Cílem předmětu je prohloubení poznatků a dovedností komunikační a mediální výchovy z prvního semestru. Akcent bude kladen především na aktivní zvládání potřebných dovedností pro kvalitní kultivovanou veřejnou komunikaci a praktické využití poznatků z mediální komunikace pro práci na základní a střední škole. Studenti budou vybaveni základními znalostmi, tj. vědomostmi a praktickými dovednostmi z didaktiky komunikační a mediální výchovy v souladu s výkonem jejich budoucí profese.
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je zprostředkovat studentům informace z oblasti komunikace (interpersonální i interkulturní) a jejího praktického zvládání, základní poznatky o fungování a využití medií a multimédií v současném vzdělávacím procesu a současně poznávání principů, na kterých mediální a masmediální komunikace funguje (kompetence 1.1 KRAU), vše včetně kritické reflexe a analýzy mediálních produktů (oblast 2 a kompetence 5.1 KRAU). Studenti budou vybaveni základními znalostmi, tj. vědomostmi a dovednostmi z didaktiky komunikační a mediální výchovy v souladu s výkonem jejich budoucí profese (oblast 1 KRAU).
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Course completion requirements - Czech
zkouška ve formě rozpravy nad vytvořeným portfoliem
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Literature - Czech
Bláhová, R., Strulcová, V. Mediální výchova. Praktické náměty pro výuku na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe, 2011. Bourdieu, P. O televizi. Doplněk, Brno 2002. Burton, G. - Jirák, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister Principal, 2001. Čmejrková, S., Hoffmnnová, J. Mluvená čeština: hledání funkčního rozpětí. Vyd. 1. Praha: Academia, 2011. Eckertová, L., Dočekal, D. Bezpečnost dětí na internetu. Brno: Computer press, 2013. Gálik, S. Psychologie přesvědčování. Praha: Grada, 2012. Hájková, E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. Hájková, E. Komunikační činnosti a jejich cíle. Praha 2008. Hvížďala, K. Jak myslet media: eseje, články a rozhovory 2004–2005. Dokořán, Praha 2005. Hirschová, M. Pragmatika v češtině. Vyd. 2., Praha: Karolinum, 2013. Hausenblas, K. Explicitnost a implicitnost jazykového vyjádření. SaS, 33, 1972, s. 98-105. Hoffmannová, J. Jsou k sobě učitelé a žáci vždy zdvořilí? ČJL, 45, 1994-1995, 202-209. Hoffmannová, J. - Müllerová, O. Kapitoly o dialogu. Praha: Pansofia, 1994. Hůrková, J. Česká výslovnostní norma. Praha: Scientia. 1995. Chejnová, P. (Ed.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ II. Praha: PedF UK, 2007. Chejnová, P. Didaktické transformace pragmalingvistických témat. Praha: Pedf UK, 2010. Jandová, E. Čeština na www chatu. Ostrava: OU, 2006. Jirák, J., Köpplová, B. Média a společnost. Praha : Portál, 2003. Jirák, J., Köpplová, B. Masová media. Praha: Portál 2009. Jirák, J., Mičenka, M. Rozumět mediím, základy mediální výchovy pro učitele. Partners Czech, Praha 2006. Jirák, J., Wolák, L. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Radioservis, Praha 2007. Kraus, J. Rétorika a řečová kultura. Praha: Karolinum, 2010. Kraus, J. Člověk mluvící. Praha: Leda, 2010. Křivohlavý, J., Mareš, J. Komunikace ve škole. Brno: MU, 1995. Lewis, D. Tajná řeč těla. Praha: Victoria Publishing, 2000. Machová, S., Švehlová, M. Sémantika a pragmatická lingvistika. Praha: PedF UK, 2001. Machová, S., Šamalová, M. (Eds.) Výuka pragmatických aspektů řečové komunikace ve vyšších třídách gymnázií a na SOŠ. Praha: PedF UK, 2005, 2007. McLuhan, M. Jak rozumět médiím. Praha : Odeon, 1991. McQuail, D. Úvod d teorie masové komunikace. Praha : Portál, 1999. Morris, D. Řeč těla. Bodytalk. Praha: ČS, 2009. Palenčárová, J. Aktivní naslouchání při vyučování. Praha: Portál, 2006. Pike, G., Selby, D. Cvičení a hry pro globální výchovu 2. Praha : Portál, 2000. Postman, N. Ubavit se k smrti: veřejná komunikace ve věku zábavy. MF Praha 2010. Praško, J., Prašková, H. Asertivitou proti stresu. Praha: Grada, 1996. Strachota, K. a kol. Být v obraze 2. Praha: Člověk v tísni, 2019. Šebesta, K. Od jazyka ke komunikaci. Praha: Karolinum, 1999. Vybíral, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha: Portál, 2000. 10 let v českých mediích (Jirák, J. ed.). NIT Praha 2005.
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Teaching methods - Czech
Semináře vedené v souladu s konstruktivistickým pojetí výuky. Důraz je kladen na aktivní zapojení studentů, sdílení zkušeností a reflexi vybraných pedagogických postupů, vyučovacích metod a organizačních forem výuky - vše v souladu s Kompetenčním rámcem absolventky a absolventa učitelství.
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Syllabus - Czech
Témata pro prezenční část (40 hod.) 1. Cvičení techniky řeči, rétorika – praktická cvičení (4) 2. Stavba veřejného mluveného projevu, tvorba prezentace, spisovnost a nespisovnost ve veřejném projevu, kultura jazyka a kultura řeči (4) 3. Pragmatika – principy zdvořilosti, neverbální komunikace, aktivní vytváření sdělení v různých komunikačních situacích, respektování různých příjemců, RWCT (4) 4. Rozdíly mezi mluvenými a psanými komunikáty; komunikační a diskurzní strategie, pochopení procesu komunikace, monologická a dialogická komunikace (4) 5. Stylisticky hodnocené jazykové prostředky a jejich podíl na porozumění textu, vnímání kondenzace textu, porovnávání významu různých formulací téhož sdělení, rozdíl v porozumění mezi koherentními a kohezními texty (4) 6. Interkulturní komunikace, práce s žákem s OMJ, vytváření a řízení školního systému práce s žákem cizincem, návrh adaptačního plánu pro žáka s OMJ, komunikace s rodiči žáka s OMJ (4) 7. Teorie mediální gramotnosti, mediální výchova v ČR, didaktická transformace teorie médií ve školské praxi (metody a formy), vedení školního časopisu (4) 8. Mediální žánry, falešné zprávy, věrohodnost informačního zdroje, bezpečnost dětí na internetu (4) 9. Komunikační dovednosti – aktivní naslouchání a čtení s porozuměním (4) 10. Základy korpusové lingvistiky s přihlédnutím k problematice didaktiky češtiny jako mateřského i jako druhého jazyka; korpus jako informační zdroj, využití akvizičních korpusů pro výuku, způsoby vyhledávání a citování informací (4)
Témata pro distanční část a hodnocené výstupy - asynchronní výuka: 1/II. Mluvní dovednosti žáků - Konkrétní návrh cvičení mluvních dovedností žáků - 4h 2/II. Práce s mediálními komunikáty a s reklamou na základní a střední škole - Recepce mediálních textů a jejich interpretace, a to především na základě srovnání prezentace téže události v různých médiích - 4h 3/II. Rozvoj komunikačních dovedností – aktivní naslouchání a čtení s porozuměním - Návrh lekce/příprava na hodinu aktivního naslouchání/čtení s porozuměním na ZŠ/SŠ - 4h 4/II. Elektronické nástroje pro práci s textem - Zpracování písemného úkolu v Moodle zaměřeného na vybraný didaktický problém, který je řešitelný s využitím nástrojů a metod korpusového výzkumu - 4h 5/II. Reprezentace školy, mediální obraz školy - Analýza potřeb vybrané školy v oblasti mediálního obrazu školy - 4h
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Learning resources - Czech
https://dlcv.cuni.cz/course/view.php?id=632 Heslo pro všechny kurzy (přístup pro hosty): CZV2022