|
|
Files | Comments | Added by | |
Búriková stereotypy.pdf | PhDr. Dana Bittnerová, CSc. | ||
cizinec Simmel.pdf | Cizinec, Simmel | PhDr. Dana Bittnerová, CSc. | |
KASSIN_SAUL_504-517_orezano.pdf | PhDr. Dana Bittnerová, CSc. | ||
Sociální site cizincu IK 2017.ppt | 2.5.2017 | PhDr. Dana Bittnerová, CSc. |
|
||
The course is focused on the issue of cultural diversity in globalized world.
Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|
|
||
Cílem kurzu je získat nástroje pro porozumnění teze, že rozdíly mezi lidmi z různých zemí spočívají v rozdílnosti mezi národními kulturami. Představa rozdílnosti mezi národy je konstrukt, který ovlivňuje pohled na druhé a determinuje komunikaci. Velmi často rozdíly v jednání spíše souvisejí s odlišnou zkušeností lidí a podmínkami jejich života. Ve vztahu ke škole posiluje kritické myšlení, management předsudků a citlivost nahlížet rozdílné chování a vnímání v širší perspektive porozumění druhým, ale i sobě. 1. Zapamatovat si pojmy kultura, národ, etnicita a rasa a vybavit si, že se jedná o pojmy, které jsou kullturně konstruované, tedy nejedná se o kategorie, které by byly přirozenou charakteristikou lidských skupin. Vybavit si, že národní stát je specifická instituce, která přispívá k udržování rozdílů mezi skupinami lidí a že migrace přináši setkání s tímto typem odlišnosti. 2. Porozumět, pochopit, že představy o odlišné kultuře jsou důsledkem kontaktu s jinými, že až při setkání s lidmi, které neidentifikuji jako členy své skupiny, potřebuji označit za jiné a vyznačit hranici mezi mojí skupinou a jimi. Výsledkem tohoto procesu jsou předsudky, izolace na straně jedné a na straně druhé procesy zapojení, integrace a asimilace. Přičemž tyto procesy provází stres, frustrace, atd. 3. Aplikovat, použít informace v kontextu školní reality a v kontextu života mladých lidí s menšinovým či migračním původem. 4. Obhájit stanovisko, že lidé různých skupin mají stejný potenciál v procesech učení, a že rozdíly spočívají v socioekonomických odlišnostech, v zázemí rodiny 5. Vytvořit a posílit multikulturní, resp. interkulturní postoje. Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|
|
||
Pro zakončení kurzu se vyžaduje 70% účast na kurzu, aktivní zapojení do kurzu - diskuse o zadané četbě, písemná zkouška formou eseje. Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|
|
||
Bittnerová, Dana – Doubek, David – Levínská, Markéta. 2011. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK. Gellner, Arnošt. 1993. Národy a nacionalismus. Praha: H+H. Hadj Mousová, Zuzana. 2009. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o. Kostelecká, Yvona- Hána, David - Hasman, Jiří 2017 Integrace žáků - cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK. Morgensternová, M. - Šulová, L.: Interkulturní psychologie.Praha, Karolinum 2009. Průcha, J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004. Stuchlíková, Iva - Vokrojová, Nela 2013. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků- specifikum vietnamské kultury. Pedagogika 63 (1), s. 5 - 24. Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|
|
||
1. Úvod - interkulturní komunikace - kultura jako rámec ne/porozumnění 2. Kulturní diverzita 3. Etnicita a identita 4. Globální sever a globální jih 5. Kontexty kulturních kontaktů - zaměřeno na migraci 6. Důvody migrace 7. Adaptace - kulturní šok 8. Integrace x asimilace 9. Transnacionální identity 10. Postoje majority - předsudky 11. Způsoby zvládání předsudků 12. Role státu a jeho institucí 13. Škola a menšiny Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|
|
||
Studijní opory viz Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9556 Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.01.2024)
|