The purpose of this course is to understand the role and meaning of education and upbringing for our European tradition. For more information see Syllables.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (13.06.2019)
Předmět uvádí do obzoru filosofie výchovy, jež zde není pojímána jako specializovaný filosofický obor zabývající se výchovou, ale je jí rozuměno jako svérázné filosofické perspektivě nahlížející výchovu jako klíčový fenomén pro porozumění lidské existenci. Kurz uvádí do základních otázek filosofie výchovy vyvěrajících z tradice evropské kultury, seznamuje s tázáním po filosofických předpokladech výchovy a věnuje se též soudobým problémům výchovy a vzdělávání. Přestože stěžejním úkolem kurzu je poskytovat zájemcům půdu pro samostatnou a kritickou reflexi otázek výchovy a vzdělávání, vlastním smyslem tohoto předmětu je prostřednictvím tematizace fenoménů souvisejících s výchovou rozvíjet filosofující myšlení, prohlubovat citlivost pro podstatná existenciální témata a schopnost rozumět jim. Seznámení s filosofií výchovy probíhá v užší vazbě na studijní obor posluchačů, kdy je zohledněna např. psychologická, spec. pedagogická či primárně pedagogická dimenze výchovy a vzdělávání.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Descriptors - Czech
V případě on-line výuky bude kurz realizován prostřednictvím aplikace MS Teams.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek IV. Výbor Obecné porady o nápravě věcí lidských a z věcného pansofického slovníku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. 560 s.
Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek II. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960. 489 s.
Palouš, Radim. Čas výchovy. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1991. 237 s. ISBN 80-04-25415-2.
Patočka, Jan, Chvatík, Ivan, ed. a Kouba, Pavel, ed. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. I, Stati z let 1929-1952. Praha: OIKOYMENH, 1996. 505 s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 1. Oikúmené. ISBN 80-86005-24-0.
Patočka, Jan a Polívka, Jiří, ed. Platónova péče o duši a spravedlivý stát: [přednášky k antické filosofii IV]. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2012. 313 s. Sebrané spisy Jana Patočky; sv. 14/4. ISBN 978-80-7298-476-3.
Pešková, Jaroslava. Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Praha: Pro Univerzitu Karlovu v Praze, Pedagogickou fakultu vyrobilo vydavatelství a nakl. Kreace, 2010. 184 s. ISBN 978-80-902125-6-5.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (11.11.2019)
AUGUSTIN. O pořádku; O učiteli. Praha: Česká akademie věd a umění, 1942. 127 s. Filosofická bibliotéka; řada 2, č. 11.
CHOTAŠ, Jiří a kol. Moderní univerzita: ideál a realita. Vydání první. Praha: Filosofia, 2015. 456 stran. ISBN 978-80-7007-419-0.
JASPERS, Karl. Duchovní situace doby. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 191 s. Europa; sv. 16. ISBN 978-80-200-1646-1.
ILLICH, Ivan. Deschooling society. Reissued by Pelican Books. Harmondsworth: Penguin Books, 1976. 116 s. Penguin books. ISBN 0-14-021280-9.KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. Praha: Herrmann & synové, 1995. ISBN 80-238-0473-1. Kniha dostupná k 2008-12-03 online na URL:.
KOMENSKÝ, Jan Amos et al. Vybrané spisy Jana Amose Komenského. Svazek 1, Slovo úvodní, Navržení krátké o obnovení škol v Království českém, Velká didaktika, Informatorium školy mateřské, Brána jazyků otevřená. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1958. 450 s.
LIERMAN, W. Čtyři kultury ve vzdělávání. Praha: Karolinum 1996.
LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008. 125 s. XXI. století; sv. 4. ISBN 978-80-200-1677-5. Dostupné také z: http://eknihy.nkp.cz/search/handle/uuid:fc3377dd-e38d-11e0-9a5e-001e4ff27ac1.
MICHÁLEK, Jiří. Topologie výchovy : (místo výchovy v životě člověka). 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-01-1.
NEUBAUER, Z. : Pluralita světů a jednota vědění. Praha 1991.
NEWMAN, John Henry. Idea univerzity. Překlad Daniel Soukup. Vydání první. Praha: Krystal OP, 2014. 284 stran. Thesaurus; svazek čtrnáctý. ISBN 978-80-87183-67-0.
PALOUŠ, R. Ars docendi. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0855-3.
PALOUŠ, R. Čas výchovy. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.
PALOUŠ, R. Filosofická reflexe několika pojmů školské pedagogiky. Vyd. 1. Praha Karolinum, 2010. ISBN 978-80-246-1833-3.
PALOUŠ, R. Heretická škola : o filosofii výchovy ve světověku a Patočkově pedagogice čili filipika proti upadlé škole. 1. vyd. Praha : OIKOYMENH, 2008. ISBN 978-80-7298-302-5.
PALOUŠ, R. K filosofii výchovy : východiska fundamentální agogiky. 1. vyd. Praha : SPN, 1991. ISBN 80-04-25390-3.
PALOUŠ, R. Paradoxy výchovy. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2009. ISBN 978-80-246-1650-6.
PATOČKA, J.: Filosofie výchovy. Praha : Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. ISBN 80-86039-33-1.
PATOČKA, Jan. Negativní platonismus. Praha: OIKOYMENH, 2007. ISBN 978-80-7298-273-8.
PATOČKA, Jan. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách, I. Stati z let 1929–1952. Praha: OIKOYMENH, 1996. ISBN 80-86005-24-0.
PATOČKA, Jan. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. II. Stati z let 1970–1977, nevydané texty a přednášky ze sedmdesátých let. Praha: OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-86005-91-7.
PELCOVÁ, N. Vzorce lidství : filosofie o člověku a výchově. Vyd. 1. Praha : ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.
PELCOVÁ, N.: Filosofická a pedagogická antropologie. Karolinum, Praha 2000.
PEŠKOVÁ, J. Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Ed.: Hogenová, Anna; Krámský, David; Rybák, David. Praha: DTP Kreace, 2010. ISBN 978-80-902125-6-5.
PEŠKOVÁ, Jaroslava, ed., PRŮKA, Miloslav, ed. a VAŇKOVÁ, Irena, ed. Hledání souřadnic společného světa: filosofie pro každý den. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 521 s. ISBN 80-86432-91-2.
PINC, Zdeněk. Fragmenty k filosofii výchovy : eseje a promluvy z let 1992-1998. Vyd. 1. Praha : OIKOYMENH, 1999. ISBN 80-7298-004-1. URL:>
POSPÍŠIL, Jiří. Filosofická východiska cílů výchovy a vzdělávání v období novověkého obratu. 1. vyd. Olomouc: Hanex, 2009. 131 s. ISBN 978-80-7409-028-8.
ROUSSEAU, Jean-Jacques. Emil, čili, O vychování. 3. vyd., zrev. Olomouc: R. Promberger, 1926. 419 s.
SCRUTON, Roger. Idea university. Praha: Občanský institut, 2002. 11 s. Bulletin OI; č. 132. ISBN 80-86228-51-7.
SOMR, Miroslav. Kapitoly z dějin filozoficko pedagogického myšlení. Vyd. 2., upr. České Budějovice: Vlastimil Johanus, 2009. 193 s. ISBN 978-80-904247-3-9.
ŠTURZOVÁ, Jana, BENYOVSZKY, Ladislav (edit.). O filosofii výchovy a filosofii provádějící : sborník prací věnovaný univ. prof. PhDr. Jaroslavě Peškové k jejím 70. narozeninám. Uspořádali Jana Šturzová, Ladislav Benyovszky. Praha : Univerzita Karlova, Filozofická fakulta, 1999. ISBN 80-85899-61-2.
STARK, Stanislav. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu: se zaměřením na učení Hanse-Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa. 1. vyd. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. 183 s. ISBN 80-7380-012-8.
HOGENOVÁ, Anna. Areté – základ olympijské filosofie. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0046-3.
HOGENOVÁ, Anna. Bytí a rozumění. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2016. 176 stran. ISBN 978-80-7290-870-7.
KANT, Immanuel. O výchově. Překlad Josef Jančařík. V Praze: Dědictví Komenského, 1931. 97 s. Knihovna pedagogických klasiků; sv. 12. Spisy Dědictví Komenského; č. 301.
ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1. (Dostupné na uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_otazky_filosofie_vycho.pdf)
HEJNA, D. Filosofie výchovy: (Základy filosofické a pedagogické antropologie). Ústí nad Labem: UJEP 2006. Dostupné online: http://dalkaripvc2006.sweb.cz/fil.doc
ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1. (Dostupné na uprps.pedf.cuni.cz/UPRPS-353-version1-vybrane_otazky_filosofie_vycho.pdf)
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Requirements to the exam -
Elaboration of a report on selected Plato's dialogue and oral exam - during the oral exam the student will have to prove his/her understanding of the issue of dialogue and the issue discussed in the lecture.
Last update: Zemková Jaroslava, PaedDr., Ph.D. (11.11.2019)
Zpracování původního zamyšlení na motivy vybraného Platónovu dialogu (nebo pod domluvě zamyšlení nad jinou filosofickovýchovnou tematikou) a následné obhájení tohoto zamyšlení, při níž student osvědčí své rozumění zvolené tematice a problémům probíraným na přednášce.
Rozsah práce: 3 - 5 NS.
Podmínkou je využití alespoň 2 relevantních pramenů, původnost zamyšlení (nejde o klasický referát) a splnění běžných formálních požadavků na seminární práce.
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Syllabus -
1. Philosophy and education as two aspects of the one movement, i.e., the becoming of human being.
2. Plato's discovery of idea. The difference between the idea and the matter of fact.
3. Aristotle's asking concerning ethics and education. Ethos and upbringing.
4. Modern dissection of education and upringing. The transformation of meaning of science and education in human life.
5. Rousseau, Kant and Hegel - upbringing and universality.
6. Kierkegaard, Husserl and Heidegger - freedom and existence in education.
7. Modern education and its issues.
Last update: Rybák David, doc. Mgr., Ph.D. (29.05.2019)
Tento kurz probíhá ve výukových blocích, v nichž zpravidla bývá nejprve problematizujícím způsobem představen určitý tematický okruh, poté následuje intepretační práce s pramen nebo dialogicky vedená diskuse, či představení určité problematiky studenty.
Ohniskové tématické kruhy jsou voleny a strukturována s ohledem na potřeby studentů a průběh kurzu.
Výchova, vzdělání a filosofie: rozdílné perspektivy pohledů na výchovu a vzdělávání (naivní, pedagogický a filosofický přístup), živel filosofického myšlení (ratio essendi a ratio cognoscendi)
Uvedení do filosofickovýchovné problematiky: Svéráz filosofie výchovy a možnosti tázání na fenomény a vzdělávání; česká tradice filosofie výchovy
Archetypy výchovy (R. Palouš): a) paideia, b) educatio, c) výchova v subjekt-objektovém rozvrhu;
Komenského pojetí výchovy
Patočkova filosofie výchovy, tři životní pohyby, chórismos a svoboda
Dialogický rozměr výchovy a hermeneutická výchova
Výchova, krize a antinomie výchovy
Idea univerzity a krize vzdělanosti (Teoreie nevzdělanosti)
Reflexe soudobého školství, éthos učitelského povolání v době příliš pozdní
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (01.09.2024)
Learning outcomes - Czech
studující
- vysvětlí rozdíl mezi filosofií a vědou a odůvodní význam teoretického postoje pro praktický život
- uvede, čím a jak se zabývá filosofie výchovy, a pojmenuje specifika české tradice filosofie výchovy
- navrhuje nejméně dva možné přínosů filosofie výchovy pro pedagogickou teorii a praxi, diskutuje relevantnost těchto přínosů pro speciálně pedagogickou praxi
- intepretuje filosoféma (myšlenku) vybraného filosofa výchovy a kriticky zohdnotí jeho dosah do praxe
Last update: Zicha Zbyněk, Mgr., Ph.D. (08.09.2024)