SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Didactics of Pedagogy, Psychology and Social Work - OCDC23SS40
Title: Didaktika pedagogiky, psychologie a sociální práce
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: summer
E-Credits: 0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, Ex [HS]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Jaroslava Hanušová, Ph.D.
PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D.
Pre-requisite : OCDC23SS18
Annotation -
aim of the course is to create conditions for the participants to cultivate their knowledge, skills and attitudes related to the didactics of psychology, pedagogy and social work. Through this course, participants will develop their pedagogical-psychological and didactic competencies to such an extent that they will be confidently oriented in the concepts and principles of the didactics of psychology, pedagogy and social work, they will master adequate professional terminology and will be able to use these competencies for the reflected and creative work of teachers of vocational and general education subjects, which include the curriculum of psychology, pedagogy and social work.
Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (14.02.2024)
Aim of the course - Czech

Absolvent(ka) modulu:
• pojmenuje a s využitím odborné terminologie popíše kurikulární dokumenty, které upravují výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce na různých typech škol (kompetence 1.1 KRAU),
• korektně užívá současnou pedagogickou a didaktickou terminologii a obhájí její význam pro rozvoj didaktického a oborově didaktického myšlení (kompetence 1.1 KRAU) ,
• objasní význam stanovování cílů pro výuku psychologie, pedagogiky a sociální práce (kompetence 2.1 KRAU),
• formuluje výukové cíle na různých úrovních kurikula; podobu a pojetí navržených cílů zdůvodní s oporou o odborné argumenty (oblast 2 KRAU),
• navrhne a zdůvodní vhodné didaktické postupy a výukové strategie pro výuku konkrétních témat z oblasti pedagogiky nebo psychologie nebo sociální práce na konkrétním typu školy (oblasti 2, 3 a 4 KRAU),
• zhodnotí (na základě navržených kritérií) dostupné učebnice a učební pomůcky pro výuku pedagogiky nebo psychologie nebo sociální práce (kompetence 2.2, 2.3 a 2,4, oblast 3 KRAU),
• obhájí důležitost individualizovaného přístupu k žákům, zvláště pak k žákům se specifickými vzdělávacími potřebami vč. žáků mimořádně nadaných; navrhne konkrétní možnosti práce s talenty v předmětech zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci (kompetence 2.2 KRAU),
• navrhne vhodné způsoby hodnocení žáků v předmětech zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci; obhájí význam formativního hodnocení (oblast 4 KRAU),
• pojmenuje a kriticky zhodnotí aktuální trendy ve výuce předmětů zaměřených na pedagogiku, psychologii a sociální práci (kompetence 1.1 a 6.1 KRAU),
• reflektuje vlastní didaktické kompetence a posoudí možnosti svého dalšího profesního rozvoje se zaměřením na svou předmětovou aprobaci (kompetence 6.1 KRAU).

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Course completion requirements - Czech

zkouška ve formě rozpravy nad vytvořeným portfoliem

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Literature - Czech

Gillernová, I. (2004). Didaktické dovednosti v přípravě učitelů psychologie. In Vališová, A. a kol. (2004). Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha: Karolinum.

Kosíková, V. (2011). Psychologie ve vzdělávání a její psychodidaktické aspekty. Praha: Grada Publishing.

Kuberová, H. (2010). Didaktika ošetřovatelství. Praha: Portál.

Nohavová, A. (2018). Didaktika psychologie: od cíle výuky k jeho realizaci. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta.

Skarupská, H. (2006). Didaktika sociální práce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.

Sokolová, L. (2010). Didaktika psychológie. Bratislava: Univerzita Komenského.

Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing.

Vašutová, M., Ježková, V. (2015). Didaktika psychologie: vybrané kapitoly. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.

Vízdal, F. (1987). Didaktika psychologie. Brno: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně.

Sborníky z konferencí Sekce pro výuku psychologie ČMPS „Učíme psychologii“ dostupné na www.cmpsy.cz

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Teaching methods - Czech

semináře

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
Syllabus -

1. Content of teaching psychology, pedagogy and social work

2. Didactic principles and their application to the curriculum of psychology, pedagogy and social work

3. Problematic situations in teaching psychology, pedagogy and social work

4. Creation and use of projects in teaching psychology, pedagogy and social work

5. Evaluated in Teaching Psychology, Pedagogy and Social Work

6. Textbooks and other aids for teaching psychology, pedagogy and social work

7. Media and multimedia in teaching psychology, pedagogy and social work

8. Relation of teaching psychology, pedagogy and social work to personal and social education

9. Ethical aspects in the work of a teacher of psychology, pedagogy and social work

10. Extracurricular teaching of psychology, pedagogy and social work

Last update: Hanušová Jaroslava, PhDr., Ph.D. (14.02.2024)
Learning resources - Czech

Podpora distanční části modulu v MOODLE:
https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=8888
Heslo pro hosty: akreditace

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (01.01.2025)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html