SubjectsSubjects(version: 962)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Invertebrate Zoology - OB2302014
Title: Zoologie bezobratlých
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2019
Semester: winter
E-Credits: 4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/2, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Is provided by: OPBB2B111A
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Classification: Biology > Biology, Anthropology, Cell Physiology and BioChemistry, Developmental Biology, Didactics of Biology, Ecology, Entomology, Ecology and Environmentalism, Ecology and Ethology, External Subjects, General Subjects, Geobotany, Genetics, Human and Animal Physiology, Hydrobiology, Immunology, Microbiology, Molecular biology, Neurobiology, Non-Vascular Plant Botany, Non-Vertebrates Zoology, Plant Anatomy and Physiology, Parasitology, Plant molecular Biology, Theoretical Biology, Vertebratology, Virology, Vascular Plant Botany
Interchangeability : O02302012
Is pre-requisite for: OB2302022
Is interchangeable with: OPBB2B111A
Annotation -
Taxonomy, speciation, binomical system of nomenclature, classification of invertebrates, characteristic of higher taxa and phylogenetic relationships, external morphology, parasitic life cycles, transport systems, repiration, protection and locomotion, nutrition, reproduction and development, adaptations to habitats.
Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
Aim of the course - Czech

Předmět seznamuje své posluchače s diverzitou bezobratlých živočichů, jejich fylogenezí a systematikou; anatomií a morfologií stejně jako ekologií a etologií. Posluchači tak získají všeobecný přehled o této vysoce diversifikované skupině.

Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
Literature -

Basic:

Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů (Selected chapters from autecology and demecology of animals). Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str.
BUCHAR, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha.
Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str.
Hanel L:, Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých (Sententious pictorial key in order to determination basic taxons of water invertebrates) . Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str.
Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Madagaskar, Jihlava, 296 str.
Lang J. a kol. 1970: Zoologie I.díl. SPN Praha, 384 str.
Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str.
Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros. 172 str.


Supplementary
ALTMANN A., LIŠKOVÁ E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN, Praha.
BRUSCA C.R., BRUSCA G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts.
HŮRKA, K., ČEPICKÁ A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN, Praha.
RUPPERT, Edward E.; FOX, Richard S.; BARNES, Robert D. Invertebrate zoology: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA : Brooks/Cole, 2004. 963 s.
Volf P., Horák P. a kol, 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.
ZRZAVÝ, J., 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia, Praha.

Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
Teaching methods - Czech

Prezenční výuka: Přednášky, cvičení

 

V případě distanční výuky tato bude probíhat off-line. V Moodlu je k dispozici 13 lekcí v powerpointu připravených pro samostudium v rámci distanční výuky.  Studium předmětu bude probíhat průběžné v souladu s rozvrhem. Před každou lekcí obdrží studenti informaci, na co se v následující lekci soustředit. Na konci každé lekce jsou uvedeny kontrolní otázky, které musí být  vždy do další  lekce (tzn. do následující středy) zaslány vyučujícímu na mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz.  Případné dotazy a připomínky pište přednostně během středy (den výuky dle rozvrhu), samozřejmě ale můžete i kdykoli jindy.  Pro snazší orientaci v prezentacích jsou důležité taxony, názvy, odborné termíny a vhodné příkladové druhy, které  se musí znát,  znázorněny červeně.

Prezentace jsou k dispozici v Moodlu:

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3340#section-0

Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
Requirements to the exam -
The following items are required for obtaining the credit and admission to the written part of the exam:

- 80% attendance at practical exercises (two absences from ten exercises are allowed)
- submission of protocols (only from lessons where the student was present; without Slug Dissection)
- Ten Object Determination Test; at least seven of objects must be named and systematically  in order to successfully complete this part

Exact dates of the Determination Test are announced by the leader of practical exercises. The testing will take place in January and, if necessary, in February. The test is oral and the applicant will be presented with ten pictures, permanent preparations or living objects from the list of organisms provided for the exercise. Two additional information (morphology, biology and ecology of the organism and others) is required besides the name of the organism and its systematic classification. Protocol requirements will be specified in the first exercise. Each course participant has one regular and two credit deadlines.

If the student fulfills the conditions for credit, he/she will be admitted to the written examination.
Testing will take place both in the test form (ticking the correct answers) and answering open questions. 
Exam dates are announced by the lecturer (prof. Hanel); each course participant has one regular and two additional dates available.
Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
Syllabus - Czech

Předběžný rozvrh přednášky

 

1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka).

2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) )

3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza

5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace

7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy)

13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka )

14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)

 

Předběžný rozvrh cvičení

Orientační náplň blokového cvičení je následující:

Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum

Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek

Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum

Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika

(členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi

Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
Course completion requirements -
The following items are required for obtaining the credit and admission to the written part of the exam:

- 80% attendance at practical exercises (two absences from ten exercises are allowed)
- submission of protocols (only from lessons where the student was present; without Slug Dissection)
- Ten Object Determination Test; at least seven of objects must be named and systematically  in order to successfully complete this part

Exact dates of the Determination Test are announced by the leader of practical exercises. The testing will take place in January and, if necessary, in February. The test is oral and the applicant will be presented with ten pictures, permanent preparations or living objects from the list of organisms provided for the exercise. Two additional information (morphology, biology and ecology of the organism and others) is required besides the name of the organism and its systematic classification. Protocol requirements will be specified in the first exercise. Each course participant has one regular and two credit deadlines.

If the student fulfills the conditions for credit, he/she will be admitted to the written examination.
Testing will take place both in the test form (ticking the correct answers) and answering open questions. The test is focused on representatives of Central European fauna.
Exam dates are announced by the lecturer (prof. Hanel); each course participant has one regular and two additional dates available.
Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
Learning resources - Czech

Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů (Selected chapters from autecology and demecology of animals). Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str.
BUCHAR, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha.
Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str.
Hanel L:, Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých (Sententious pictorial key in order to determination basic taxons of water invertebrates) . Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str.
Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Madagaskar, Jihlava, 296 str.
Lang J. a kol. 1970: Zoologie I.díl. SPN Praha, 384 str.
Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str.
Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros. 172 str.

Prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou pro zapsané posluchače tohoto předmětu k dispozici v kurzu Zoologie bezobratlých v prostředí Moodle, viz https://moodle.pedf.cuni.cz/login/index.php

Rozšiřující:
ALTMANN A., LIŠKOVÁ E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN, Praha.
BRUSCA C.R., BRUSCA G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts.
HŮRKA, K., ČEPICKÁ A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN, Praha.
RUPPERT, Edward E.; FOX, Richard S.; BARNES, Robert D. Invertebrate zoology: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA : Brooks/Cole, 2004. 963 s.
Volf P., Horák P. a kol, 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.
ZRZAVÝ, J., 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia, Praha.

Last update: Hanel Lubomír, prof. RNDr., CSc. (08.09.2022)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html