, then gives a closer look at the perspective of cultural and social anthropology and philosophical anthropology, while a transdisciplinary approach is preferred.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní představu o antropologických zkoumáních, úžeji
o zkoumání kulturní a sociální antropologie a filosofické antropologie, umožnit jim osvojení si základních pojmů
týkajících se kultury, dále rozvíjet schopnost studentů citlivě rozumět kulturním diferencím, přemýšlet nad vlastní
kulturní determinací a kulturní a lidskou identitou, případně též nad využitím získaných vědomostí a vhledů v
pedagogické praxi.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (06.11.2019)
Descriptors - Czech

Rozsah přímé výuky: 12 hodin za akademický rok

Rozsah nepřímé výuky: 12 hodin za akademické rok

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Course completion requirements - Czech

Předmět je zakončen zkouškou - viz Požadavky ke zkoušce.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (06.11.2019)
Literature - Czech

Základní literatura:

  • BUDIL, I., T. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha, 2003.
  • MURPHY, R., Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha, Slon, 2006.

Doporučená literatura

  • ERIKSEN, T. H. Sociální a kulturní antropologie. Praha, Portál, 2008.
  • KUČEROVÁ, S. Úvod do pedagogické antropologie a axiologie. Brno : MU, 1990. ISBN 80-210-
    0141-0.
  • LOEWENSTEIN, B. W. My a ti druzí. Brno: Doplněk, 1997. ISBN 80-85765-64-0.
  • OAKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-403-6.
  • PELCOVA, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-
    0076-5.
  • RIDLEY, M. Genom. Životopis lidského druhu v třiadvaceti kapitolách. Praha : Portál, 2001. ISBN
    80-7178-507-5.
  • SOKOL, J. Filosofická antropologie. Člověk jako osoba. Praha : Portál 2002. ISBN 80-7178-627-6.
  • SOUKUP, V. Přehled antropologických teorií kultury. Praha : Portál, 2000. ISBN 807178-328-5.
  • SOUKUP, V.: Dějiny antropologie, Praha, Karolinum 2004 nebo Antropologie. Teorie člověka a
    kultury, Portál, Praha, 2011, 741 s.
  • VODÁKOVÁ, A., VODÁKOVÁ, O., SOUKUP, V. (eds.) Sociální a kulturní antropologie. Praha :
    Slon, 2000. ISBN 80-85850-29-X.
  • WOLF, J. Člověk a jeho svět. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-871-9.
  • SAMEK, Tomáš. Tahle země je naše: český a německý veřejný prostor v deiktické perspektivě / Tomáš Samek. 2016. ISBN 9788073959937.
  • ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy: studium. 2014. ISBN 9788072906581.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (06.11.2019)
Requirements to the exam - Czech

Zkouška se setává z následucjícíh části

  • předložení a obhájení seminární práce;
  • zodpovězení otázky zadané na základě témat probranýmch během konzultací a přečtené literatury.

 

Bližší informace k seminární práci:


Protože je tento předmět pojímán interdisciplinárně, může být antropologické téma
práce zvoleno ze širokého spektra společenských věd, nicméně měla by být brána
v potaz rovina ‚žité skutečnosti jedince v kontextu kultury a sociálních vztahů‘ a
‚intepretativní dimenze‘ sledovaných jevů.

Seminární práce

  • měla by mít podobu zamyšlení, nikoli pouze referátu, který seznamuje s nějakými skutečnostmi: musí tedy obsahovat původní myšlenku či vlastní názor;
  • práce se musí opírat nejméně o dva relevantní prameny (knihu, článek apod., nikoli jen internetovou stránku – např. z Wikipedie.)
  • ideální rozsah: 5 – 10 normostran (jedna normostrana = cca 1800 znaků)
  • seminární práce musí splňovat formální a obsahové náležitosti;

 

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (06.11.2019)
Syllabus - Czech

Tematické okruhy předmětu:


Člověk v zrcadle sebepoznávání

  • Dějinné počátky antropologie, vymezení antropologie, předmět studia antropologie, elementy antropologie, aplikovaná antropologie;
  • Vztah antropologie k přírodním a společenským vědám
  • Metody výzkumu v antropologii
  • Etnocentrismus a kulturní relativismus (F. Boas, R. Benedictová)

Kulturní a sociální antropologie a problematika lidské společnosti

  • Pohledy z hlediska biologického a kulturního determinismu (M. Meadová)
  • Kulturní a sociální antropologie, její školy a jejich představitelé
  • Strukturální antropologie (C. Lévi-Strauss)
  • Jazyk, verbální a neverbální komunikace

Člověk, společnost a kultura, setkávání a střety kultur

  • Kultura, sociální systém, akulturace, enkulturace, etnikum, xenofobie, separace, segregace, multikulturní a
  • interkulturní model (kulturně-standardní přístup a transkulturní přístup), subkultura;
  • Kulturní kontakty, kulturní změna (endogenní – exogenní změna; evolucionismus – difuzionismus), kulturní šok jako důsledek střetu kultur, vznik a zánik kultur

Vybrané kulturní systémy a jevy

  • Komparace literárních a preliterárních kultur;
  • Protiklad myšlení Východu a Západu;

Komparace monoteistických náboženských fenoménů a jevů ve společnostech s organizovaným náboženským životem: křesťanství, judaismus a islámu.

  • Filosofická antropologie
  • Vybraná paradigmata lidství
  • Filosofická reflexe antropologické problematiky

Poznámka: Tematické celky výuky jsou voleny s ohledem na průběh setkávání a zájem studentů.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (11.09.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující

- vysvětlí význam a potřebu kulturní antropologive pro výuk Vko a OSZ

- analyzuje zvolený kulturní fenomén z pohledu kulturní antropologie a představí jeho didaktický potenciál

- navrhuje vhodné didaktické uchopení vybrané kulturně antropologické tematiky

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (06.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html