SubjectsSubjects(version: 945)
Course, academic year 2023/2024
   Login via CAS
Harmony and Rudiments of Counterpoint II - OB2308110
Title: Harmonie a základy kontrapunktu II
Guaranteed by: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2013
Semester: winter
E-Credits: 3
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:1/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OB2308155
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: PhDr. Petra Bělohlávková, Ph.D.
Incompatibility : OB2308155
Pre-requisite : OB2308104, OB2308105
Interchangeability : OB2308155
Is pre-requisite for: OB2308132
Is interchangeable with: OB2308155
Annotation - Czech
Last update: BELOHLA/PEDF.CUNI.CZ (02.09.2011)
Obsah předmětu: základní principy vokálního, instrumentálního a soudobého kontrapunktu, neterciová akordická stavba, akordické kombinace, církevní a moderní evropská modalita, bitonalita a polytonalita, rozšířená tonalita, atonalita, serialita, aleatorika. Analýza skladeb instrumentální a vokální literatury s využitím aktuálních vědomostí a dovedností ve vztahu k aktuálnímu repertoáru v rámci nástrojové, pěvecké a sborové přípravy.
Aim of the course - Czech
Last update: BELOHLA/PEDF.CUNI.CZ (02.09.2011)

Cíl spočívá v osvojení nejdůležitějších poznatků a dovedností v oblasti soudobé harmonie a vývoje kontrapunktu na základě analýzy skladeb odpovídajících stylových období a na základě plnění elementárních praktických úkolů při zpracování prostředků příslušných oblastí harmonie a kontrapunktu v písemné podobě a se zvukovou kontrolou při instrumentálním a vokálním provádění.

Literature - Czech
Last update: BELOHLA/PEDF.CUNI.CZ (02.09.2011)

BURLAS, L. K niektorým črtám hudobného štýlu Bélu Bartóka. In: Metódy anlýzy a interpretácie hudby, I. Bratislava : Vysoká škola múzických umení v Bratislave, 1997. ISBN 80-85182-51-3.

FERKOVÁ, E. Harmonicko-tonálny pohyb jako obraz vývoja hudobnej formy. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, II. Bratislava : VŠMU, 1998, s. 117 - 126. ISBN 80-85182-57-2.

FERKOVÁ, E. Pokus o algoritmizáciu harmonickej analýzy hudby 20. storočia. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, I. Bratislava : VŠMU, 1997, s. 61 - 66. ISBN 80-85182-51-3.

GRABNER, H. Der lineare Satz. 2. vyd. Stuttgart : Ernst Klett Verlag, 1930. 187 s.

HŮLA, Z. Nauka o kontrapunktu. Praha : Supraphon, 1985. 323 s.

JANEČEK, K. Základy moderní harmonie. 1. vyd. Praha : ČSAV, 1965. 383 s.

KRESÁNEK, J. Tonalita. 1. vyd. Bratislava : Opus, 1983. 406 s.

KUŠNAREV, CH. O polifonii. 1. vyd. Moskva : Muzyka, 1971. 135 s.

REUTER, F. Praktische Harmonik des 20. Jahrhunderts. b.v. Halle : Mitteldeutscher Verlag, 1952. 173 s.

RISINGER, K. Modelování aleatoriky (Příspěvek k teoretickým možnostem aleatoriky v oblasti relací tónových výšek). In: Živá hudba, VII. Praha : AMU, 1981, s. 263 - 288.

RISINGER, K. Nauka o harmonii XX. století. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1978. 659 s.

RISINGER, K. Nauka o kontrapunktu 20. století. 1. vyd. Praha : Supraphon, 1984.

SMOLKA, J. Bitonalita. In: Živá hudba, VII. Praha : AMU, 1981, s. 289 - 313.

ŠUĽGIN, D. I. Těoretičeskije osnovz sobremennoj garmonii. 1. vyd. Moskva : Vysšeje muzykaľnoje učilišče imeni M.M. Ippolitova-Ivanova, 1994. 376 s.

TICHÝ, V. Harmonicky myslet a slyšet. 1. vyd. Praha : HAMU, 1996. 267 s. ISBN 80-85883-10-4.

TICHÝ, V. Modalita. In: Živá hudba, VIII. Praha: AMU, 1984, s. 117 - 191.

THILMAN, J. P. Probleme der neuen Polyphonie. b.v. Dresden : Dresdener Verlagsgesellschaft, 1949. 111 s.

Requirements to the exam - Czech
Last update: BELOHLA/PEDF.CUNI.CZ (16.09.2012)

aktivní účast v seminářích

orientace v notovém materiálu v rámci harmonického rozboru

vytvoření autorských elementární kontrapunktická cvičení s vlastní prezentací

vytvoření autorských elementárních skladeb na principu modálním a seriálním s vlastní prezentací

Syllabus - Czech
Last update: BELOHLA/PEDF.CUNI.CZ (02.09.2011)

1. kvartové akordy, biakordika, akordické kombinace

2.-3. modalita církevní, středověká a moderní

4.-5. serialita, dodekafonie

6.-9. základy vokálního kontrapunktu

10.-13. základy intrumentálního kontrapunktu

 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html