|
|
|
||
Úvod do studia základů společenských věd je dvousemestrální předmět, který posluchačům umožňuje zorientovat v povaze a nárocích studovaném programu, dále uvádí do základních specifik studia společenských věd, tedy do metodologie společenských věd, a zároveň do problematiky klíčových výzev pojících se s vyučováním filosofie a společenských věd, jež vyplývají právě ze specifik humanitních oborů. Úvod do studia tedy odemyká též sféru problematiky občanského a společenskovědního vzdělávání a dotýká se problematiky oborové didaktiky. Na tento předmět pak plynně navazuje kurz Didaktika OV a ZSV.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
Cílem předmětu je uvést studující do metodologického kontextu studia občanské výchovy a společenských věd a též provázet je prvním rokem studia, tedy seznámit je se skladbou studia a s požadavky na absolovování tohoto programu. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
Kurz má propedeutický charakter a není samostatně atestován. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
BENDA, Libor. Akademická svoboda jako filosofický problém: pravda, spravedlnost a profesionální odpovědnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2020. ISBN 978-80-7419-304-0. DVOŘÁKOVÁ, Vladimíra et al. Lesk a bída vzdělávání. Vydání první. Praha: Knižní klub, 2018. 207 stran. Universum. ISBN 978-80-242-6106-5. FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy: vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005. 339 s. ISBN 80-200-1304-0. FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd: multikulturní přístup. Praha: SLON, 2002. Studijní texty. ISBN 80-86429-10-5. FIALA, Jiří et al. Obnova ideje univerzity: Soubor statí o významu a postavení univerzit v současném světě. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 196 s. ISBN 80-246-0887-1. HALÍK, Tomáš et al. K čemu dnes humanitní vědy?. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta ve vydavatelství Togga, 2008. 99 s. ISBN 978-80-86807-33-1. ISBN 978-80-7308-234-5 CHOTAŠ, Jiří a kol. Moderní univerzita: ideál a realita. Vydání první. Praha: Filosofia, 2015. 456 stran. ISBN 978-80-7007-419-0. JIRSA, Jakub, ed. Idea university. Vyd. 1. Praha: Academia, 2015. 186 s. XXI. století; sv. 32. ISBN 978-80-200-2375-9. KRÁMSKÝ, David a kol. Humanitní vědy dnes a zítra: [věnováno památce paní profesorky Jaroslavy Peškové]. Liberec: Katedra filosofie Technické univerzity v Liberci, 2007. 365 s. Res humanae. KRÁMSKÝ, David. O povaze humanitních věd: k etickým a metodologickým východiskům humanitněvědního poznávání. Liberec: Bor, 2008. Res humanae. ISBN 978-80-86807-75-1. ISBN 978-80-86807-33-1. NUSSBAUM, Martha Craven. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Překlad Otakar Vochoč. Vydání první. Praha: Filosofia, 2017. 273 stran. Dnešní svět; svazek 3. ISBN 978-80-7007-489-3. PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2. PELCOVÁ, N. Vzorce lidství : filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1. PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9. RYBÁK, David. Fenomenologické Redukce a vzdělání. 2019. ISBN 9788024643625 SVOBODOVÁ, Zuzana et al. Důstojně a radostně: příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. 158 s. ISBN 978-80-86057-75-0. ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1. Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
Prezenční výuka (12 hodin): ● Představení studovaného programu a skladby studia (2 hodiny) ● Seznámení s nároky studia a s povinnostmi podmiňujícími jeho absolvování (2 hodiny) ● Specifika studia filosofie a společenských věd – základní metodologická východiska studia společenských věd (4 hodiny) ● Uvedení do širšího kontextu oborové didaktiky společenských věd a seznámení s vybranými zvláštnosti oborově didaktického přístupu k výuce a vzdělávání (2 hodiny) ● Klíčové výzvy pojící se s vyučováním filosofie, etiky a společenských věd (2 hodiny) Distanční výuka (12 hodin): ● Seznámení s možnostmi přístupu k odborným pramenům a se studijními oporami (2 hodiny) ● Metody zkoumání jednotlivých společenských věd v rámci přípravy učitelů OV a ZSV (4 hodiny) ● Mezioborovost ve studiu a výuce společenských věd a filosofie; (2 hodiny) ● Filosoficko-výchovná reflexe humanitního vzdělávání a výuky občanské výchovy a společenských věd (4 hodiny)
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
|
|
||
Studující - charakterizuje studovaný obor - pojmenovává obtíže a výhody řízeného samotudia - uvede, kde nalezne vybrané studijní předpisy a doporučení - formuluje svoji motivaci ke studiu a reflektuje svá očekávání spojená se studiem - predikuje případné obtíže, s nimiž se ve studiu může setkat, a navrhuje způsoby, jak případným obtížím předcházet a čelit Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
|