SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Didactics of Preschool Music Education II - OB7308243
Title: Didaktika předškolní HV II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: summer
E-Credits: 3
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/2, C [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPB01H1C4B
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc.
Annotation -
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (08.09.2011)
Methodology of Orff instruments playing development, didactic principles, teaching methods, and differentiation of children in music lessons, structure of lessons, music activities integration, teacher's preparation for the lessons.
Aim of the course - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
Cílem předmětu  je  rozšířit  vědomostní a dovedností základ ze zimního semestru 2. ročníku studia. Hlavní důraz ve výuce bude  uplatněn na  propojení pěveckých a instrumentálních činností a hlubší osvětlení hudebně didaktických principů vzdělávání dětí v předškolním věku.

Cílem předmětu  je  rozšířit  vědomostní a dovedností základ ze zimního semestru 2. ročníku studia. Hlavní důraz ve výuce bude  uplatněn na  propojení pěveckých, instrumentálních a poslechových aktivit a hlubší osvětlení hudebně didaktických principů vzdělávání dětí v předškolním věku.

Literature - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
ZEZULA,J.-JANOVSKÁ,O. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN 1985,2.vydání, s.280.
JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ 1997,  2001, 56 s.,  ISBN 80-902662-4-X.
KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál 1999, s.143, ISBN 80-7178-306-4.
Šimanovský Z., Tichá, A., Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999, 80-7178-323-4
ŠIMČÍK,D: Rytmizujeme 33 slovenských prísloví a porekadiel. Prešov: Rokus 2002, 1. vydání, ISBN:80-89055-15-x.
VISKUPOVÁ,B.:Hudebně pohybové hry. Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.
VISKUPOVÁ, BOŽENA. Hudba a pohyb.Praha: SPN 1987.
VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky. Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5.
JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., č.  02/53  14-623-89.
HURNÍK, I., EBEN, P.: Česká Orffova škola, 1. díl.Praha : Supraphon 1983, s.53., č. 16/2   02-263-69.
ŠIMČÍK,D.: Rytmizujeme 33 slovenských prislovi a porekadiel. Prešov: Rokus 2002, ISBN:80-89055-15-x.
HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta,   Praha. ISSN 1210-3683.
MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu .FHV  UMB, Banská Bystrica

ZEZULA,J.-JANOVSKÁ,O. Hudební výchova v mateřské škole. Praha: SPN 1985,2.vydání, s.280.

JENČKOVÁ, E. Hudba v současné škole-Hudba a pohyb, 1. díl. Nová Paka: FTČ 1997,  2001, 56 s.,  ISBN 80-902662-4-X.

KULHÁNKOVÁ, E. Písničky a říkadla s tancem. Praha: Portál 1999, s.143, ISBN 80-7178-306-4.

Šimanovský Z., Tichá, A., Lidové písničky a hry s nimi. Praha: Portál 1999, 80-7178-323-4

ŠIMČÍK,D: Rytmizujeme 33 slovenských prísloví a porekadiel. Prešov: Rokus 2002, 1. vydání, ISBN:80-89055-15-x.

VISKUPOVÁ,B.:Hudebně pohybové hry. Praha:Ústřední škola - Česká obec sokolská 2002, 1. vydání, s.49.

VISKUPOVÁ, BOŽENA. Hudba a pohyb.Praha: SPN 1987.

VEREB,J.,VISKUPOVÁ,B., KODEJŠKA,M. a kol. Rodinné písničky pro naše dětičky. Praha: Rolino, s.r.o, 2006, s.72, ISBN 80-901678-4-5.

JURKOVIČ, P. Instrumentální soubor na základní škole. Praha: SPN, 1989, 181 s., č.  02/53  14-623-89.

HURNÍK, I., EBEN, P.: Česká Orffova škola, 1. díl.Praha : Supraphon 1983, s.53., č. 16/2   02-263-69.

ŠIMČÍK,D.: Rytmizujeme 33 slovenských prislovi a porekadiel. Prešov: Rokus 2002, ISBN:80-89055-15-x.

HERDEN, J. Hudba pro děti. Vysokoškolská učebnice. Kolář J (s.25 - 47, Jenčková E. (s. 90 - 124), .Praha: UK  1992, s.193, ISBN 80-7066-522-X.

 

HERDEN, J. My pozor dáme a posloucháme. Posloucháme hudbu se žáky 1. st. ZŠ.Praha:  Scientia  1994,s.119, ISBN 80-85827-56-5.

 

 

HERDEN, J. Hudba jako řeč. O poslechu doma i ve škole. Praha:Scientia 1998,s.89, ISBN 80-7183-126-3.

 

HUDEBNÍ VÝCHOVA.Časopis pro hudební výchovu a obecně estetickou výchovu školní a  mimoškolní. UK v Praze - Pedagogická fakulta,   Praha. ISSN 1210-3683.

 

MÚZY V ŠKOLE  Časopis pro hudební výchovu .FHV  UMB, Banská Bystrica

ISSN1335- 1605.       

 

Teaching methods - Czech
Last update: KODEJSKA/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)
V plánovaném rozsahu  13 týdnů výuky u prezenčního studia s dotací  jedné hodiny za týden  budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce. Studentky budou vlastnit podrobný plán  na jednotlivé hodiny a v těchto plánech budou vyznačeny i jejich vlastní vystoupení před skupinou. Na nich předvedou se skupinou motivaci, nácvik písně a následně uplatnění rytmu,pulzace, metra, ostatinata s využitím orlovských hudebních nástrojů. Ke svému vystoupení využijí kvalitně vypracované přípravy. Hodnocení jejich práce pak bude předmětem rozhovoru učitele se skupinou (pozitiva a negativa, podněty v dané oblasti). Jejich příprava bude kontrolována v průběhu semestru. Od učitele obdrží  na počátku semestru metodické náměty pro svá vystoupení před skupinou. Výběr písní a jejich instrumentální zpracování bude náročnější u skupiny s prohloubenou hudební výchovou než tomu bude u ostatních nespecialistů.

V plánovaném rozsahu  výuky budou v seminářích uplatňovány dialogické metody práce a samostatná práce. Studentky  obdrží plán výuky a v něm budou vyznačeny i úkoly při zpěvu a hře na Orffovy hudební nástroje. V úvodní hodině vyučující předvede před skupinou vhodnou motivaci k písni, její nácvik  a následně  ukáže uplatnění rytmických hodnot (rytmu, pulzace, metra, ostatinata) při hře na dětské hudební nástroje z Orffova instrumentáře. Seznámí studenty i se systémem, jak vypracovat písemnou přípravu. Od učitele obdrží  na počátku semestru všechny  metodické náměty a seznam odborné literatury a pokyny k vypracování seminární práce.

Syllabus - Czech
Last update: doc. PaedDr. Miloš Kodejška, CSc. (05.01.2019)
Obsah  předmětu obsahuje:
didaktické zásady v hudebním vyučování včetně příkladů jejich uplatňování v praxi
vyučovací metody a diferenciace žáků v hudební výchově
integrace hudebních činností s ostatními estetickovýchovnými činnostmi na příkladech (reflexe vlastní hudebně integrativní pohádky z 1. ročníku studia)
struktura vyučovací hodiny a příprava učitele na vyučování, včetně mimoškolní hudebně osvětové práce s předškolními dětmi
V rámci předmětu bude představena česká adaptace Orffovy školy, jak byla vypracována  I. Hurníkem, P. Ebenem, B. Viskupovou a P. Jurkovičem. V semináři budou propojeny pěvecké a klavírní dovednosti a rovněž i hra na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti se seznámí s popisem a využitím Orffových hudebních nástrojů, zaměří se na práci s motivem, hudební větou, na improvizaci závětí k danému rytmickému a později i melodickému předvětí, na vymýšlení variací na danou hudební myšlenku ve smyslu změn rytmických i rytmicko melodických, na rondo rytmické a melodické při zapojení různých bicích a melodických orffovských nástrojů. V rámci předmětu budou studenti hrát a zpívat vybrané lidové a umělé písně uvedené v 1. dílu České Orffovy školy, budou vymýšlet využití Orffových hudebních nástrojů při zpěvu písní nebo při hudebně pohybových projevech na lidové písně, které se učili v předmětu Hra na klavír.  V rámci seminární práce studenti  vypracují  partitury 5 písní  pro děti v předškolním věku s uplatněním hry na zobcovou sopránovou flétnu, bicí i melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře a klavíru. Využijí také nacvičených hudebně pohybových písní od Boženy Viskupové. S pomocí klavíru pak předvedou jejich nácvik se studenty v semináři. Požadavky na provedení všech úkolů budou větší než na studenty, kteří  nestudují prohloubenou hudební specializaci.

Konkrétní výuka bude mít následující obsah:

a)      didaktické zásady v hudebním vyučování včetně příkladů jejich uplatňování v praxi

b)      vyučovací metody a diferenciace žáků v hudební výchově

c)      integrace hudebních činností s ostatními estetickovýchovnými činnostmi na příkladech

d)      struktura vyučovací hodiny a příprava učitele na vyučování, včetně mimoškolní hudebně osvětové práce s předškolními dětmi

e)      poslechové činnosti  u dětí v předškolním věku

 

V rámci předmětu bude představena česká adaptace Orffovy školy, jak byla vypracována  I. Hurníkem, P. Ebenem, B. Viskupovou a P. Jurkovičem. V semináři budou propojeny pěvecké a klavírní dovednosti a rovněž i hra na sopránovou zobcovou flétnu. Studenti se seznámí s popisem a využitím Orffových hudebních nástrojů, zaměří se na práci s motivem, hudební větou, na improvizaci závětí k danému rytmickému a později i melodickému předvětí, na vymýšlení variací na danou hudební myšlenku ve smyslu změn rytmických i rytmicko melodických, na rondo rytmické a melodické při zapojení různých bicích a melodických orffovských nástrojů. V rámci předmětu budou studenti hrát a zpívat vybrané lidové a umělé písně uvedené v 1. dílu České Orffovy školy, budou vymýšlet využití Orffových hudebních nástrojů při zpěvu písní nebo při hudebně pohybových projevech na lidové písně, které se učili v předmětu Hra na klavír. Naučí se další umělé písně, které jsou vhodné pro domácí rodinné muzicírování.  V rámci hudebně poslechových aktivit  bude představena hudba jako řeč,  při které dojde k analýze pohybu hudebně výrazových prostředků na formálním půdorysu modelových příkladů poslechových skladeb. Důraz  bude položen na zážitek.

V rámci seminární práce studenti  vypracují  partitury 5 písní  pro děti v předškolním věku s uplatněním hry na zobcovou sopránovou flétnu, bicí i melodické nástroje z Orffova hudebního instrumentáře a klavíru. S pomocí klavíru  se připraví na jejich nácvik se studenty v rámci výuky. V kombinované formě studia studenti obdrží seznam článků z odborných časopisů Hudební výchova (ČR) a Múzy v škole (SR), které se váží k tématům didaktiky hudební výchovy, k instrumentální činnosti nebo poslechu hudby dětí v mateřských školách. Vyberou si jeden článek z daného seznamu a zpracují  je do podoby referátu v rozsahu 3 stran textu. V závěru písemného referátu se zamyslí nad pedagogickou dedukcí  uvedených myšlenek do problematiky jejich  učitelské praxe v mateřských školách. Pro studenty s prohloubenou specializací HV budou výstupní nároky na kvalitu provedení vyšší a budou doplněny o hudebně psychologické a pedagogické znalosti.

 

 

Entry requirements - Czech
Last update: SALAKOVA/PEDF.CUNI.CZ (21.01.2010)

Žádné

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html