|
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)
|
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)
Cílem předmětu je seznámit studenty s aprobací biologie s vědním oborem ekologie a vybranými tématy s důrazem na konkrétní příklady dokumentující jevy a vztahy mezi organismy a vliv prostředí. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)
Výuka bude v tomto semestru zahájena prezenčně. K dispozici jsou nahrané powerpointové prezentace v Moodlu (dostupné na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2369), jako doplněk ke studiu slouží doporučená literatura a studijní opory. V případě, že by došlo k přechodu na distanční výuku, pak studenti/studentky budou využívat powerpointové prezentace v Moodlu (dostupné na https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2369), jako doplněk ke studiu slouží doporučená literatura a studijní opory. Navíc všichni studenti/studentky dostanou každý týden informaci o následující lekci (co je v ní důležité, na co se soustředit, jaké odborné termíny a příklady je třeba znát). V případě dotazů či nejasností se lze mailem kdykoli obrátit na vyučujícího. V případě zájmu o konzultace je potřebné nejprve napsat vyučujícímu (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz), forma konzultace bude následně domluvena. V případě, že by došlo ke změně způsobu výuky, budou studující informováni. K úspěšnému zakončení předmětu je potřeba následující: 1/ všichni studenti(studentky odpoví písemně na následující soubor kontrolních otázek a společně zašlou í esej na vybrané téma (4-6 stran textu nebo powerpointová prezentace s minimálně 10 slidy) nejpozději do konce zkouškového období na mailovou e-mailovou adresu vyučujícího (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz) 1) Jaký je rozdíl mezi ekologií a environmentalistikou? 2) Definujte zákona minima 3) Definujte zákon tolerance 4) Co to je ekologická valence? 5) Uveďte příklady konvergentního a divergentního vývoje 6) Uveďte příklad koevoluce 7) Uveďte příklad mixotrofie 8) Uveďte příklady primární a sekundární sukcese 9) Co to je ekoton? 10) Co to je klimax? 11) Definujte Allenovo pravidlo 12) Definujte Bergmanovo pravidlo 13) Co je to estivace? Uveďte příklad 14) Uveďte příklad vodního bioindikačního organismu 15) Uveďte 2 příklady pleustonu 16) Co je to gilda? Uveďte příklad 17) Co je příčinou eutrofizace vod? 18) Uveďte příklad živočicha žijícího v periodických vodách 19) Uveďte příklad komenzalismu 20) Uveďte příklad alelopatie 21) Definujte termín mimikry a uveďte příklad 22) Co je to tanatóza? 23) Uveďte příklady r-strategie a K-strategie u živočichů 24) Uveďte příklady maternální a paternální péče o potomstvo 25) Co je to metapopulace? 26) Co to je semelparie? Uveďte příklad Náměty na esej (lze použít i jiné vlastní téma, týkající se ekologie a přednášených témat) Nabízená témata: ● Příčiny a následky nadměrného rybolovu hospodářsky významných druhů ryb ve světových oceánech ● Příčiny a následky eutrofizace vod ● Příčiny úbytku biodiverzity organismů ● Bioindikátory vodního prostředí ● Ekoterorismus ● Modelové druhy živočichů dokládající parentální, paternální a maternální péči o potomstvo ● Adaptace organismů na extrémní podmínky ● Modelové druhy dokládající jednotlivé vztahy mezi živočichy Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření. Případným studentům se speciálními potřebami se doporučuje kontaktovat vyučujícího. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na prezenční formu), budou studenti/studentky informováni. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)
Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů . Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 s. Begon, M., Harper, J., Townsend, C.: Ekologie. Jedinci, populace, společenstva. Olomouc, Vydavatelství University Palackého, 1997. Duvigneaud: Ekologická syntéza. Academia. Praha. 1988. 320 s. Zlatník A. a kol.: Základy ekologie. SZN Praha, 1973. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)
Vyučování předmětu bude v tomto semestru zahájeno prezenčně formou přednášek s powerpointovými prezentacemi, Pokud dojde ke změně způsobu výuky, budou studenti/studentky informováni. Více viz deskriptory. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)
Znalost základních termínů a příkladů z autekologie, demekologie a synekologie.. Více viz deskriptory. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)
1. Úvod do předmětu. Podmínky studia a zkouška. Doporučená literatura. Terminologie a základní pojmy. Ekologie jako vědní obor. Historie. Podobory ekologie, obory vzniklé z ekologie. |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)
Podmínkou zakončení předmětu je písemné zodpovězení souboru otázek zaslaných vyučujícím a napsání seminární práce (eseje) na vybrané téma (viz deskriptory) |
|
||
Last update: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (29.01.2022)
Hanel L., Hanelová J. 2014: Shield Bugs of the genus Elasmucha - Model Insect Group for Parental Care Demonstration for Outdoor Scientific School Activities in Central and Northern Europe. Envigogika 9 (1): 1-21. htpps://www.ziva.avcr.cz/2019-5/biologicka-rozmanitost-z-pohledu-ochrany-prirody.html https//ziva.avcr.cz/files/ziva/pdf/sto-padesat-let-ruku-v-ruce-vzajemna-reflexe-vedy.pdf https://ziva.avcr.cz/2012-1/poznamka-k-sezonni-homochromii-knezice-travozelene.html https:// ziva.avcr.cz/files/ziva/pdf/ultrafialovy-svet-bezobratlych.pdf |