|
|
|
||
The mission of the subject “Digital technologies in primary education” is to explain the educational importance of the concept of computational thinking, to draw attention to the current need to shape and develop computational thinking of pupils of the primary education and to acquaint primary education teachers with selected teaching approaches aimed at developing the computational thinking and undrestanding based concept of Informatics. Attention will be paid especially to didactic issues of development of algorithmic thinking of pupils in the context of the development of reading literacy and skills to break down the problem into sub-problems. We will draw inspiration not only from a database of Bebras tasks but also from ideas S. Papert, I. Kalaš, M. Resnick, M. Tomscányiová, A. Semenov and other representatives of the so-called logological culture. Attention will also be paid to some risks of using digital technologies in the development of children of younger school age.
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
Studující
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
digitální technologie, informatické myšlení, digitální gramotnost, učebnice informatiky, edukační programování, edukační robotika, kurikulární dokumenty, vzdělávací oblast ICT a informatika, KonstrukcioNismus, logovská kultura, rizika používání digitálních technologií, bezpečnost na internetu Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (06.01.2021)
|
|
||
Ke klasifikovanému zápočtu studenti ve dvojicích vyberou jednu z nabízených úloh, kterou podle pokynů (viz moodle kurz) vyřeší a k níž odevzdají požadovanou dokumentaci (SOUBORY). Řádný termín: do 15.1.2025 1. opravný termín: od 16.1.2025 do 30.1.2025 2. opravný termín: od 31.1.2025 do 10.2.2025 Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (26.09.2024)
|
|
||
BOCCONI, S., CHIOCCARIELLO, A., DETTORI, G., FERRARI, A., ENGELHARDT, K. (2016). Developing computational thinking in compulsory education – Implications for policy and practice. doi:10.2791/792158 CHAUDRON S., Di GIOIA R., GEMO M. (2018) Young children (0-8) and digital technology, a qualitative study across Europe; EUR 29070; doi:10.2760/294383CARR, N. (2017) Nebezpečná mělčina jak internet mění náš mozek: analýza stavu lidské psychiky v době digitální. Praha : Dauphin, 2017. KALAŠ, I. (2011) Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdia. Bratislava : Ústav informácií a prognóz školstva, 2011. Dostupné na: http://www.rirs.iedu.sk/Dokumenty/Spoznavame_potencial_technologii.pdf KALAŠ, I. a spol. (2013) Premeny školy v digitálnom veku. Slovenské pedagogické nakladateľstvo – Mladé letá : Prešov, 2013. MPSV (2016) Strategie digitální gramotnosti ČR na období 2015 až 2020. Dostupné na https://www.mpsv.cz/files/clanky/21499/Strategie_DG.pdf MŠMT (2014) Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020. Dostupné na http://www.msmt.cz/uploads/DigiStrategie.pdf SPITZER, M. (2014) Digitální demence. Host, 2014.Creative Computing in SCRATCH (http://scratched.gse.harvard.edu/guide/files/CreativeComputing20141015.pdf) PAPERT, S. (1980) Mindstorms. Children, Computers, and Powerful Ideas. New York, 1980. The Royal Society (2012) Shut down or restart? The way forward for computing in UK schools. The Royal Academy of Engineering, 2012. The Royal Society (2017) After the reboot: computing education in UK schools. Available at royalsociety.org/computing-education SLUSSAREFF, M. (2022) Hry, sítě, porno. Rodičovský průvodce džumglí digitálního dětsvtí a puberty. Jan Melvil Publishing : Brno, 2022. SPITZER, M. (2016) Kybernemoc. Host, 2016. VORDERMAN, C. (2015) Computer Coding. GAMES. Dorling Kindersley Limited : London, 2015. VUORIKARI, R., PUNIE, Y., CARRETERO GOMEZ, S., Van den BRANDE, L. (2016) DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. JRC101254. European Union, 2016 Učebnice pro předškolní vzdělávání a 1. stupeň ZŠ, které vznikly v projektu PRIM (imysleni.cz) Strategické materiály MŠMT (Strategie vzdělávání 2020, Strategie 2030+) Aktuální materiály k revizi Informatiky a ICT v kurikulu ZŠ učebnice zahraniční pro výuku ICT a informatiky na 1. stupni ZŠ Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
1. Introduction into a concept of computational thinking. Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|
|
||
Link na moodle kurz https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2347 Přístupové údaje pro vstup do on-line opory bude sdělen na 1. lekci kurzu. Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (26.09.2024)
|
|
||
Each learner
Last update: Černochová Miroslava, doc. RNDr., CSc. (10.09.2024)
|