|
|
|
||
History of psychology
object, goals and task of history of psychology, stages of history of psychology, characteristic of philosophical psychology (psychology in the antiquity, psychological contributions of medieval philosophy, psychological contributions of modern philosophy), preparation for experimental psychologie within philosophical psychology, Wundt s psychology, psychology as a new discipline of science, characteristics of psychological schools, trends and movements, prominent personalities of psychology in the nineteenth and twentieth century.
associationism, psychophysics, Wundt s structuralism, Titchener s structuralism, Brentano s school (Austria school), Gratz school, Würzburg school, American funktionalism, anticipation of Gestalt problem, Gestalt psychology (Berlin school, Leipzig school), Louvain school, Dilthey s understandig psychology, structuralism, psychoanalysis, Jung s analytic psychology, Adler s individual psychology, egoanalysis, Marburg school, German personalism, behaviorism, radical behaviorism, operacionalism, neobehaviorism, panbehaviorism, objective psychology, reflexology, physiology of higher nervous activity, psychology of activity, Geneva school, Paris school, cognitive psychology, connectionism, humanistic psychology.
Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (18.01.2007)
|
|
||
Cílem kursu je osvojení poznatků o vývoji psychologického myšlení. Kurs zároveň poskytuje předpoklady, na něž navazuje předmět ?Přehled psychologických systémů?. Základní osnovu kursu tvoří výklad chápání psychologických témat v jednotlivých historických obdobích. Kurs se postupně zabývá před-filosofickou fází (psychologie přírodních národů, psychologie v rámci duchovních systémů nejstarších civilizací, psychologie a mýtus, psychologie v homérských eposech), filosofickou fází (antická, středověká a novověká psychologie), dále psychologií v rámci vznikajících přírodních věd a poté vývojem psychologie jako samostatné vědní disciplíny. Pozornost je věnována jednotlivým přístupům, školám či paradigmatům, dále jejich představitelům a rozboru významných děl. Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
a) základní studijní literatura: Plháková, Dějiny psychologie, Praha: Grada, 2006 Hunt, M.: Dějiny psychologie. Praha, Portál 2000. Nakonečný, M.: Průvodce dějinami psychologie. Praha, SPN 1995. b) doporučená studijní literatura: Homola, M.: Dějiny psychologie. Olomouc, FFUP 1990. Hoskovec, J., Nakonečný, M., Sedláková, M.: Psychologie XX. století. Praha, Karolinum 2002. Madsen, K. B.: A History of Psychology in Metascientific Perspectives. Amsterdam, North-Holland, 1988. Sedláková, M.: Propedeutika obecné psychologie. Praha, SPN 1981. Stavěl, J.: Antická psychologie. Praha, SPN 1972. Tardy, V.: Dějiny psychologie do vzniku samostatné psychologie. Praha, SPN, 1966. Watson, R. I.: Prescriptions as a Operative in the History of Psychology. Journal of the History of the Behavioral Sciences. 7, 1971, s. 311-322. Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
1 blok: PSYCHOLOGIE PŘÍRODNÍCH NÁRODŮ
2. blok: PSYCHOLOGIE V RÁMCI DUCHOV. SYSTÉMŮ NEJSTARŠÍCH CIVILIZACÍ
3. blok: PSYCHOLOGIE A MYTOLOGIE
4. blok: PSYCHOLOGIE U PŘEDSOKRATIKŮ
5. blok: PLATÓNOVA A ARISTOTELOVA PSYCHOLOGIE
6. blok: PSYCHOLOGIE NA SKLONKU ANTIKY A V RANNÉM STŘEDOVĚKU
7. blok: PSYCHOLOGIE VE VRCHOLNÉM A POZDNÍM STŘEDOVĚKU
8. blok: PSYCHOLOGIE V RENESANCI
Počínaje psychologií v novověkém racionalismu je obsah jednotlivých bloků podrobně pojednán učebnici ?Dějin psychologie? od Plhákové, ale i v dalších (viz základní i doporučená studijní literatura). Jedná se o následující bloky:
9. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého racionalismu 10. blok: Psychologická pojetí v rámci novověkého empirismu 11. blok: Novověký asocianismus: jeho podoby a proměny 12. blok: Psychologie v Kantově kritické filosofii 13. blok: Hegel a psychologie 14. blok: Romantismus a psychologie 15. blok: Positivismus a psychologie 16. blok: Psychologie a vývojové teorie 17. blok: Psychologie a marxismus 18. blok: Psychologie ve vztahu k fyziologickým a neurologickým objevům 19. blok: Shopenhauer jako psycholog 20. blok: Nietzsche jako psycholog
Další fáze dějin psychologie jsou podrobně probírány v rámci navazujícího předmětu Přehled psychologickým systémů
Podmínky absolvování kursu
Ústní zkouška
Začlenění kursu
Kurs je spolu s Obecnou psychologií I a II a přehledem psychologických systému součástí vzájemně propojeného teoretického základu. Zcela jednoznačně je prerekvizitou pro Přehled psychologických systému, který na něj ve třetím ročníku navazuje. Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|