|
|
|
||
The course introduces social psychology both in terms of the historical development of the discipline and in terms of the specific thematic focus of the discipline. The aim of the course is to provide students with basic social-psychological concepts and principles of their application to social reality. Attention will be paid to the relationship of social psychology to other psychological disciplines and other social sciences; not only their boundaries will be shown, but also their intersection and contribution to exploring interdisciplinary topics (such as school education). In addition, the main socio-psychological theories and approaches to exploring key topics that are specifically viewed from the point of view of social psychology (eg social groups, social behavior, social perception, attitudes, prejudices, stereotypes, etc.) will be presented. In addition to the lecture, more active forms of student involvement will be used in the classroom, which will aim at using social psychology in practice.
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Kurz je zakončen zápočtem a zkouškou. Podmínkou k zápočtu je docházka, plnění průběžných úkolů (Moodle) a skupinová prezentace. Zkouška vychází z didaktického testu. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Výrost, J.; Slaměník, I. (1997). Sociální psychologie. Praha: ISV nakladatelství. Výrost, J.; Slaměník, I. (1998). Aplikovaná sociální psychologie I. Praha: Portál. Výrost, J.; Slaměník, I. (2001). Aplikovaná sociální psychologie II. Praha: Grada. Nakonečný, M. (1999). Sociální psychologie. Praha: Academia. Mareš, J.; Křivohlavý, J. (1995). Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU. Helus, Z. (1992). Sociální psychologie pro učitele. Praha: Karolinum. Janoušek, J. (1986). Metody sociální psychologie. Praha: SPN. Hewston, M. (ed.) (1992). Introduction to Social Psychology: A European Perspektive. Oxford: Blackwell. Hogg, M. A.; Vaughan, G. M. (1995). Social Psychology. An Introduction. Hertfordshire: Prentice Hall. Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (06.03.2013)
|
|
||
Kurz je zakončen zápočtem a zkouškou. Podmínkou k zápočtu je docházka, plnění průběžných úkolů (Moodle) a skupinová prezentace. Zkouška vychází z didaktického testu. Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (28.10.2019)
|
|
||
Kurz je tvořen sedmi bloky, které představují hlavní témata studovaná v rámci sociální psychologie. Jednotlivá témata jsou ukazována v historické perspektivě (tj. jak se vyvíjelo poznání v dané oblasti), s respektem ke společenským okolnostem, které motivovaly studium dané oblasti, a ke kulturním specifikům. Cílem je, aby si studující osvojili poznatky spadající do tzv. zlatého fondu sociální psychologie, ale rovněž o nich dokázali uvažovat v alternativách, které stimulují kritické myšlení.
Kurz je tvořen přibližně 13 setkáními, z nichž každé má svojí přednáškovou a seminární část. V rámci semináře je těžiště položeno na diskusích o odborných textech, které studující průběžně čtou. Zároveň v seminářích dochází k prezentaci dvou praktických úkolů, které studující realizují jako podmínku k získání zápočtu.
Tematické bloky přednášené v kurzu:
1. Sociální psychologie jako disciplína 1.1. Vymezení sociální psychologie v kontextu dalších psychologických disciplín a dalších sociálních věd. Tenká hranice mezi sociální psychologií a sociologií. Kritické vymezování versus obohacování. 1.2. Vznik a vývoj sociální psychologie. Sociální psychologie jako angažovaná věda. Zasazení sociální psychologie do společenského vývoje, podmíněnost společenskými událostmi. 1.3. Dominantní psychologická paradigmata a jejich odraz v sociální psychologii. 1.4. Sociálně-psychologický výzkum. Metodologie, metody ? specifické přínosy sociální psychologie.
2. Jednotlivec ve společnosti 2.1. Socializace a enkulturace 2.2. Člověk jako sociální bytost. 2.3. Obsah socializace, následky neproběhnutésocializace. Vlčí děti. 2.4. Sociální role. Vývoj a kritika konceptu sociálních rolí. 2.5. Přístup jednotlivců k sociálním rolím ? ztotožnění, interiorizace, odstup, odmítnutí, modifikace. 2.6. Interpersonální a intrapersonální konflikty rolí. 2.7. Identita. Složky identity. Vývojové aspekty. 2.8. Vznik Já v interakcích s druhými lidmi; W. James: Já versus Me; G. H. Mead, J. Cooley: Zrcadlové já, Významní druzí. 2.9. Individualizace. Kulturní determinovanost identity.
3. Sociální skupiny. 3.1. Definice skupiny. Funkce skupiny. Skupina versus dyáda. 3.2. Typologie skupin: malé versus velké, primární versus sekundární, formální versus neformální, členské versus nečlenské, referenční versus nereferenční. 3.3. Skupinová struktura. Pozice ve skupině. Vůdce, funkce vůdce, styly vedení. Techniky na zjišťování struktury ve skupině. Sociometrie ? dvě dimenze sociální pozic: moc a vliv. 3.4. Skupinová dynamika. Proces diferenciace. Konflikt. Kooperace. 3.5. Sociální vliv 3.6. Facilitace a inhibice. 3.7. Skupinová rozhodování. 3.8. Konformita. Poslušnost. 3.9. Vliv menšiny na většinu. 3.10. Meziskupinové jevy 3.11. Konflikty, kooperace. 3.12. Velké sociální skupiny. Dav, masa. 3.13. Vnímání druhých skupin. Skupinová identita. Auto- a heterostetereotypy.
4. Interpersonální vztahy 4.1. Afiliace. Láska. Agrese. Prosociální chování. 4.2. Vývoj vztahů.
5. Sociální vnímání a poznávání. 5.1. Definice percepce a kognice. 5.2. Schémata, mapy. 5.3. Zdroje potenciálních chyb: kategorizace, selekce, inference. 5.4. Zákonitosti sociálního vnímání a poznávání: efekt prvního dojmu, efekt následného dojmu atd. 5.5. Kauzální atribuce
6. Postoje. 6.1. Složky postojů: afektivní, kognitivní, konativní. 6.2. Typy postojů. Vliv různých postojů na chování. 6.3. Formování postojů. Změna postojů. Přesvědčování. 6.4. Kognitivní disonance. 6.5. Stereotypy. Předsudky. 6.6. Typy stereotypů a předsudků. 6.7. Diskriminace. 6.8. Skupinové stereotypy.
7. Sociální komunikace. 7.1. Definice komunikace. Interakce. 7.2. Modely komunikace. 7.3. Verbální a neverbální komunikace. 7.4. Jazyk jako sociální konstrukt. 7.5. Masová komunikace.
Začlenění kurzu Kurz Sociální psychologie I představuje povinnou součást studia psychologie. Jeho cílem je představit klíčové teorie a koncepty sociální psychologie a vztáhnout je k poznatkům z jiných psychologických disciplín, případně jiných sociálních věd. Prerekvizitou kurzu je Obecná psychologie. Absolvování kurzu Sociální psychologie I podmiňuje vstup do dalších kurzů. Navazujícím kurzem je Sociální psychologie II, který nabízí hlubší vhled do vybraných témat, jehož prostřednictvím se studenti/ky učí uvažovat v sociálně-psychologické perspektivě. Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (06.03.2013)
|