Cílem předmětu je v návaznosti na Úvod do didaktiky výtvarné výchovy prohlubovat teoretické, a především praktické dovednosti studentů ve výuce tohoto předmětu. Ústředními tématy předmětu jsou didaktická transformace a plánování výuky výtvarné výchovy na základní a střední škole. Pozornost je zaměřena i na technické aspekty osvojování výtvarného jazyka, problematiku hodnocení a osobnostně sociální
aspekty výtvarné výchovy. Účastníci jsou vedeni k cílenému zkoumání a reflexi diskurzu výtvarné výchovy i roli jednotlivých účastníků vzdělávacího procesu ve výtvarné výchově. Seznámí se s výukovými a metodickými zdroji pro výuku výtvarné výchovy i pro oblast galerijní edukace a zprostředkování umění a kultury. Naučí se je kriticky číst a využívat v souladu s požadavky kurikulárních dokumentů. V průběhu kurzu účastníci dále rozvíjejí a obohacují své pedagogické portfolio. Součástí přímé výuky budou i výstupy účastníků, jejich vzájemné hodnocení a reflexe, také sdílení konkrétních situací vázaných na řešená témata z praxe. Účastníci budou vedeni k záměrnému sledování konkrétní realizace prezentovaných témat v průběhu pedagogické praxe na ZŠ a SŠ.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Aim of the course - Czech
Absolvent(ka): • ovládá základní pojmosloví didaktiky výtvarné výchovy a orientuje se v didaktických principech zaměřených na výuku výtvarné výchovy a v problematice didaktické transformace ve vzdělávací oblasti umění a kultura (oblast 1 a 2 KRAU), • orientuje se v diskurzu výtvarné výchovy i v oblasti kurikulárních dokumentů pro výtvarnou výchovu, v souladu s nimi dokáže formulovat výukové cíle a volit vhodné metody a postupy s ohledem na věk i individuální potřeby žáků k dosažení zvolených cílů (oblast 1 a kompetence 2.1 KRAU), • volí vhodné organizační formy a techniky ve výuce výtvarné výchovy (oblasti 2 a 3 KRAU), • reflektuje pomocí portfolia osobní pojetí výtvarné výchovy i vlastní autorskou výtvarnou činnost, znalosti z oblasti teorie výtvarného umění a kultivuje oblast vizuální gramotnosti a porozumění vizuální kultuře, své zkušenosti využívá při didaktické transformaci, plánování a výuce ve výtvarné výchovy (oblasti 2, 3 a 4 KRAU).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Course completion requirements - Czech
zk
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Literature - Czech
NOVOTNÁ, M. FREMLOVÁ, V. (2021) Neviditelní, kteří ukazují a vyprávějí. Praha: Výtvarná výchova 61 (1-2), s. 6-29 NOVOTNÁ, M. (2019) Portfolio jako nástroj reflexe ve výtvarné výchově. Praha: Výtvarná výchova 59 (1-2), s. 22-3 KAFKOVÁ, Helena. Plánování výtvarných činností [online]. Praha: PedF UK, 2019 ISBN 978-80-7603-140-1. KITZBERGEROVÁ. L. Didaktika výtvarné výchovy. Praha: PedF UK, 2014. (elektronický text) Kitzbergerová, L. a kol. Revize RVP - výtvarná výchova. Podkladová analytická studie. Praha: 2019. STARÝ, K., CHVÁL, M., LAUFKOVÁ, V. (2023). Hodnocení pro učení. Praha: PedF UK. HAZUKOVÁ, H.: ŠAMŠULA, P.: Didaktika výtvarné výchovy I. UK Praha – PedF UK, 2005.
Doporučená literatura CIKÁNOVÁ,K. Kreslete si s námi, Praha, Aventinum 1992,1997 ISBN 80-7151-015-7 Fišer, Havlík, Horáček, R. Slovo, akce, obraz. Brno: MU 2010. ISBN 978-80-210-5389-2 FULKOVÁ, M., HAJDUŠKOVÁ, L.,SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění: vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2012, 315 s. ISBN 978-80-7290-535-5. FULKOVÁ, M., NOVOTNÁ, M. Výtvarná výchova pro 8. a 9. roč. ZŠ a víceletá gymnázia. Praha: Fortuna 1999. ISBN 80-7168-591-7 HAJDUŠKOVÁ, L., FULKOVÁ, M., SEHNALÍKOVÁ, V., Metodika II., metodika realizace vzdělávacího galerijního/muzejního programu (pro základní vzdělávání). Praha: Pedf UK, UPM, galerie Rudolfinum 2013. HAZUKOVÁ,H. Příprava učitele na rozhodování ve výtvarné výchově 1,II, Praha: Pedagogická fakulta UK,1994, 1995 ROESELOVÁ,V. Techniky ve výtvarné výchově.Praha: Sarah,1996. ROESELOVÁ V. Linie, barva a tvar ve výtvarné výchově..Praha:Sarah,2004 SLAVÍKOVÁ,V. SLAVÍK,J. HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování.Praha: UK-Pedf,2000 SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál 1999. ISBN 80-7178-262-9 TŘEŠTÍK, M. Umění vnímat umění. Praha: Gasset 2011. ISBN: 978-80-87079-15-7
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Teaching methods - Czech
seminář
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Syllabus - Czech
Obsah předmětu tvoří témata: 1. Učitel a žák ve výtvarné výchově (4) 2. Výtvarná výchova, výtvarné umění a vizuální kultura; muzejní a galerijní edukace. (4) 3. Plánování ve výtvarné výchově – vyučovací hodina, výtvarná řada, tematický plán. Didaktická transformace (4) 4. Didaktické a metodické materiály, učebnice a další zdroje k výuce výtvarné výchovy. (4) 5. Tvorba, výtvarné úkoly a techniky ve výtvarné výchově I.– plošná tvorba (4) 6. Tvorba, výtvarné úkoly a techniky ve výtvarné výchově II – prostorová, objektová a akční tvorba. (4) 7. Výtvarná výchova, nová média, pohyblivý obraz a digitální gramotnost. (4) 8. Motivace, hodnocení, klasifikace a reflexe ve výuce výtvarné výchovy. Práce s portfoliem. (4) 9. Výtvarná výchova v prostředí inkluzívního vzdělávání, osobnostně sociální aspekty výtvarné výchovy, možnosti individuálního přístupu v práci s žáky se speciálními potřebami i u žáků nadaných. Téma wellbeeingu ve výtvarné výchově (4) 10. Interdisciplinární vztahy výtvarné výchovy, výtvarná výchova v projektech a její role v životě školy, současná pojetí výtvarné výchovy (4)
Specifikace distanční části a kritéria hodnocení: podpora asynchronní on-line výuky bude vygenerována v MS Teams 1/II Dětský výtvarný projev, vizuální kultura ovlivňující děti, estetické preference - Zpracování konkrétní kazuistiky spontánního výtvarného projevu, kolokviální hodnocení - 2h 2/II Analýza nabídky vzdělávacích programů vybraných muzeí a galerií - Návrh didaktické transformace a výuky navázané na konkrétní výstavu/umělecké dílo, peer hodnocení - 2h 3/II Plánování ve výtvarné výchově – výtvarné řady - Zpracování návrhu tematické řady vázané na současné výtvarné umění, prezentace, kolokviální hodnocení - 2h 4/II Didaktické a metodické materiály, učebnice a další zdroje k výuce výtvarné výchovy - Analýza dostupných zdrojů a materiálů, zpracování recenze vybraného vzdělávacího zdroje - 2h 5/II Výtvarné explorace plošné - Výtvarný experiment a jeho didaktická reflexe, peer hodnocení - 2h 6/II Výtvarné explorace prostorové - Výtvarný experiment a jeho didaktická reflexe, peer hodnocení - 2h 7/II Výtvarná výchova a nová média - Výtvarný experiment a jeho didaktická reflexe, peer hodnocení - 2h 8/II Kriteriální hodnocení, práce s portfoliem a klasifikace VV - Příprava hodnotících kritérií po konkrétní výtvarný úkol, návrh způsobu práce s žákovským portfoliem, peer hodnocení - 2h 9/II Možnosti výtvarné výchovy v osobnostně sociálním rozvoji žáků - Příprava výuky VV zaměřené na osobnostně sociální rozvoj žáků, peer hodnocení - 2h 10/II Diskurz výtvarné výchovy, současná témata a výzvy - Analýza témat v odborných časopisech VV, strukturace pedagogického portfolia - 2h
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)