|
|
|
||
The aim of curse is to apply psychological perspective toward teachers profession. Using the curse content students will better understand special features of teaching in comparison to others professions. The curse covers following main topics: 1) socialization in schools and in families, 2) relationship between schools and families, 3) stress in teaching and coping strategies, 4) problems of begginning teachers, 5) motivation in teaching, 6) teaching - profession, or occupation?, 7) gender dimension of teaching and gender stereotypes.
Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2010)
|
|
||
FONTANA, D. Psychologie v učitelské praxi. (Kapitola O učiteli.) Praha: Portál, 1997.
FRANCIS, B.; SKELTON, CH. Investigating Gender: Contemporary Perspectives in education. Buckingham: Open University Press, 2001.
HAVLÍK, R. a kol. Učitelské povolání z pohledu společenských věd. Praha: PedF UK, 1998.
HRABAL, V. Jaký jsem učitel? Praha: SPN, 1988.
KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997.
OKLEYOVÁ, A. Pohlaví, gender a společnost. Praha: Portál, 2000.
PAVELKOVÁ, I. Motivace žáků k učení. (Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci.) Praha, PedF UK 2002.
RENZETTI, C.M.; CURRAN, D. J. Ženy, muži a společnost. Praha: Karolinum, 2003.
DeSINGLY, F. Sociologie současné rodiny. (zejména 1. Část) Praha: Portál, 1999.
ŠTECH, S. Vývoj poznaků o vztahu rodiny a školy. Čs. Psychologie, 1997, 41, 6, s. 487-502.
Povolání: učitel. (Zejména ŠTECH, S. Co je to učitelství a lze se mu naučit?) Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 1994, 44, 4.
Psychoanalytické inspirace pro výchovu. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 1999, 49, 4.
Rodina a škola. Monotématické číslo časopisu Pedagogika, 2004, 54, 4.
Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (31.10.2009)
|
|
||
Cílem kurzu je pomoc studentům s komplexním pochopením učitelské profese.
1. Učitelská profese, profesionalizace a profesní socializace.
2. Analýza učitelské profese - učitelská profese a její nároky (klinická náročnost učitelství, nejistoty, ambivalence a dilemata učitelství, prestiž učitelské profese). Učitelská profesní identita.
3. Rozdíly mezi rodinnou a školní socializací (role rodiče a role učitele). Vztahy mezi rodinou a školou (odlišnost pozic a vidění problémů) - rodičovská očekávání - význam školní docházky a vzdělávání pro rodinu - komunikace mezi rodinou a školou.
4. Pomáhající profese. Lidský vztah jako součást profese. Syndrom vyhoření a jeho prevence. Stres a jeho zvládání (copingové strategie).
5. Autodiagnostika učitele. Individuální pojetí učitelství. Zjišťování vlastních specifik pedagogického působení, zvláštnosti vlastního pojetí žáka (respektive úspěšného žáka) a preferenčních tendencí.
6. Gender ve škole - Zastoupení žen a mužů mezi vyučujícími a ve vedení škol. Genderové zatížení ped. komunikace (vyuč. metody, formy, motivování, klasifikace, atd.) Další stránky gender. zatížení školy ovlivňující práci vyučujících - učební osnovy, učebnice, atd. Last update: MORAVCOI/PEDF.CUNI.CZ (24.01.2010)
|