|
|
|
||
Cílem kursu je výklad systému obecně psychologických poznatků. Tento systém je podáván pluralisticky, přičemž stěžejní
tendencí je snaha o syntézu poznatků založených na různých psychologických přístupech a paradigmatech. V první části
je vymezen předmět obecné psychologie, je pojednáno o jeho metodách a cílech a o místě tohoto oboru v systému
psychologických disciplín. Hlavní část přednášek se zaměřuje na jednotlivá témata obecné psychologie; zvláštní pozornost
je věnována problematice kognitivně psychologické. Postupně jsou probírána tato témata: vnímání, pozornost, paměť,
představivost a fantazie, vědomí a nevědomí, myšlení, řeč a význam. Vedle kognitivně psychologické problematiky je
v rámci přednášek podán také úvod do kognitivní psychologie jakožto psychologického směru založeného na informačním
paradigmatu. Teoreticky zaměřené přednášky jsou v průběhu kursu doplňovány semináři, ve kterých jsou presentovány
názorné ilustrace, zkoušky a experimenty.
Odborná literatura:
ATKINSONOVÁ, R. a kol. Psychologie. Praha: Portál, 2003.
GENTNER, D.; STEVENS, A.L. (Eds.). Mental Models. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Ass., 1983.
NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 2002.
PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003.
SEDLÁKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie: Mentální representace a mentální modely. Praha: Grada, 2004.
STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
ŠVANCARA, J. Úvod do kognitivní psychologie. Brno: MU, 1993.
Last update: Bittnerová Dana, PhDr., CSc. (10.05.2007)
|
|
||
Cílem kursu je výklad systému obecně psychologických poznatků. Tento systém je podáván pluralisticky, přičemž stěžejní tendencí je snaha o syntézu poznatků založených na různých psychologických přístupech a paradigmatech. V první části je vymezen předmět obecné psychologie, je pojednáno o jeho metodách a cílech a o místě tohoto oboru v systému psychologických disciplín. Hlavní část přednášek se zaměřuje na jednotlivá témata obecné psychologie; zvláštní pozornost je věnována problematice kognitivně psychologické. Postupně jsou probírána tato témata: vnímání, pozornost, paměť, představivost a fantazie, vědomí a nevědomí, myšlení, řeč a význam. Vedle kognitivně psychologické problematiky je v rámci přednášek podán také úvod do kognitivní psychologie jakožto psychologického směru založeného na informačním paradigmatu. Teoreticky zaměřené přednášky jsou v průběhu kursu doplňovány semináři, ve kterých jsou presentovány názorné ilustrace, zkoušky a experimenty. Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
a) základní studijní literatura: EYSENCK, M.W., KEANE, M. Kognitivní psychologie. Praha: Academia, 2008. PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2003. SEDLÁKOVÁ, M. Vybrané kapitoly z kognitivní psychologie: Mentální representace a mentální modely. Praha: Grada, 2004. STERNBERG, R.J. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2002.
b) doporučená studijní literatura: ATKINSONOVÁ, R. a kol.: Psychologie. Praha: Portál, 2003. NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 2002. ŠVANCARA, J.: Úvod do kognitivní psychologie. Brno, MU, l993. Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|
|
||
1. blok: PŘEDMĚT OBECNÉ PSYCHOLOGIE
2. blok: ZPŮSOBY KONCEPTUALIZACE V OBECNÉ PSYCHOLOGII
3. blok: ČITÍ A VNÍMÁNÍ
4. blok: POZORNOST
5. blok: PAMĚŤ
6. blok: PŘEDSTAVIVOST A FANTAZIE
7. blok: VĚDOMÍ A NEVĚDOMÍ
8. blok: MYŠLENÍ
9. blok: KATEGORIE VÝZNAMU V PSYCHOLOGII
10. blok: JAZYK A ŘEČ V PSYCHOLOGII
Podmínky absolvování kursu
a) Zápočet ? zápočtová práce (viz 2. blok: způsoby konceptualizace v obecné psychologii) b) Zkouška - vědomostní písemný test k probraným tématům
Začlenění kursu
V souladu s obsahem a smyslem Obecné psychologie, by tento kurs měl být, podobně jako jeho pokračování ve druhém semestru, obecným základem pro většinu dalších teoretických i aplikovaných disciplín. Jednoznačnou prerekvizitou je pro tyto kursy: Obecná psychologie II a Přehled psychologických systémů. Last update: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (07.05.2009)
|