SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Digital technology in primary school education - OCRN20UC09
Title: Digitální technologie v primárním vzdělávání
Guaranteed by: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: winter
E-Credits: 0
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:0/0, MC [HT]
Extent per academic year: 6 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Additional information: http://On-line výuka se uskuteční s využitím platformy ZOOM, on-line opora předmětu je řešena v moodle (https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2189)
Note: you can enroll for the course repeatedly
enabled for web enrollment
Guarantor: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Teacher(s): doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Annotation -
The mission of the subject “Digital technologies in primary education” is to explain the educational importance of the concept of computational thinking, to draw attention to the current need to shape and develop computational thinking of pupils of the primary education and to acquaint primary education teachers with selected teaching approaches aimed at developing the computational thinking and undrestanding based concept of Informatics. Attention will be paid especially to didactic issues of development of algorithmic thinking of pupils in the context of the development of reading literacy and skills to break down the problem into sub-problems. We will draw inspiration not only from a database of Bebras tasks but also from ideas S. Papert, I. Kalaš, M. Resnick, M. Tomscányiová, A. Semenov and other representatives of the so-called logological culture. Attention will also be paid to some risks of using digital technologies in the development of children of younger school age.
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Aim of the course - Czech

Studující

  • je uveden do problematiky související se zavedením nového předmětu informatika do kurikula 1. stupně ZŠ
  • seznámí se s vybranými postupy pro výuku vybraných témat předmětu informatika pro 1. stupeň ZŠ
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Descriptors - Czech

digitální technologie, informatické myšlení, digitální gramotnost, učebnice informatiky, edukační programování, edukační robotika, kurikulární dokumenty, vzdělávací oblast ICT a informatika, KonstrukcioNismus, logovská kultura, rizika používání digitálních technologií, bezpečnost na internetu

Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (06.01.2021)
Course completion requirements - Czech

Ke klasifikovanému zápočtu studenti ve dvojicích vyberou jednu z nabízených úloh, kterou podle pokynů (viz moodle kurz) vyřeší a k níž odevzdají požadovanou dokumentaci (SOUBORY).

Řádný termín: do 15.1.2025

1. opravný termín: od 16.1.2025 do 30.1.2025

2. opravný termín: od 31.1.2025 do 10.2.2025

Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (26.09.2024)
Literature - Czech

BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., DETTORI, G., FERRARI, A., ENGELHARDT, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice. doi:10.2791/792158

CHAUDRON S., Di GIOIA R., GEMO M. (2018) Young children (0-8) and digital technology, a qualitative study across Europe; EUR 29070; doi:10.2760/294383CARR, N. (2017) Nebezpečná mělčina jak internet mění náš mozek: analýza stavu lidské psychiky v době digitální. Praha : Dauphin, 2017.

KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdia. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. Dostupné na: http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf

KALAŠ, I. a spol. (2013) Premeny školy v digitálnom veku. Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá : Prešov, 2013.

MPSV (2016) Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Dostupné na https://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf

MŠMT (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Dostupné na http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf

SPITZER, M. (2014) Digitální demence. Host, 2014.Creative Computing in SCRATCH (http://scratched.gse.harvard.edu/guide/files/CreativeComputing20141015.pdf)

PAPERT, S. (1980) Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980.

The Royal Society (2012) Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. The Royal Academy of Engineering, 2012.

The Royal Society (2017) After the reboot: computing education in UK schools. Available at royalsociety.org/computing-education

SLUSSAREFF, M. (2022) Hry, sítě, porno. Rodičovský průvodce džumglí digitálního dětsvtí a puberty. Jan Melvil Publishing : Brno, 2022.

SPITZER, M. (2016) Kybernemoc. Host, 2016.

VORDERMAN, C. (2015) Computer Coding. GAMES. Dorling Kindersley Limited : London, 2015.

VUORIKARI, R., PUNIE, Y., CARRETERO GOMEZ, S., Van den BRANDE, L. (2016) DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. JRC101254. European Union, 2016

Učebnice pro předškolní vzdělávání a 1. stupeň ZŠ, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz)

Strategické materiály MŠMT (Strategie vzdělávání 2020, Strategie 2030+)

Aktuální materiály k revizi Informatiky a ICT v kurikulu ZŠ

učebnice zahraniční pro výuku ICT a informatiky na 1. stupni ZŠ

Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Syllabus -

1. Introduction into a concept of computational thinking.
2. Informatics in the primary school curriculum in the Czech Republic and some other countries.
3. Examples of teaching approaches to computational thinking development without computers (CSUnplugged).
4. Examples of teaching approaches to computational thinking development using robotic kits and programmable e-toys.
5. The main representative of LOGO culture community.
6. Examples of teaching approaches to computational thinking development using software applications.
7. Analysis of textbooks focused on computational thinking development at primary schools.
8. Educational Resources focused on pupil's computational thinking development.
9. The risks of using digital technologies in the development of younger school children.

Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
Learning resources - Czech

Link na moodle kurz https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2347

Přístupové údaje pro vstup do on-line opory bude sdělen na 1. lekci kurzu.

Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (26.09.2024)
Learning outcomes -

Each learner

  • orients him/herself in the informatics curriculum for the primary education defined in the RVP
  • analyzes the available textbooks, teaching materials for the teaching of informatics dedicated for primary education pupils
  • designs learning activities for the teaching of informatics at primary education schools
  • orients him/herself in methodological procedures for teaching informatics at primary education schools
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html