Pedagogical - psychologist diagnostics
The course objective is prime quality of professional competence within application of diagnostic techniques necessary for
teacher's and tutor's work. Further more there is motivation to targeted cooperation with parents and other professionals
operating within education and training of children and youth (educational advisers, pedagogical - psychologist specialists of
Pedagogical - psychologist advisory centres, Social departments, Section of children's care and so on.).
Content specification:
1. Pedagogical - psychologist diagnostics in practice.
2. Problem spheres that deal with pedagogical - psychologist diagnostics.
3. Supportive systems in education (advisory systems, diagnostic and informative centres, character of educational
advisor at school).
4. Explorative methods, diagnostic techniques, advisory and intervention techniques used by the teacher,
educational advisor, or school psychologist.
5. Illustration of selected diagnostic and intervention methods.
6. Visiting diagnostic workplace.
Last update: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
Cílem kurzu je zkvalitňování učitelských kompetencí při využití diagnostických metod nezbytných pro práci učitele základních a středních škol. Dále motivace k cílené spolupráci s ostatními odborníky působícími při výchově a vzdělávání dětí a mládeže (rodiče, výchovný poradce, specialista pedagogicko-psychologické poradny, sociální odbory, oddělení péče o dítě apod.).
Obsah kurzu: Pedagogická a pedagogicko-psychologická diagnostika v praxi. Okruhy problematiky, které řeší pedagogicko-psychologická diagnostika. Podpůrný systém ve školství (poradenské systémy, diagnostická a informační centra, úloha výchovného poradce na škole). Explorační metody, diagnostické metody, poradenské a intervenční metody užívané učitelem, výchovným poradcem, ev. školním psychologem. Ilustrace vybraných diagnostických a intervenčních technik. Návštěva diagnostického pracoviště
Literature - Czech
Last update: PhDr. Daniela Nováková, Ph.D. (06.06.2006)
Byčkovský,P.: Základy měření výsledků výuky. ČVUT, Praha 1982.
Helus,Z.-Hrabal,V.-Kulič,V.-Mareš,J.: Psychologie školní úspěšnosti žáků. SPN, Praha 1979.
Hrabal,V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. SPN, Praha 1989.
Chráska,M.: Didaktické testy v práci učitele. Olomouc 1988.
Opekarová,O.: Pedagogická diagnostika ve škole a školní poradenství. Raabe, Vedení školy, Praha 1998.