Cílem předmětu je vybavit účastníky vzdělávání základními znalostmi, tj. vědomostmi, dovednostmi a postoji z didaktiky biologie v souladu s výkonem jejich budoucí profese učitele biologie. Účastníci budou schopni orientovat se v základních pojmech a didaktických principech výuky biologie, využívat své oborové znalosti, oborově-didaktické znalosti a pedagogickou kreativitu při realizaci výuky v souladu s požadavky informační společnosti.
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Aim of the course - Czech
Absolvent(ka) modulu: • orientuje se v kurikulárních dokumentech a odborných zdrojích, které se vztahují k výuce přírodopisu a biologie a dokáže je vhodně využít pro výuku (oblasti 1 a 2 KRAU), • dokáže formulovat výukové cíle až na úroveň výchovně-vzdělávacího cíle konkrétní vyučovací jednotky ve výuce přírodopisu a biologie (kompetence 2.1 KRAU), • dokáže volit vhodné didaktické postupy a výukové strategie při výuce přírodopisu a biologie (oblasti 2, 3 a 4 KRAU), • dokáže zvolit názorné výukové pomůcky a posoudit jejich didaktickou vhodnost strategie při výuce přírodopisu a biologie (kompetence 3.3 KRAU), • využívá vhodně didaktickou techniku dle možností a vybavenosti dané školy (kompetence 3.3 KRAU), • podporuje u žáků motivaci a zájem ke studiu přírodopisu a biologie (kompetence 2.3 a 6.1 KRAU)..
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Course completion requirements - Czech
zkouška ve formě rozpravy nad vytvořeným portfoliem
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Literature - Czech
FISHER, K. M., J.H. Wandersee a D.E. MOODY. Mapping biology knowledge. New York: Kluwer Academic Publishers, 1998. CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. KALHOUS, Z. a O. Obst. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. MAŇÁK, J. a V. ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. PETTY, G. Moderní vyučování. Praha: Portál,1996. SKÝBOVÁ J.: Pracovní listy: Teorie a využití ve výuce přírodopisu. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Praha 2019. ISBN 978-80-7603-096-1 SKÝBOVÁ, J.: Didaktické ekologicky a environmentálně zaměřené hry, e-skriptum, Praha: PedF UK 2021. ISBN 978-80-7603-286-6. SKÝBOVÁ, J.: Vybrané kapitoly z didaktiky botaniky, e-skriptum, Praha: PedF UK 2024. ISBN 978-80-7603-445-7.
Literatura k metodám pedagogického výzkumu GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. 243 s. ISBN 978-80-247-1369-4. CHRÁSKA, M. Úvod do výzkumu v pedagogice. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. 168 s. 2. vydání. ISBN 80-244-1367-1. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 2011. 270 s. 2. vydání. ISBN 978-80-246-1916-3. PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média. Příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998. 148 s. ISBN 80-85931-49-4.
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Teaching methods - Czech
Semináře (metody a formy - výklad, interaktivní a konstruktivistické prvky, práce ve dvojicích a skupinách)
Last update: Maturová Klára, Mgr. (10.02.2025)
Syllabus - Czech
Témata pro prezenční část : − Organizační formy výuky přírodopisu a biologie (vyučovací hodina, exkurze, laboratorní práce, projektová výuka, badatelsky orientované vyučování) I (4). − Organizační formy výuky přírodopisu a biologie (vyučovací hodina, exkurze, laboratorní práce, projektová výuka, badatelsky orientované vyučování) II (3) − Metody výuky přírodopisu a biologie I (4). − Metody výuky přírodopisu a biologie II (3) − Učebnice pro výuku přírodopisu a biologie I (4). − Učebnice pro výuku přírodopisu a biologie II (4) − Příprava učitele na vyučování, její struktura a důležité součásti I (2) − Příprava učitele na vyučování, její struktura a důležité součásti II (2). − Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení. (2) − Maturitní zkouška z biologie (2). − Didaktika geologie, botaniky, zoologie a biologie člověka ve výuce na ZŠ (5) − Didaktika geologie, botaniky, zoologie a biologie člověka ve výuce na středních školách (5)
Témata pro distanční část a kritéria hodnocení: asynchronní výuka 1/II. Aplikace didaktických principů při výběru a strukturaci vybraného tematického celku z učiva biologie - Příprava návrhu pojmové mapy k tématu závěrečné práce - 3h 2/II. Analýza vybrané učebnice nebo vybrané řady učebnic biologie - Prezentace učebnice a pojetí výuky biologie - 3h 3/II. Školní projekty se vztahem k učivu biologie - Návrh projektu a jeho prezentace - 3h 4/II. Školní biologický experiment - Příprava a prezentace vybraného školního biologického experimentu - 3h 5/II Badatelsky orientované vyučování - Příprava a prezentace vybraného tématu pro badatelsky orientované vyučování - 2h 6/II. Didaktické environmentálně zaměřené hry ve výuce biologie - Zpracování návrhu didaktické hry pro využití ve výuce biologie - 2h 7/II. Mimoškolní výuka biologie - Seminární práce na téma vybraná aktivita mimoškolní výuky biologie - 2h 8/II. Příprava na vyučovací hodinu - Zpracování přípravy na vyučovací hodinu na vybrané téma biologie a její prezentace - 2h