Předmět seznamuje frekventanty s vybranými otázkami obecné a sociální pedagogiky a poukazuje na provázanost těchto disciplín s didaktikou a školní pedagogikou. Pozornost je věnována současné podobě české vzdělávací soustavy v evropském kontextu, kurikulu a jeho realizaci, pedagogickým pracovníkům s akcentem na výkon jejich profese, pedagogickým principům a soudobým trendům ve výchově a vzdělávání. Dále jsou probírány základní otázky vývoje pedagogického myšlení, směry sociální pedagogiky a jejich praktické uplatňování, včetně pedagogizace prostředí s důrazem na možnosti primární prevence rizikového chování ve škole.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Aim of the course - Czech
Cílem předmětu je, aby frekventanti dokázali užívat základní pedagogickou terminologii, orientovali se v cílech edukace, kategorizovali pedagogické vědy a vysvětlili jejich úlohu při dosahování vzdělávacích cílů ve vazbě na jejich aprobaci, dále aby charakterizovali současnou podobu vzdělávacího systému ČR, na příkladech vysvětlili úlohu kurikula v edukaci a diskutovali jeho realizaci, uvedli příklady pedagogických principů a jejich aplikace v pedagogické praxi, charakterizovali pedagogického pracovníka, jeho kompetence a okolnosti budování a uplatňování jeho autority v edukaci, orientovali se ve zdrojích informací relevantních pro výkon povolání učitele a dokázali argumentovat význam pedagogické teorie pro pedagogickou praxi (oblasti 1, 2 a 6 KRAU). Dalším cílem je, aby frekventanti dokázali popsat předmět a cíle sociální pedagogiky, uvedli příklady jejich aplikace v učitelské praxi, zhodnotili a navrhli možnosti pedagogického ovlivňování rizikového chování žáků v prostředí školy (oblast 3 KRAU).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Course completion requirements - Czech
zápočet (on-line test), průběžné úkoly v LMS Moodle
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Literature - Czech
* BENDL, S. Nárys sociální pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. KRAUS, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Grada Publishing, 2019. * PÁVKOVÁ, J. Pedagogika volného času. Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. * SYŘIŠTĚ, I. Filozofické základy výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014. * VALIŠOVÁ, Alena. Autorita učitele v multidimenzionálním kontextu. České Budějovice, VŠTE, 2013. * ZVÍROTSKÝ, M. Kapitoly z obecné pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2014.
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Teaching methods - Czech
Přednáška a seminář V rámci seminářů práce ve dvojicích, ve skupinách po 3, 4, 5, individuální a hromadná výuka. Z používaných metod: brainstorming, brainwriting, myšlenkové a pojmové mapování, ohnisková skupina, skládankové učení, přiřazování pojmů, čtení odborného textu s pochopením, volné asociace, nedokončené věty, projektová výuka (tvorba pravidel třídy a projektu), kooperativní výuka (více a konkrétně viz podklady v LMS Moodle – “Aktivity v rámci související kontaktní výuky”).
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Syllabus - Czech
Témata pro prezenční část (10 hodin): Přednáška (4 hodiny): • Předmět a cíle pedagogiky, pedagogické vědy a základní terminologie (1) • Významné směry a osobnosti v pedagogice (1) • Základy teorie kurikula, kurikulární dokumenty v ČR, klíčové kompetence, průřezová témata a jejich realizace (1) • Současné trendy v edukaci na pozadí práce se zdroji pedagogických informací - současný vzdělávací systém v ČR, aktuální a spolehlivé zdroje informací relevantní pro výkon povolání učitele (1) Seminář (6 hodin): • Pedagogické vědy, významné směry a osobnosti pedagogiky (1) • Kurikulum a práce s ním (1) • Pedagogičtí pracovníci v českém vzdělávacím kontextu, profese a autorita učitele, pedagogické principy a jejich realizace (2) • Sociální pedagogika ve škole, možnosti pedagogizace prostředí, principy prevence rizikového chování (2)
Témata pro distanční část (5 hodin, asynchronní) a kritéria hodnocení: 1/I. Příprava projektu zohledňujícího průřezová témata a osvojování si souvisejících klíčových kompetencí žáky 2. stupně ZŠ/SŠ na pozadí vybraného oboru studia. • Zpracování úkolu ve skupinách (po 4-5) v LMS Moodle - 2h 2/I. Tvorba pojmové mapy na téma autorita učitele zohledňující proměnné ovlivňující úspěšný výkon profese učitele, včetně zapojení všech souvisejících dimenzí (osobnostní, kognitivní/oborové a sociální). • Zpracování úkolu v LMS Moodle - 1h 3/I. Analýza metodických doporučení a pokynů MŠMT v oblasti primární prevence a zpracování návrhů vhodné pedagogizace prostředí za účelem prevence rizikového chování s důrazem na vybraný obor studia. • Zpracování úkolu v LMS Moodle - 2h
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)
Learning resources - Czech
Podpora distanční části v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=16396
Heslo pro hosty: akreditace
Last update: Krejčová Karolína, Bc., DiS. (19.12.2024)