Cílem předmětu je vybavit účastníky základními kompetencemi z oblasti didaktiky Informatiky pro jejich aplikaci v pedagogické praxi. Účastníci budou schopni orientovat se v základních pojmech a didaktických principech výuky informaticky zaměřených předmětů, rozvíjet informatické myšlení a digitální gramotnost, využívat své oborové a didaktické vědomosti a dovednosti při realizaci výuky v souladu s aktuálními požadavky kurikulárních dokumentů, trendy a vývojem technologií, či za předpokladu využití různých forem a metod výuky.
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Aim of the course - Czech
Absolvent(ka) modulu: ● ovládá základní pojmosloví v oblasti digitálních technologií, technických výukových prostředků a didaktiky Informatiky (kompetence 1.1 KRAU); ● orientuje se v základních didaktických principech, metodách a formách výuky vhodných k realizaci informaticky zaměřených předmětů (kompetence 1.2 a oblasti 2, 3 a 4 KRAU; ● na základě vhodné formulace cílů volí metodické postupy a vyučovací strategie pro realizaci a zabezpečení výuky v oboru Informatika dle aktuálních kurikulárních dokumentů, je schopen adekvátně plánovat a připravit výuku (oblast 2 KRAU); ● využívá vhodné materiály, učebnice či úlohy a adekvátní (technické) výukové prostředky pro rozvoj informatického myšlení a digitální gramotnosti v informaticky zaměřených předmětech (oblast 3 KRAU).
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Course completion requirements - Czech
Zk - zkouška ve formě rozpravy nad vytvořeným portfoliem prací z distanční části
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Literature - Czech
Portály, úložiště digitálních materiálů, další elektronické informační zdroje, aktuální učební materiály (např. imysleni.cz, digigram.cz, edu.cz, rvp.cz) Aktuální publikace a prezentace doporučené a zprostředkované vyučujícími v LMS.
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Teaching methods - Czech
seminář
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Syllabus - Czech
Témata pro prezenční část (40 hodin): − Výuka informaticky zaměřených předmětů, didaktické principy, příprava učitele na hodinu, začlenění konkrétních metod a forem výuky vybraných témat, hodnocení v informaticky zaměřených předmětech (4) − Učebnice informatiky, vybrané učební úlohy z informatiky a design učebního prostředí (4) − Interdisciplinární vztahy oboru Informatika a ICT k dalším předmětům a oborům, rozvoj digitální gramotnosti (4) − Algoritmizace a programování ve výuce (4) − Příprava učitele - edukační robotika (např. WeDo, Mindstorm EV3) (4) − Příprava učitele - bloková programovací prostředí (např. Scratch, MakeCode) (4) − Příprava učitele - textová programovací prostředí (např. Python) (4) − Technické výukové prostředky v práci učitele informaticky zaměřených předmětů (4) − Data, informace a modelování, informační systémy (4) − Strukturace informací, vědomostí v informaticky zaměřených předmětech (4)
Témata pro distanční část (20 hodin) a kritéria hodnocení: asynchronní výuka 1/II. Analýza vybrané učebnice, vybrané řady učebnic či celistvého materiálu - Seminární práce a její prezentace - 2h 2/II. Zapojení technických výukových prostředků do informaticky zaměřených předmětů - Zpracování scénáře možného zapracování konkrétního prostředku do informaticky zaměřeného předmětu - 2h 3/II. Přesah digitální gramotnosti z informatických zaměřených předmětů do dalších oborů - Seminární práce a její prezentace - 2h 4/II. Mimoškolní výuka Informatiky - Analýza a rozpracování možností realizace mimoškolní výuky informatiky - 2h 5/II. Inovativní témata do výuky Informatiky dle současných trendů a vývoje technologií - Návrh a rozpracování tématu, které reaguje na současné trendy a vývoj technologií a není primárně součástí kurikulárních dokumentů - 2h 1/III. Příprava na hodinu v tématu Digitální technologie - Zpracování přípravy na vyučovací hodinu a její prezentace - 2h 2/III. Příprava na hodinu v tématu: Informační systémy - Zpracování přípravy na vyučovací hodinu a její prezentace - 2h 3/III. Příprava na hodinu v tématu: Algoritmizace a programování - Zpracování přípravy na vyučovací hodinu a její prezentace - 2h 4/III. Příprava na hodinu v tématu: Data, informace a modelování - Zpracování přípravy na vyučovací hodinu a její prezentace - 2h 5/III. Strukturace informací, vědomostí v informaticky zaměřených předmětech - Analýza a zpracování různých typů organizérů, peer hodnocení - 2h
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Learning resources - Czech
Podpora distanční části v Moodle: https://moodle.it.pedf.cuni.cz/course/view.php?id=2327 Přístup pro hosty s klíčem: DIDIT24