The content of the course is the education during the Classical Ages, the Middle Ages, the Renaissance, ..., the 19th and
20th century, especially the development of pedagogical thinking and the pedagogy itself as the scientific sphere. The other
important things such as the development of relationship between the state and kirk in areas of education, the process of
liberalization of education, the status of child in education, the process of "teacher profession creation" and teachers
education are discussed. Especial emphasis is given to Komenský, Herbat, the reform pedagogy and education in Czech
speaking countries.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (23.08.2012)
Předmět seznamuje posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí doma a ve světě v jednotlivých kulturních epochách od historických počátků do současnosti. Zvláštní pozornost je věnována problematice vývoje v českých zemích se zřetelem ke světovému kontextu.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (27.12.2010)
Aim of the course -
The aim of this course is to introduce the development of pedagogical way of thinking to students, namely the thinking of educational institutions and educational politics during particular cultural periods. Students learn evaluate historical and pedagogical phenomenons and methods of scientific work in the history of pedagogy.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (23.08.2012)
Cílem studijního předmětu je seznámit posluchače s vývojem pedagogického myšlení, školské politiky a vzdělávacích institucí v jednotlivých kulturních epochách, naučit je hodnotit historickopedagogické jevy, seznámit je s metodami vědecké práce v dějinách pedagogiky a naučit je je používat.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (27.12.2010)
Literature - Czech
CACH, J. A KOL. Výchova a vzdělání v českých dějinách. Díl I-III. Praha : SPN a UK 1988-1996.
KASPER, T.; KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha : Grada 2008.
ŠTVERÁK,V. Dějiny pedagogiky. Skriptum. Praha : UK 1991.
VÁŇOVÁ, R. A KOL. Studijní texty k dějinám pedagogiky. Praha : PedF UK 1997.
VÁŇOVÁ, R.; NEJEDLÁ, D. Texty ke studiu reformní pedagogiky v ČSR. Praha : PedF UK 1995.
Edice Z dějin pedagogiky
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (27.12.2010)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky k zápočtu: analýza Komenského Analytické didaktiky (písemně nebo ústně).
Požadavky ke zkoušce: prokázat znalost historickopedagogické problematiky (požadavky ke zkoušce obdrží posluchači při prvním setkání), prokázat znalost literatury, jejíž seznam posluchači předloží při zkoušce.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (27.12.2010)
Syllabus -
1. Education in ancient Greece and Rome. Socrates, Plato, Aristotle, Quintilianus. 2. Education in the Middle Ages. Christianity and its influence on education. Scholasticism. Church school, urban, university. 3. Education and training in the period of humanism and renesance. Erasmus, Rabelais. Anti-reformation Reformation and Education (Unity of Brethren, Jesuit Education). 4. Education of Comenius. 5. Pedagogy of the Enlightenment period. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Education in the Czech lands (Theresian reform, the so-called patriotic teachers KSAmerling). 6. Pedagogy and Education in 19 century. J. F. Herbart. Herbartismus. Diesterweg, Froebel, Ušinskij, Lindner. Education in the Czech lands in the 19th century. 7. Education Reform in the world. 20th pedagogical directions century. 8. Education and Education in Czechoslovakia in the 20th century.
Last update: ZVIROTSK/PEDF.CUNI.CZ (23.08.2012)
1. Výchova v antickém Řecku a Římě. Sokrates, Platon, Aristoteles, Quintilianus.
2. Výchova ve středověku. Křesťanství a jeho vliv na výchovu. Scholastika. Školy církevní, městské, univerzity.
3. Výchova a vzdělání v období humanismu a renesance.Erasmus, Rabelais. Reformační a protireformační výchova (Jednota bratrská, školství jezuitského řádu).
4. Pedagogika J. A. Komenského.
5. Pedagogika doby osvícenství. Locke, Rousseau, Pestalozzi. Školství v českých zemích (tereziánská reforma, tzv. vlastenečtí učitelé, K.S.Amerling).
6. Pedagogika a školství v 19. století. J. F. Herbart. Herbartismus. Diesterweg, Fröbel, Ušinskij, Lindner. Školství v českých zemích v 19. století.
7. Reformní pedagogika ve světě. Pedagogické směry 20. století.