Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (05.10.2020)
Learning outcomes of the course unit The subject acquaints students with the nature of pedagogy as a science and leads to the acquisition of contemporary pedagogical terminology. Attention is paid not only to the basic categories of general pedagogy, but also to selected issues of the teaching and educational profession, the Czech educational system and its perspectives in the European context.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (05.10.2020)
Předmět seznamuje studenty s povahou pedagogiky jako vědy, vede k osvojení současné pedagogické terminologie. Pozornost je věnována nejen základním kategoriím obecné pedagogiky, ale také vybraným otázkám učitelského a vychovatelského povolání, českému vzdělávacímu systému a jeho perspektivám v evropském kontextu.
Aim of the course -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (05.10.2020)
Students will learn contemporary pedagogical theory, basic terminology and structure of the field. It will use the knowledge to assess different views on pedagogy and further studies.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (05.10.2020)
Studující se seznámí se soudobou pedagogickou teorií, se základní terminologií a strukturou oboru. Poznatků využije při posouzení rozdílných náhledů na pedagogiku i při dalším studiu.
Descriptors - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (05.10.2020)
Instrukce pro distanční formu výuky:
další informace najdete v Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2098
výuka proběhla dle rozvrhu v prezenční formě
požadavky na ukončení předmětu zůstávají stejné, podrobnosti k závěrečné písemné zkoušce vám budou sděleny (možnost zkoušky online).
Literature - Czech
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (05.10.2020)
JůVA, V. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1997.
PRůCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2005.
PRůCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod od studia oboru. Praha: Portál, 2006.
SKALKOVÁ, J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno: Paido, 2004.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2007.
VORLÍČEK, Ch. Úvod do pedagogiky. Jinočany: H a H, 2000.
Requirements to the exam -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (05.10.2020)
The exam has a written form - it is supposed to understand individual terms and topics.The student has 3 attempts, two of which are corrective.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (05.10.2020)
Zkouška má písemnou formu - předpokládá se porozumění jednotlivým pojmům a tématům. Student má 3 pokusy, z toho dva opravné.
Syllabus -
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (05.10.2020)
. Introduction to educational study, sources of educational information.
2. Education as a science, conception of education.
3. Basic educational terminology
4. Educational disciplines and their current issues.
5. Upbringing and development of human, Upbringing and society.
6. Educational workers, teacher's profession.
7. Czech educational system in EU context.
8. Current issues of Czech education.
Last update: PhDr. Magdalena Richterová, Ph.D. (05.10.2020)
1. Úvod do studia pedagogiky, zdroje pedagogických informací.
2. Pedagogika jako věda, základní terminologie a její proměny.