SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
On Saturday 19th October 2024 there will be a shutdown of some components of the information system. Especially the work with files in Thesis modules will be particularly unavailable. Please postpone your requests for a later time.
Social Psychology - Selected Chapters - OBPS13016
Title: Sociální psychologie II - vybraná témata
Guaranteed by: Katedra psychologie (41-KPSY)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2018
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:2/0, Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (55)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
priority enrollment if the course is part of the study plan
Pre-requisite : OBPS13015
Is pre-requisite for: OBPS13204
Is interchangeable with: OPBP1Q115A
Annotation - Czech
Cílem předmětu je hlubší seznámení s vybranými oblastmi sociálně-psychologického teoretizování a výzkumu. Navazuje na základní poznatky ze sociální psychologie, které si studenti a studentky osvojí v kurzu Sociální psychologie 1. Hlavní témata: 1) stereotypy - explicitní a implicitní, automatická aktivace 2) hodnotová orientace 3) kvalita života 4) moc, diskriminace a nerovnost 5) afiliace, přátelské a romantické vztahy 6) agrese, násilí Setkání budou postavena na studentských skupinových pracích (podrobné informace budou představeny na prvním setkání). K ukončení kurzu je třeba splnit následující podmínky: 1) účast na seminářích (tolerována je jedna nezdůvodněná absence) 2) vypracování skupinového úkolu a jeho prezentace na semináři 3) vypracování dílčích seminárních úkolů 4) závěrečný test/ústní zkouška
Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (27.02.2018)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je seznámení s teoriemi a výzkumy v několika tématech (viz výše) a prohloubení schopností aplikovat tyto poznatky na studovaná témata.  

 

Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (30.01.2019)
Literature - Czech

Allport, G. W. (2004) O povaze předsudků. Praha: Prostor. (Originál 1954.)
Bertrand, M., Mullainathan, S. (2004) Are Emily and Greg more employable than Lakisha and Jamal? American Economic Review 94, 991-1013.
Campbell, A., Converse, P. E., Rodgers, W. L. (1976) The Quality of American Life: Perceptions, Evaluations, and Satisfactions. New York: Russell Sage Foundation.
Costa, P. T., Jr., McCrae, R. R. (1980) Influence of extraversion and neuroticism on subjective well-being: Happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology 38, 668-678.
Devine, P. G. (1989) Stereotypes and prejudice: Their automatic and controlled components. Journal of Personality and Social Psychology 56, 5?18.
Diener, E., Diener, M., Diener, C. (1995) Factor predicting the subjective well-being of nations. Journal of Personality and Social Psychology 69, 851-864.
Fazio, R. H., Jackson, J. R., Dunton, B. C., Williams, C. J. (1995) Variability in automatic activation as an unobtrusive measure of racial attitudes: A bona fide pipeline? Journal of Personality and Social Psychology 69, 1013?1027.
Gilbert, D. T., Pelham, B. W., Krull, D. S. (1988) On cognitive busyness: When person perceivers meet persons perceived. Journal of Personality and Social Psychology 54, 733-740.
Hnilica, K. (2000) Konflikt hodnot a kvalita života. Československá psychologie, 44, 385-403.
Hnilica, K. (2005) Vlivy politické orientace, sociálního srovnávání a osobnosti na spokojenost se životem. Československá psychologie, 49, 97-116.
Hnilica, K. (2005) Vlivy materialistické hodnotové orientace na spokojenost se životem. Československá psychologie, 49, 385-398.
Hnilica, K. (2007) Vývoj a změny hodnot v dospělosti. Československá psychologie, 51, 437-463.
Karlins, M., Coffman, T. L., Walters, G. (1969) On the fading of social stereotypes: Studies in three generations of college students. Journal of Personality and Social Psychology 13, 1-16.
Katz, D., Braly, K. W. (1933) Racial stereotypes of 100 college students. Journal of Abnormal and Social Psychology 28, 280-290.
Kluckhohn, C. (1951) Values and value orientations in the theory of action. In T. Parsons, E. A. Shils (Eds.): Toward a General Theory of Action. Cambridge, Mass.: Harvard University Press 388-433.
Loftus, E. F. (1973) Activation of semantic memory. American Journal of Psychology 86, 331-337.
Morris, C. W. (1956) Paths of Life. New York: Braziller.
Neely, J. H. (1977) Semantic priming and retrieval from lexical memory: Role of inhibitionless spreading activation and limited-capacity attention. Journal of Experimental Psychology: General 106, 226-254.
Nisbett, R. E., Wilson, T. D. (1977) Telling more than we can know: Verbal reports on mental processes. Psychological Review 84, 231-259.
Pettigrew, T. F., Meertens R. W. (1995) Subtle and blatant prejudice in western Europe. European Journal of Social Psychology 25, 57-75.
Rokeach, M. (1973) The Nature of Human Values. New York: Free Press.
Rosenkrantz, P., Vogel, S., Bee, H., Broverman, I., Broverman, D. M. (1968) Sex-roles stereotypes and self-concepts in college students. Journal of Consulting and Clinical Psychology 32, 287-295.
Schwartz, S. H., Bilsky, W. (1987) Toward a universal psychological structure of human values. Journal of Personality and Social Psychology 53, 550-562.
Strack, F., Deutsch, R. (2004) Reflective and impulsive determinants of social behavior. Personality and Social Psychology Review 8, 220-247.
Veenhoven, R. (1999) Quality-of-life in individualistic society: A comparison of 43 nations in the early 1990?s. Social Indicators Research 48, 157-186.

Last update: Smetáčková Irena, doc. PhDr., Ph.D. (27.02.2018)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html