SubjectsSubjects(version: 978)
Course, academic year 2025/2026
   Login via CAS
Human Being and Society I. - OCRN20UC39
Title: Člověk a společnost I. (Vlastivěda)
Guaranteed by: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, other [HT]
Extent per academic year: 4 [hours]
Capacity: unknown / unknown (25)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: you can enroll for the course repeatedly
enabled for web enrollment
Guarantor: Ing. Michaela Dvořáková, Ph.D.
Annotation -
The lecture is focused on summarizing the findings of social sciences, which are a prerequisite for the didactic analysis of topics in the educational field of human and his world. In the seminars, they learn about examples of different methods of working with social science topics and evaluate their goals.
Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.01.2023)
Descriptors - Czech

Celý kurz s podrobnými informacemi k plnění předmětu a zadáním úkolů je dostupný na Moodle

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=15617

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.02.2024)
Course completion requirements - Czech

Podmínkou zakončení předmětu je:

70% docházky ve výuce

odevzdání průběžných úkolů podle studijní opory v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=17272

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (19.02.2025)
Literature - Czech

POVINNÁ LITERATURA

Dvořáková,M.; Dvořák,D.(2005). Společenskovědní vzdělávání. In. V. Spilková a kol.: Proměny primárního vzdělávání v ČR. Praha: Portál.

Pasch, M. (2005). Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál.

Dvořáková, M; Stará, J. (2010): Společnost 4 a 5 nakladatelství Fraus učebnice a příručka učitele. Plzeň: Fraus.

DOPORUČENÁ LITERATURA

Dvořák, D. & Dvořáková, M. (2018). Kurikulární reformy v anglofonních zemích: tři případy proměny historického učiva v primárním vzdělávání.
Orbis scholae, 12(1), 135−157.

Kirste, R. & Schultze. H. & Tworuschka,U.(2002): Svátky světových náboženství. Praha: Vyšehrad.

Večerková, E. & Frolcová, V.(2010) Evropské Vánoce v tradicích lidové kultury. Praha: Vyšehrad.

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.01.2023)
Syllabus - Czech

1. Poznávání místa v čase, kulturněhistorické dědictví, památky jako propojení s minulostí

2. Společenskovědní vyučování v primární škole a jeho pojetí v průběhu 20. století

3. Osídlení české krajiny, předpoklady vzniku sídel a jejich funkce v krajině

4. Orientace v prostoru, konstrukce plánu a kognitivní vývoj dětí mladšího školního věku

5. Terénní vuka, práce s mapou, možnosti záznamu výškových poměrů krajiny do map

6. Přírodní prostředí a hospodářské aktivity člověka, zemědělství a jeho předpoklady

7. Lokalizační faktory průmyslu, ekonomické zdroje v minulosti a dnes

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (28.01.2023)
Learning outcomes - Czech

Studující:

představí vývoj cílů společenskovědního vzdělávání na 1. stupni v průběhu 20. století a určí problémy, které koncepce společenskovědního vzdělávání řeší 

identifikují výzvy, které před společneskovědním vzděláváním stále stojí

na příkladu zpracování témat v učebnicích ilustrují a kriticky hodnotí různé přístupy společenskovědního vzdělávání, jak z hlediska obsahů, tak z hlediska metod

Last update: Dvořáková Michaela, Ing., Ph.D. (30.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html