SubjectsSubjects(version: 964)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Developmental Psychology - OBPS13509
Title: Vývojová psychologie I X
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Interchangeability : OBPS13009
Is pre-requisite for: OBPS13593, OBPS13510
Is interchangeable with: OBPS13009, OPBP1Q103A
Annotation -
Course Developmental Psychology I provides an overview of elementary psychological discipline. Students will learn fundamental theories of human development and characteristics of developmental stages. We will also discuss new trends in developmental psychology.
Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (19.05.2019)
Course completion requirements - Czech

Předmět je ukončen zápočten, který bude udělen na základě zpracování průběžných seminárních prací a minimálně 70% účasti v rámci výuky.

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (02.10.2017)
Literature - Czech

ADLER, Alfred. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Vyd. v čes. jazyce 1. Praha: Práh, 1994, 146 s. Individuální psychologie. ISBN 80-858-0922-2.

BOWLBY, John. Vazba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 356 s. ISBN 978-807-3676-704.

ŘÍČAN, Pavel et al. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-802-4710-495.

LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-9.

LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.

MATĚJČEK, Zdeněk, Zdeněk DYTRYCH. Krizové situace v rodině očima dítěte. Vyd. 1. Praha: Grada, 2002, 128 s. ISBN 80-247-0332-7.

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8309-9.

PIAGET, Jean, Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5.

SHAFFER, David R. ... [et]. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012, ISBN 01-765-0349-8.

ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0877-4.

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (25.09.2017)
Teaching methods - Czech

V zimním semestru 2020/2021 bude předmět realizován prostřednictvím online přednášek v kombinaci se studijními oporami v MOODLE. Přístupové údaje do MOODLE obdrží studenti na první hodině.

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (01.10.2020)
Syllabus - Czech

Okruhy řešených témat:

 

Vývojová psychologie - její předmět, metody

Determinanty psychického vývoje - zrání, uční, socializace. Modely vývoje, úvod do vývojových teorií

Prenatální, novorozenecké období - nejdůležitější vlivy v daném období. Ranná interakce, význam mateřské osoby v novorozeneckém období. Ranný kognitivní a sociální vývoj.

Významné vývojové teorie - Piaget, Erikson atd.

Teorie psychosociálního vývoje - definice pojmu, význam pro další psychický vývoj dítěte, různá pojetí.


Kojenecké období - psychomotorický vývoj, kognitivní vývoj, sociální vývoj. Důležité vývojové mezníky.


Separace a individuace - Teorie M. Mahlerové, R. Spitze


Batolecí období - psychomotorický vývoj, vývoj řeči.


Vývojové problémy raného období - možnosti diagnostiky v ranném období, poruchy vývoje, odchylky ve vývoji.


Významné vývojové teorie - Piaget, Erikson atd.


Předškolní období - kognitivní vývoj, sociální vývoj, hra.

 

Dítě ve škole - školní zralost, nástup dítěte do školy, rozvoj kognitivních funkcí. Sociální dovednosti a jejich význam ve škole

Last update: Sotáková Hana, PhDr., Ph.D. (01.10.2020)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html