Dramatic education is aimed for personality-social and artistic development of individual through drama art. The essential part of this subject terminology is the word "dramatic". It originates from the Greek word "drán" which is translated as "act, deal/realised/perform. Dramatic education is education realised by acting towards acting.
The university student is taught the basics of inter-personal behaviour group and problem-oriented teaching, model dramatization work as well as the class arrangement or dealing with trouble-maker students through practice with a reasonable degree of theoretical background.
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (14.10.2010)
Dramatická výchova je osobnostně sociální a umělecký rozvoj osobnosti prostřednictví dramatického umění. Základním pojmem tohoto předmětu je slovo dramatická. Vychází z řeckého slova "drán", které se překládá: "jednat, konat". Dramatická výchvoa je výchova jednáním k jednání.
Student vysoké školy se v seminářích praktickou formou s přiměřenou mírou teoretického výkladu učí základům interpersonálního jednání, skupinovému a problémovému vyučování, práci s dramatizací předlohy, ale také stavbě vyučovací hodiny či práci s problémovými žáky.
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (12.10.2010)
Aim of the course -
The aim of dramatic education is to create a system of personality-social and artistic competences needed for teaching any subject. The student experience various techniques of working with learners through games and tasks focused on inter-personal behaviour and dramatization, which should strenghten his idea of pedagogic communication. He also meets the methods using in dramatic education as well as learns how dramatic education itself may becoma a teaching method.
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (14.10.2010)
Cílem dramatické výchovy je vytvořit systém osobnostně-sociálních a uměleckých kompetencí, které potřebuje učitel při výuce jakéhokoliv vyučovacího předmětu. Prostřednictvím her a cvičení, zaměřených na mezilidské jednání a dramatizaci, student pozná různé techniky práce s žákem, což posílí jeho představu o pedagogické komunikaci. Seznámí se jak s metodami, kterých se užívá při výuce dramatické výchovy, tak zjistí, že se dramatická výchova sama může stát vyučovací metodou.
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (12.10.2010)
Literature -
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: IPOS, 1996.
KOŤÁTKOVÁ, S. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: UK, 1998.
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno: DF JAMU, 1995.
MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha: Artama, 1991.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy a zásobník. Praha: Artama, 1993.
MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha: SPN, 1980,
MÜLLER, O. Dramika /nejen/ pro speciální pedagogy. Olomouc, UP 1995.
MUSIL, R. Přiblížit se k žákům. Praha: Strom, 1997.
PAVELKOVÁ, S. Dramatická výchova. Plzeň: KKS, 1989.
RYCHETSKÝ, S. a kol. 92 lekcí dramatické výchovy. Ostrava: Dramacentrum, 1994.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Strom, 1997.
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. Praha : ISV, 1999.
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1997.
Last update: Hanková Zdeňka, PaedDr., Ph.D. (30.10.2019)
BLÁHOVÁ, K. Uvedení do systému školní dramatiky. Praha: IPOS, 1996.
KOŤÁTKOVÁ, S. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Praha: UK, 1998.
MACKOVÁ, S. Dramatická výchova ve škole. Brno: DF JAMU, 1995.
MACHKOVÁ, E. Drama v anglické škole. Praha: Artama, 1991.
MACHKOVÁ, E. Metodika dramatické výchovy a zásobník. Praha: Artama, 1993.
MACHKOVÁ, E. Základy dramatické výchovy. Praha: SPN, 1980,
MÜLLER, O. Dramika /nejen/ pro speciální pedagogy. Olomouc, UP 1995.
MUSIL, R. Přiblížit se k žákům. Praha: Strom, 1997.
PAVELKOVÁ, S. Dramatická výchova. Plzeň: KKS, 1989.
RYCHETSKÝ, S. a kol. 92 lekcí dramatické výchovy. Ostrava: Dramacentrum, 1994.
VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha : Strom, 1997.
VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik. Praha : ISV, 1999.
WAY, B. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1997.
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (12.10.2010)
Teaching methods -
This subject is arranged in a couple of - hour sections setting in a classroom without desks. the students are recommended to wear a comfortable working outfit which enables them to move freely even on the floor. The classes require an active participation of all the students present. The optimal number of students range from 16 to 18 as the higher number of students does not provide the oportunity to experience various situation personally, which is one of the requirements of attendance at this subject.
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (14.10.2010)
Tento předmět je organizován v několikahodinových blocích v učebně bez lavic. Doporučuje se, aby studenti nosili pohodlné pracovní oblečení, které dovoluje volný pohyb i po zemi. Vyučovací hodiny vyžadují aktivní zapojení všech zúčastněných. Optimální počet studentů je 16 - 18. Větší počet studentů nedává možnost vyzkoušet si různé situace osobně, což je jednou z podmínek účasti v tomto předmětu.
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (12.10.2010)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky ke klasifikovanému zápočtu:
docházka na semináře 75% (nezávisle na tom, zda je někdo nemocný nebo není)
prostudované tematické okruhy (okruhy se postupně budou objevovat při výuce předmětu, na konci výuky budou studentům poskytnuta skripta)
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (12.10.2010)
Syllabus -
the principle of dramatic education, its foundation in the world as well as in the Czechia
methods, organisation system of dramatic education
self-discovering - discovering your individuality
another person discovering - meeting, ability to co-operate
seeking your own place in a group
interplay in a pair and in a group - confidence, creativity
dealing with information - transmission, reception
getting and keeping a learner?s attention
dealing with words - intonation, voice tone, speed&rhythm, stress, pauses
given model dramazitation
the possibilities of using drama in teaching
Last update: MUSILR/PEDF.CUNI.CZ (14.10.2010)
podstata dramatické výchovy, vznik dramatické výchovy ve světě i v Čechách
metody, organizační formy dramatické výchovy
hledání sebe - své jedinečnosti
hledání druhého - seznamování se, schopnost spolupráce s druhým
hledání svého místa ve skupině
souhra ve dvojici, souhra ve skupině - důvěra, tvořivost
práce s informací - vysílání, přijímání
jak získat a udržet pozornost žáka
práce se slovem - intonace, barva hlasu, temporytmus, důraz, pauzy