The aim of the course is to introduce selected worksof realistic novel / realistic novella in German. These are the dominant
genres of the Realism. Theseminar concentrates on the theory of both genres,their development and changes, the analysis
of narratingas fiction, the analysis of concrete works. The content of the course: Theory of novel and novella in the 19th
century (Storm, Vischer, Heyse). Analysisof novel and novella: Types of narration, types of narrators, types of fiction,
typology of novel. Novel: Freytag, Keller, Raabe, Fontane. Novella: Storm, Keller,C. F. Meyer.
Last update: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.05.2010)
Cílem kurzu, jehož kurikulum je v rámci Programu komplexní inovace pregraduální přípravy učitelů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy v Praze inovováno, je studenty na teoretické i praktické rovině obeznámit se vznikem a vývojem poetického realismu včetně realistických tendencí v literatuře předbřeznového období a seznámit je s vybranými díly německy psaného realistického románu a německy psané realistické novely, které představují dominantní žánry realistické literatury. Pozornost je rovněž věnována hlavním filosofickým proudům, které se uplatňovaly v evropském myšlení 19. století (G. F. W. Hegel, L. Feuerbach, K. Marx, A. Schoppenhauer, S. Kierkegaard), rozvoji vědy a techniky i zásadním změnám, kterými evropská společnost 19. století procházela. Práce v semináři se soustředí na teorii žánrů románu a novely - jejich vývoj a proměny, na analýzu vyprávění jako fikce a na rozbor jednotlivých literárních děl. Při diskuzi nad jednotlivými texty je kladen důraz na rozvoj komunikativních schopností studentů a užívání moderních vyučovacích metod jako např. brainstormingu i hledání ukázek z těchto textů vhodných pro didaktizaci. Obsah kurzu: Teorie románu a novely v 19. století (Vischer, Heyse). Analýza románu a novely: druhy vyprávění, typy vypravěčů, typy fikce, typologie románu. Román: Freytag, Keller, Raabe, Ebner-Eschenbach, Fontane. Novela: Stifter, Mörike, Storm, Keller, C. F. Meyer.
Last update: NECASOVA/PEDF.CUNI.CZ (05.10.2014)
Literature - Czech
Gelfert, H.D. Wie interpretiert man einen Roman. Stuttgart : Reclam, 2002. ISBN 3-15-015031-0. Zeman H. (Hrsg.) Literaturgeschichte Österreichs. von den Anfängen im Mittelalter bis zur Gegenwart. 2., überarbeitete und aktualisierte Auflage. Freiburg im Breisgau: Rombach, 2014. Lehmann, J. (Hg.) Deutsche Novellen von Goethe bis Walse. Berlin : Cornelsen, 1980. ISBN 3-5892-0746-9. Stanzel, F.K. Theorie des Erzählens. Stuttgart : UTB, 2000. ISBN 3825209040. Klotz, V. Zur Poetik des Romans. Darmstadt : Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1965. Schillemeit, J. (Hg.) Deutsche Romane von Grimmelshausen bis Musil. Frankfurt a. M. : S. Fischer, 1966. Forster, E.M. Aspects of the Novel. London : E. Arnold, 1927. Žmegač, V. (Hrsg.) Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart. Weinheim : Athenäum, 1997. ISBN 3-9547-108-9. Rinsum, A. und W. van Deutsche Literaturgeschichte, Bd. 7 : Realismus und Naturalismus. München : dtv, 2000. ISBN 3-423-03347-9. McInnes, E.; Plumpe, G. (Hrsg.) Hansers Sozialgeschichte der deutschen Literatur. Bd. 6 : Bürgerlicher Realismus und Gründerzeit 1848-1890. München, Wien : Hanser, 1996. 3-423-4348-2. Müller-Seidel, W. Theodor Fontane : Soziale Romankunst in Deutschland. Stuttgart : Metzler, 1980. ISBN 3-476-00454-6. Kaiser, G. Gottfried Keller : Das gedichtete Leben. Frankfurt am Main : Insel, 1981.
Last update: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (03.10.2017)
Requirements to the exam - Czech
Požadavky dr. Broukalové: pro udělení zápočtu vyžaduji minimálně 70%ní účast na seminářích a vypracování a přednesení referátu.
Požadavky kladené na referát:
Referát na zvolené téma musí být vypracován samostatně a přednesen na semináři. Rozsah referátu činí minimálně 3 normostrany. Nedílnou součástí referátu je vždy výběr alespoň tří literárních ukázek z probíraného díla a jejich rozmnožení pro ostatní studenty. V referátu musí být uvedena použitá literatura včetně použitých elektronických pramenů.
Nejpozději čtrnáct dnů po přednesení referátu je třeba odeslat ho ve formátu doc na elektronickou adresu broukalova@braillnet.cz
Last update: MIKESOVA/PEDF.CUNI.CZ (10.05.2010)
Syllabus - Czech
2019
9. 10. Einführung
16. 10. Kalendergeschichte als epische Kurzform Johann Peter Hebel: Kannitverstan Entwicklung der Medien im 19. Jahrhundert
23. 10. Romantik, Biedermeier und Frührealismus Adalbert Stifter: Der Kondor Moderne, Technik und Natur in der deutschsprachigen Literatur der ersten Hälfte des 19. Jahrhunderts Eduard Mörike: Mozart auf der Reise nach Prag Adalbert Stifter: Bergkristall Eduard Mörike: Maler Nolten Künstlernovelle und Künstlerroman in der deutschsprachigen Literatur des 19. Jahrhunderts
30. 10. Novelle als Gattung des poetischen Realismus Theodor Storm: Immensee Theodor Storm: Der Schimmelreiter Rahmennovelle und ihre Entwicklung 6. 11. Novellenzyklen in der deutschsprachigen Literatur Gottfried Keller: Die Leute von Seldwyla
13. 11. Realistischer Roman in seinen unterschiedlichen Ausprägungen Historischer Roman Professorenroman Bildungs- und Entwicklungsroman Gottfried Keller: Der grüne Heinrich
20. 11. Gesellschaftsroman Theodor Fontane als kritischer Realist Theodor Fontane: Effi Briest
27. 11. Politik in der Literatur des poetischen Realismus Wilhelm Raabe: Die Gänse von Bützow Humor als wichtiges Element des poetischen Realismus
4. 12. Regionale Verbundenheit der Autoren des poetischen Realismus
Adalbert Stifter und die Landschaft des Böhmerwaldes
Adalbert Stifter: Granit
11. 12. Regionale Verbundenheit der Autoren des poetischen Realismus
Mähren in Werken von poetischen Realisten
Marie von Ebner-Eschenbach und Mähren Marie von Ebner-Eschenbach: Das Gemeindekind Ferdinand von Saar und Mähren
Ferdinand von Saar: Die Troglodytin
18. 12. Poetischer Realismus und seine Übergänge zu der Moderne des ausgehenden 19. Jahrhunderts Conrad Ferdinand Meyer und Nietzsche Conrad Ferdinand Meyer und seine Novellen Conrad Ferdinand Meyer: Das Amulett
2020
8. 1. Abschlussveranstaltung
Sylabus tohoto kurzu je inovován v rámci Programu komplexní inovace pregraduální přípravy učitelů na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy.
Last update: Broukalová Jindra, PhDr. Ing., Ph.D. (15.09.2019)