|
|
|
||
Abstract:
Critical reflection of personal portfolio in art and culture education and art practice.
Metodology and research methods in visual studies, art education, pedagogy and related fields. Conceptual and discursive
analysis of research field.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
|
|
||
Attainment Target: Application of gained knowledge of research methods in a) designing pilot research on BC programme level b) organizing research protocols c) analysis of research documents d) writing a research report Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
|
|
||
DISMAN,M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha: Karolinum 1993 FULKOVÁ, M. (2008): Diskurs umění a vzdělávání, Chapter Research methods in Art GAVORA,J. Výzkumné metody v pedagogice. Příručka pro studenty učitelství a výzkumné pracovníky. Brno: PAIDO 1996 HENDL,J. Kvalitativní výzkum. základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005 MASON, R.: Art Teachers and Action Research. Educational Action Research 13 (4), 2007, pp. 563-579. Czech version: Výtvarní pedagogové a akční výzkum. Transl. Marie Fulková. www.vuppraha.cz MOURA, A.: Art Education as Social Intervention. International Journal of Education through Art. 4 (1), pp. 29 - 43. PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum 1998 PRŮCHA,J. Pedagogický výzkum (Uvedení do teorie a praxe). Praha : UK 1995 SILVERMAN, D. Jako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava: Pegas 2005 Education. Praha: H+H. SLAVÍK, J.: Mezi osobitostí a normou. In SLAVÍK, J.(ed.): Obory ve škole. Metaanalýza empirických poznatků oborových didaktik. Studia pedagogica 26. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2005. SLAVÍK, J.: Pojem ?koncept" v autonomním pojetí výchovy. Pedagogika, 1995, XLV, 4, s. 328 - 338. Slavík, J.; Fulková, M. Výzkum a teorie edukačního procesu - slepá skvrna výtvarné výchovy? In Horáček, R.; Zálešák, J. (ed) Veřejnost a kouzlo vizuality. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 2008, s. 97-109. ISBN 978-80-210-4722-8 Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
|
|
||
seminar Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
|
|
||
Evaluation:
Written test of terminology Continual assesment of reflective journals and visual portfolio, submission of case studies and application of basic steps of action research. 80 % presence at seminars needed.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
|
|
||
Syllabus:
Introduction to qualitative action research in art education, reflective practice, reflective competencies in an art education teacher (D. Schön). Gitlin´s horizontal evaluation, analysis of primary research documents according to Strauss - Corbin metodology of grounded theory. Structuring and producing a written research report.
Key words: Action research, qualitative research, descriptive and interpretive approaches, posing research questions, hypothesis, assumptions, research ethics, ways of reporting, presentation.
Last update: BAKAIOVA/PEDF.CUNI.CZ (04.04.2012)
|