Intercultural communication I - OBPS13103
Title: Interkulturní komunikace I
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2023
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [DS]
Extent per academic year: 26 [hours]
Capacity: unknown / unknown (35)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBP1Q132B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Pre-requisite : OBPS13009
Is interchangeable with: OPBP1Q132B
Opinion survey results   Examination dates   SS schedule   Noticeboard   
Files Comments Added by
download Búriková stereotypy.pdf PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
download cizinec Simmel.pdf Cizinec, Simmel PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
download KASSIN_SAUL_504-517_orezano.pdf PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
download Sociální site cizincu IK 2017.ppt 2.5.2017 PhDr. Dana Bittnerová, CSc.
Annotation -
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)
The course is focused on the issue of cultural diversity in globalized world.
Aim of the course - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Cílem kurzu je získat nástroje pro porozumnění teze, že rozdíly mezi lidmi z různých zemí spočívají v rozdílnosti mezi národními kulturami. Představa rozdílnosti mezi národy je konstrukt, který ovlivňuje pohled na druhé a determinuje komunikaci. Velmi často rozdíly v jednání spíše souvisejí s odlišnou zkušeností lidí a podmínkami jejich života. Ve vztahu ke škole posiluje kritické myšlení, management předsudků a citlivost nahlížet rozdílné chování a vnímání v širší perspektive porozumění druhým, ale i sobě.

1. Zapamatovat si pojmy kultura, národ, etnicita a  rasa  a vybavit si, že se jedná o pojmy, které jsou kullturně konstruované, tedy nejedná se o kategorie, které by byly přirozenou charakteristikou lidských skupin.  Vybavit si, že národní stát je specifická instituce, která přispívá k udržování rozdílů mezi skupinami lidí a že migrace přináši setkání s tímto typem odlišnosti.

2. Porozumět, pochopit, že představy o odlišné kultuře jsou důsledkem kontaktu s jinými, že až při setkání s lidmi, které neidentifikuji jako členy své skupiny, potřebuji označit za jiné a vyznačit hranici mezi mojí skupinou a jimi. Výsledkem tohoto procesu jsou předsudky, izolace na straně jedné a na straně druhé procesy zapojení, integrace a asimilace. Přičemž tyto procesy provází stres, frustrace, atd.

3. Aplikovat, použít informace v kontextu školní reality a v kontextu života mladých lidí s menšinovým či migračním původem.

4. Obhájit stanovisko, že lidé různých skupin mají stejný potenciál v procesech učení, a že rozdíly spočívají v socioekonomických odlišnostech, v zázemí rodiny

5. Vytvořit a posílit multikulturní, resp. interkulturní postoje.

Literature - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Bittnerová, Dana – Doubek, David – Levínská, Markéta. 2011. Kulturní modely ve vzdělávání. Praha: FHS UK.

Gellner, Arnošt. 1993.  Národy a nacionalismus. Praha: H+H.

Hadj Mousová, Zuzana. 2009. „Teoretický pohled na problematiku sociokulturně znevýhodněných žáků.“ Pp. 24-76 in Dana Bittnerová (ed.) Vzdělávací potřeby sociokulturně znevýhodněných. Případ SIM. Praha: Ermat s.r.o.

Kostelecká, Yvona- Hána, David - Hasman, Jiří 2017 Integrace žáků  - cizinců v širším kontextu. Praha: Pedagogická fakulta UK. 

Morgensternová, M. - Šulová, L.: Interkulturní psychologie.Praha, Karolinum 2009.

Průcha, J.: Interkulturní psychologie. Praha, Portál 2004.

Stuchlíková, Iva - Vokrojová, Nela 2013. Kulturní rozdíly v učební motivaci žáků- specifikum vietnamské kultury. Pedagogika 63 (1), s. 5 - 24. 

Syllabus - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

1. Úvod - interkulturní komunikace - kultura jako rámec ne/porozumnění

2. Kulturní diverzita 

3. Etnicita a identita

4. Globální sever a globální jih

5. Kontexty kulturních kontaktů - zaměřeno na migraci

6. Důvody migrace

7. Adaptace - kulturní šok

8. Integrace x asimilace

9. Transnacionální identity

10. Postoje majority - předsudky

11. Způsoby zvládání předsudků

12. Role státu a jeho institucí

13. Škola a menšiny

Course completion requirements - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Pro zakončení kurzu se vyžaduje 70% účast na kurzu, aktivní zapojení do kurzu - diskuse o zadané četbě, písemná zkouška formou eseje.

Learning resources - Czech
Last update: PhDr. Dana Bittnerová, CSc. (10.01.2024)

Studijní opory viz Moodle https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=9556