|
|
|
||
History of specific learning disabilities, development of knowledge, research and neuropsychology in the Czech republic and
abroad. Etiology, classification. Clinical description of individual disorders. Assessment of specific learning disabilities from the
point of view of special educator in educational-psychological counseling centre and from the teacher's point of view -
perception cognitive functions, motor functions, didactic tests and examinations. Screening of specific learning disabilities.
Reeducation of dyslexia, methods and forms of work, aids and publications suitable for working with children with specific
learning disabilities. Reeducation of problems with writing and spelling and counting. Teaching foreign languages children
with specific learning disabilities. Methods of teaching reading and writing. Specific features of working with children on
primary and lower secondary level of basic schools. Legislation connected with specific learning disabilities. Cooperation
with parents. Counselling.
Last update: MLCKOVA/PEDF.CUNI.CZ (08.06.2009)
|
|
||
ČERNÁ, M. (1999) Lehké mozkové dysfunkce. Praha : Karolinum. ISBN 80-7184-880-8. HÁJKOVÁ,V.,STRNADOVÁ,I.Inkluzivní vzdělávání.Praha:Grada Publishing,a.s.2010, ISBN 978-80-247-3070-7 JUCOVIČOVÁ, D. et al. (2009) Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Nakladatelství D + H. ISBN 978-80-87295-00-7. MATĚJČEK, Z. (1995) Dyslexie - specifické poruchy učení. 3.vyd. Praha : Jinočany H&H. ISBN 80-85787-27-X. MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení na druhém stupni ZŠ a na školách středních. Praha : Tobiáš, 2001. ISBN 80-7311-000-8. MUNDEN, A., ARCELUS, J. (2002) Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha : Portál. ISBN 80-7178-625-X. POKORNÁ, V. (2001) Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. 3. roz. vyd. Praha : Portál. ISBN 80-7178-570-9. REID, G. (2005) Learning Styles and Inclusion. London : Paul Chapman Publishing. ISBN 1-4129-1064-1. STRNADOVÁ, I. Styly učení a možnosti jejich využití v rámci diagnostiky a intervence u žáků se specifickými poruchami učení. s.91-96. In BARTOŇOVÁ, M. (Ed.) Specifické poruchy učení v kontextu vzdělávacích oblastí RVP ZV./ Specific Learning Difficulties in Kontext of Educational Fields of RVP ZV. Paido : Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-162-1. SVOBODA, M. (ed.), KREJČÍŘOVÁ, D., VÁGNEROVÁ, M. (2001) Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál. ISBN 80-7178-545-8. ZELINKOVÁ, O. (2008) Dyslexie v předškolním věku?Praha : Portál. ISBN 978-80-7367-321-5. ZELINKOVÁ, O. (2003) Poruchy učení: specifické vývojové poruchy čtení, psaní a dalších školních dovedností. Praha : Portál. ISBN 80-7178-800-7. Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb. Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb. Last update: STRNADOI/PEDF.CUNI.CZ (28.06.2010)
|