SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction to Studies R I - OCRO17OV01
Title: Úvod do studia R I
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, other [HS]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
Teacher(s): doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Annotation - Czech
Úvod do studia základů společenských věd je dvousemestrální předmět, který posluchačům umožňuje zorientovat v povaze a nárocích studovaném programu, dále uvádí do základních specifik studia společenských věd, tedy do metodologie společenských věd, a zároveň do problematiky klíčových výzev pojících se s vyučováním filosofie a společenských věd, jež vyplývají právě ze specifik humanitních oborů. Úvod do studia tedy odemyká též sféru problematiky občanského a společenskovědního vzdělávání a dotýká se problematiky oborové didaktiky. Na tento předmět pak plynně navazuje kurz Didaktika OV a ZSV.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je uvést studující do metodologického kontextu studia občanské výchovy a společenských věd a též provázet je prvním rokem studia, tedy seznámit je se skladbou studia a s požadavky na absolovování tohoto programu.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Course completion requirements - Czech

Kurz má propedeutický charakter a není samostatně atestován.

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Literature - Czech
BENDA, Libor. Akademická svoboda jako filosofický problém: pravda, spravedlnost a profesionální odpovědnost. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2020. ISBN 978-80-7419-304-0.
DVOŘÁKOVÁ, Vladimíra et al. Lesk a bída vzdělávání. Vydání první. Praha: Knižní klub, 2018. 207 stran. Universum. ISBN 978-80-242-6106-5.
FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy: vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005. 339 s. ISBN 80-200-1304-0.
FAY, Brian. Současná filosofie sociálních věd: multikulturní přístup. Praha: SLON, 2002. Studijní texty. ISBN 80-86429-10-5.
FIALA, Jiří et al. Obnova ideje univerzity: Soubor statí o významu a postavení univerzit v současném světě. 1. vyd. Praha: Karolinum, 1993. 196 s. ISBN 80-246-0887-1.
HALÍK, Tomáš et al. K čemu dnes humanitní vědy?. Vyd. 1. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Filozofická fakulta ve vydavatelství Togga, 2008. 99 s. ISBN 978-80-86807-33-1. ISBN 978-80-7308-234-5
CHOTAŠ, Jiří a kol. Moderní univerzita: ideál a realita. Vydání první. Praha: Filosofia, 2015. 456 stran. ISBN 978-80-7007-419-0.
JIRSA, Jakub, ed. Idea university. Vyd. 1. Praha: Academia, 2015. 186 s. XXI. století; sv. 32. ISBN 978-80-200-2375-9.
KRÁMSKÝ, David a kol. Humanitní vědy dnes a zítra: [věnováno památce paní profesorky Jaroslavy Peškové]. Liberec: Katedra filosofie Technické univerzity v Liberci, 2007. 365 s. Res humanae.
KRÁMSKÝ, David. O povaze humanitních věd: k etickým a metodologickým východiskům humanitněvědního poznávání. Liberec: Bor, 2008. Res humanae. ISBN 978-80-86807-75-1. ISBN 978-80-86807-33-1.
NUSSBAUM, Martha Craven. Ne pro zisk: proč demokracie potřebuje humanitní vědy. Překlad Otakar Vochoč. Vydání první. Praha: Filosofia, 2017. 273 stran. Dnešní svět; svazek 3. ISBN 978-80-7007-489-3.
PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství : filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.
PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a učitelská etika povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.
RYBÁK, David. Fenomenologické Redukce a vzdělání. 2019. ISBN 9788024643625
SVOBODOVÁ, Zuzana et al. Důstojně a radostně: příspěvek k lidskoprávnímu, občanskému a etickému vzdělávání. Středokluky: Zdeněk Susa, 2012. 158 s. ISBN 978-80-86057-75-0.
ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Syllabus - Czech

Prezenční výuka (12 hodin):

● Představení studovaného programu a skladby studia (2 hodiny)

● Seznámení s nároky studia a s povinnostmi podmiňujícími jeho absolvování (2 hodiny)

● Specifika studia filosofie a společenských věd – základní metodologická východiska studia společenských věd (4 hodiny)

● Uvedení do širšího kontextu oborové didaktiky společenských věd a seznámení s vybranými zvláštnosti oborově didaktického přístupu k výuce a vzdělávání (2 hodiny)

● Klíčové výzvy pojící se s vyučováním filosofie, etiky a společenských věd (2 hodiny)

Distanční výuka (12 hodin):

● Seznámení s možnostmi přístupu k odborným pramenům a se studijními oporami (2 hodiny)

● Metody zkoumání jednotlivých společenských věd v rámci přípravy učitelů OV a ZSV (4 hodiny)

● Mezioborovost ve studiu a výuce společenských věd a filosofie; (2 hodiny)

● Filosoficko-výchovná reflexe humanitního vzdělávání a výuky občanské výchovy a společenských věd (4 hodiny)

 

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Learning outcomes - Czech

Studující

- charakterizuje studovaný obor

- pojmenovává obtíže a výhody řízeného samotudia

- uvede, kde nalezne vybrané studijní předpisy a doporučení

- formuluje svoji motivaci ke studiu a reflektuje svá očekávání spojená se studiem

- predikuje případné obtíže, s nimiž se ve studiu může setkat, a navrhuje způsoby, jak případným obtížím předcházet a čelit

Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (09.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html