|
|
|
||
The course concludes the preparation for teaching mathematics by connecting and summarizing findings from didactics based on theories of cognition of children of younger school age. Students will become familiar with the method of individualization and differentiation in the classroom as well as with the possibilities of assessing the student's cognitive level. Knowledge of the content from the first year of study will be connected to practice.
Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Systemizovat a doplnit dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
přímá výuka - 10h zpracování portfolia za 4 semestry - 20h příprava na výuku - 15h studium odborných zdrojů - 10h čtení a komentování práce kolegů - 6h příprava, realizace a zpracování seminární práce/experimentu se žáky - 9h celková studijní zátěž - 60h Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Hejný, M. Vyučování matematice orientované na budování schémat: Aritmetika 1. st. ZŠ. Praha: PedF UK, 2014 Jirotková, D. Cesty ke zkvalitňování výuky geometrie. Praha: PedF UK, 2010 Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Praha: Portál, 2009 Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-5. roč. ZŠ + Příručky učitele. Plzeň: Fraus, 2007-2011 Hejný, M. akol Učebnice matematiky pro 1.-3. roč. ZŠ + Příručka učitele . Praha: H-mat, o.p.s., 2018-2020 Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, Univerzita Karlova v Praze ? Pedagogická fakulta, Praha, 2004, ISBN 80-7290-189-3(1. sv.) s. 11-22. Vondrová, N. Matematická slovní úloha - Mezi matematikou, jazykem a psychologií. Karolinum, 2019. učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční) Další články a odkazy na literaturu budou vkládány do LMS Moodle - kurz Didaktika matematiky I.-III. založený v LS 2022 Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Základní výukovou metodou je diskuze nad předem zadanými tématy a přečtenou literaturou. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Kurz je ukončen kalsifikovaným zápočtem. Podmínkou je: - aktivní účast na všech setkáních a - zpracování portfolia za celé 4 semestry. Udělení klasifikovaného zápočtu probíhá formou kolokvia - rozpravy o portfoliu. Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Obsah kurzu: Klíčové úlohy k níže uvedeným tématům budou průběžně vyhledávány v různých učebnicových řadách matematiky pro 1. stupeň ZŠ. Témata: 2D míra: Zpracování pojmu obvod a obsah trojúhelníku, vyvození obsahu lichoběžníku – zejména stříháním a manipulacemi Kolmost, rovnoběžnost, úhly Geometrické konstrukce 3D míra a rozvoj prostorové představivosti Číslo jako veličina, převody jednotek Rovnice a jejich propedeutika Závislosti, funkční myšlení, matematická gramotnost Kombinatorika a pravděpodobnost Práce s daty – tabulka jako nástroj pro evidenci, práce s grafy Třídění, klasifikace, hierarchizace, schématizace Finanční gramotnost Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|
|
||
Studijní oporou je kurz v Moodle s názvem: Didaktika matematiky I.-III. založen v LS 2022 Last update: Slezáková Jana, PhDr., Ph.D. (29.01.2023)
|