SubjectsSubjects(version: 970)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Introduction into Pedagogy - OCDC23SS01
Title: Úvod do pedagogiky
Guaranteed by: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2024
Semester: both
E-Credits: 0
Hours per week, examination: 4/6, C [HS]
Extent per academic year: 15 [hours]
Capacity: winter:120 / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: combined
Note: enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
Teacher(s): Ing. Karolina Duschinská, Ph.D.
PhDr. Jaroslav Šaroch, Ph.D.
Annotation - Czech
Předmět seznamuje frekventanty s vybranými otázkami obecné a sociální pedagogiky a poukazuje na provázanost těchto disciplín s didaktikou a školní pedagogikou. Pozornost je věnována současné podobě české vzdělávací soustavy v evropském kontextu, kurikulu a jeho realizaci, pedagogickým pracovníkům s akcentem na výkon jejich profese, pedagogickým principům a soudobým trendům ve výchově a vzdělávání. Dále jsou probírány základní otázky vývoje pedagogického myšlení, směry sociální pedagogiky a jejich praktické uplatňování, včetně pedagogizace prostředí s důrazem na možnosti primární prevence rizikového chování ve škole.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je, aby frekventanti dokázali užívat základní pedagogickou terminologii, orientovali se v cílech edukace, kategorizovali pedagogické vědy a vysvětlili jejich úlohu při dosahování vzdělávacích cílů ve vazbě na jejich aprobaci, dále aby charakterizovali současnou podobu vzdělávacího systému ČR, na příkladech vysvětlili úlohu kurikula v edukaci a diskutovali jeho realizaci, uvedli příklady pedagogických principů a jejich aplikace v pedagogické praxi, charakterizovali pedagogického pracovníka, jeho kompetence a okolnosti budování a uplatňování jeho autority v edukaci, orientovali se ve zdrojích informací relevantních pro výkon povolání učitele a dokázali argumentovat význam pedagogické teorie pro pedagogickou praxi (oblasti 1, 2 a 6 KRAU). Dalším cílem je, aby frekventanti dokázali popsat předmět a cíle sociální pedagogiky, uvedli příklady jejich aplikace v učitelské praxi, zhodnotili a navrhli možnosti pedagogického ovlivňování rizikového chování žáků v prostředí školy (oblast 3 KRAU).

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Course completion requirements - Czech

zápočet (on-line test), průběžné úkoly v LMS Moodle

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Literature - Czech

* BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2019.
* PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017.
* SYŘIŠTĚ, I. Filozofické základy výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
* VALIŠOVÁ, Alena. Autorita učitele v multidimenzionálním kontextu. České Budějovice, VŠTE, 2013.
* ZVÍROTSKÝ, M. Kapitoly z obecné pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Teaching methods - Czech

Přednáška a seminář
V rámci seminářů práce ve dvojicích, ve skupinách po 3, 4, 5, individuální a hromadná výuka. Z používaných metod: brainstorming, brainwriting, myšlenkové a pojmové mapování, ohnisková skupina, skládankové učení, přiřazování pojmů, čtení odborného textu s pochopením, volné asociace, nedokončené věty, projektová výuka (tvorba pravidel třídy a projektu), kooperativní výuka (více a konkrétně viz podklady v LMS Moodle – “Aktivity v rámci související kontaktní výuky”).

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Syllabus - Czech

Témata pro prezenční část (10 hodin):
Přednáška (4 hodiny):
• Předmět a cíle pedagogiky, pedagogické vědy a základní terminologie (1)
• Významné směry a osobnosti v pedagogice (1)
• Základy teorie kurikula, kurikulární dokumenty v ČR, klíčové kompetence, průřezová témata a jejich realizace (1)
• Současné trendy v edukaci na pozadí práce se zdroji pedagogických informací - současný vzdělávací systém v ČR, aktuální a spolehlivé zdroje informací relevantní pro výkon povolání učitele (1)
Seminář (6 hodin):
• Pedagogické vědy, významné směry a osobnosti pedagogiky (1)
• Kurikulum a práce s ním (1)
• Pedagogičtí pracovníci v českém vzdělávacím kontextu, profese a autorita učitele, pedagogické principy a jejich realizace (2)
• Sociální pedagogika ve škole, možnosti pedagogizace prostředí, principy prevence rizikového chování (2)

Témata pro distanční část (5 hodin, asynchronní) a kritéria hodnocení:
1/I. Příprava projektu zohledňujícího průřezová témata a osvojování si souvisejících klíčových kompetencí žáky 2. stupně ZŠ/SŠ na pozadí vybraného oboru studia.
• Zpracování úkolu ve skupinách (po 4-5) v LMS Moodle - 2h
2/I. Tvorba pojmové mapy na téma autorita učitele zohledňující proměnné ovlivňující úspěšný výkon profese učitele, včetně zapojení všech souvisejících dimenzí (osobnostní, kognitivní/oborové a sociální).
• Zpracování úkolu v LMS Moodle - 1h
3/I. Analýza metodických doporučení a pokynů MŠMT v oblasti primární prevence a zpracování návrhů vhodné pedagogizace prostředí za účelem prevence rizikového chování s důrazem na vybraný obor studia.
• Zpracování úkolu v LMS Moodle - 2h

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Learning resources - Czech

Podpora distanční části v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16396

Heslo pro hosty: akreditace

Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html