Developmental psychology descriptive and explanative approach, interpersonal relationship, psychic structure, self, subjectivity, developmental theory
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
Kurz obsahově navazuje na předmět Vývojová psychologie I. Výsledkem tohoto kurzu je schopnost studujících účelně používat znalosti z oblasti vývojové psychologie a zařadit je do kontextu znalostí z dalších psychologických disciplín. Absolvent kurzu je schopen předkládat argumentačně promyšlená stanoviska založená na znalostech vývojové psychologie z věkových období lidského života od mladšího školního věku po stáří. Posluchači se seznámí se základními pojmy a tématy vývojové psychologie v daných ontogenetických obdobích, budou orientováni v jednotlivých teoretických koncepcích i aktuálních trendech empirických studií.
Last update: SOTAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (15.03.2013)
Course completion requirements - Czech
Předmět je zakončen zkouškou, které předchází prezentace určeného tématu v rámci přednášek.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (31.10.2019)
Literature - Czech
ARNETT, J. J. Adolescence and Emerging Adulthood. Pearson Upper Saddle River : Prentice Hall, 2009
BLOS, P. The adolescent passage: Developmental issues. New York: International Universities Press, 1979.
FARKOVÁ, M. Dospělost a její variabilita. Praha: Grada, 2009.
FREUD, S. Práce k sexuální teorii. In FREUD, S. Vybrané spisy III. Praha: Avicenum 1971, s. 7-229.
GRUSS P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009.
HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha: Havlíček Brain Team, 2010.
JANOŠOVÁ, P. Dívčí a chlapecká identita. Vývoj a úskalí. Praha: Grada, 2008.
KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010.
KLUSÁK, M. a KUČERA, M. Dětské hry - games. Praha: Karolinum, 2010.
MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003.
MACEK, P., LACINOVÁ, L. (eds.). Vztahy v dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2006.
ONDRUŠOVÁ, J. Stáří a smysl života. Praha: Karolinum, 2011.
PRAŽSKÁ SKUPINA ŠKOLNÍ ETNOGRAFIE. Čeští žáci po deseti letech. Praha: Nakladatelství Pedagogické fakulty UK, 2004.
SETTERSTEN, R. A. a kol. On the frontier of adulthood : theory, research, and public policy. Chicago: University of Chicago Press, 2008.
SHEEYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál 1999
SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004.
ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Praha: Grada, 2009.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2007.
VAVRDA, V. Soudobé otázky psychoanalýzy. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005.
WINNICOTT, D. Lidská přirozenost. Praha: Psychoanalytické nakladatelství, 1998.
Last update: SKASKOVA/PEDF.CUNI.CZ (18.03.2013)
Syllabus - Czech
Vývojová psychologie II.
1/1 hodina týdně
Adolescence - aktuální pojetí, diferenciace, terminologie, historická komparace vývoje pojetí. (od bouře a konfliktu po autorizovanou konceptualizaci vlastního životního prostoru. Adolescence v odraze vývojových teorií, psychologických škol. Adolescenti ve světle aktuálních výzkumů.
Raná adolescence - starší školní věk- pubertální změny fyzické, kognitivní, emocionální, identitní. Genderové rozdíly. Role školáka v období rané adolescence. Vztahy - sebepojetí, vztahy k druhým (rodina, vrstevníci, autority)
Střední adolescence - Časové vymezení, biologické, psychické, sociální a osobnostní změny. Pohlavní identita, sexuální zrání. Vztahy k druhým, sebepojetí, sebehodnocení. Profesní orientace. Přechod ze ZŠ na SŠ. Adolescenti jako klienti poradenských a terapeutických služeb - specifika přístupu.
Pozdní adolescence- časové vymezení, biologické, psychické a osobnostní změny. Perspektivní orientace, profesní příprava. První partnerské vztahy, sexuální život. Adolescent na prahu dospělosti, rozostření hranic - sociokulturní, ekonomické a demografické konsekvence. Hodnotová orientace.
Rizikové chování dospívajících, subkultury mládeže - - aktuální trendy, výzkumné sondy, poradenská práce s dětmi s rizikovým chováním, koncepce prevence ve školství
Vynořující se dospělost (Emerging Adulthood)- reflexe teoretického konceptu, nové svébytné období, empirické studie
Raná dospělost - vymezení, osobnostní zralost, sociální role, pracovní role, založení rodiny, reprodukční otázky, rodičovství, manželství, partnerství - aktuální partnerské chování, formy soužití, orientace na trhu práce, ambivalence očekávání okolí a osobních rozhodnutí, životní styl. Raná dospělost a problémy řešené v poradenských a terapeutických službách.
Střední dospělost - vymezení, úkoly, involuční ozvěny, stabilita versus úzkost, vrchol produktivity, ozvěny krize středního věku - aktuální koncepty. Identitní otázky.
Pozdní dospělost - vymezení, úkoly, specifika. Fyzické, psychické i sociální změny. Vývoj rodiny, odchod dětí, nové impulzy v partnerských vztazích, životní styl. Pozdní dospělý na trhu práce, rekapitulace.
Aktuální partnerské a rodinné otázky v zrcadle trendů a empirickýchzjištění - (manželství v demografických trendech, sezdaná soužití, homosexuální svazky, single soužití, spolubydlení, doplněné rodiny, rodina a rozvod, střídavá péče, náhradní rodinná péče, neplodnost a partnerství, surogátní mateřství) - seminář
Stáří - vymezení, involuční změny, sebepojetí, specifika. Demografické trendy - nutná reflexe psychologické praxe. Odchod do důchodu, změna životního stylu, rytmu, sociálního statutu. Možnosti oddálení degenerativních změn - výzkumy, rozvoj kognitivní stimulace versus chybějící psychologické služby. Gerontopsychologie jako nedílná součást přípravy psychologa. Paliativní péče.
Umírání jako psychologický fenomén - příprava na smrt, rituály loučení, truchlení, hospicová hnutí, možnosti práce psychologa, vývoj konceptu smrti, nečekané úmrtí, infaustní a letální diagnózy - seminář
Zásadní otázky životního cyklu člověka - reflexe důležitých teoretických konceptů vývojové psychologie, diskuze, náměty, shrnutí