SubjectsSubjects(version: 957)
Course, academic year 2024/2025
   Login via CAS
Biology of Unicellular Organisms - OB2302010
Title: Biologie jednobuněčných a příbuzných organismů
Guaranteed by: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Faculty: Faculty of Education
Actual: from 2014
Semester: summer
E-Credits: 2
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:1/1, MC [HT]
Capacity: unknown / unknown (100)
Min. number of students: unlimited
4EU+: no
Virtual mobility / capacity: no
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Note: course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
priority enrollment if the course is part of the study plan
Guarantor: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Classification: Biology > Biology, Anthropology, Cell Physiology and BioChemistry, Developmental Biology, Didactics of Biology, Ecology, Entomology, Ecology and Environmentalism, Ecology and Ethology, External Subjects, General Subjects, Geobotany, Genetics, Human and Animal Physiology, Hydrobiology, Immunology, Microbiology, Molecular biology, Neurobiology, Non-Vascular Plant Botany, Non-Vertebrates Zoology, Plant Anatomy and Physiology, Parasitology, Plant molecular Biology, Theoretical Biology, Vertebratology, Virology, Vascular Plant Botany
Is interchangeable with: OKB2302010
Annotation -
Protistology provides its participants basic orientation in deep phylogeny of (unicellular) Eucaryota and introduces overall characteristics of all supergroups (Amoebozoa, (Arachaeplastida), Excavata, Ophisthokonta and SAR). Particular representative model organisms were chosen with regard to their subsequent usage in teaching Biology/Science on Elementary and High School, and relevance for everyday human life. Brief introduction into history of Protistology, anatomy and morphology of unicellular organism and their ecology, ethology and physiology represent parts of this course. The course is focused on protists which are important for human and mankind (usually as pathogens, or with the usage in various industry).
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2019)
Aim of the course - Czech

Cílem předmětu je poskytnou svým posluchačům komplexní přehled na nový náhled na hlubokou fylogenezi eukaryot, stejně jako přehled o základních jednobuněčných zástupcích vhodných pro výuku na 2. stupni ZŠ a SŠ.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (30.01.2019)
Literature - Czech

Buchar J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha

Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha

Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha

Papáček M. a kol., 1994 a další vyd.: Zoologie. Scientia, Praha.

Rosypal S. a kol., 2003: Nový přehled biologie. Scientia, Praha.

Volf P., Horák P. a kol, 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.

Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace z přednášek a praktických cvičení v prostředí Moodle

https://moodle.pedf.cuni.cz/login/index.php

Last update: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (29.11.2010)
Requirements to the exam - Czech

Předmět je zakončen písemnou zkouškou (délka trvání: 90 minut).

Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta).

Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Maximální bodový zisk z testu je 20 bodů. Není vyžadována prezence na přednášce.

Bodové rozmezí klasifikace je nastaveno následovně:

 

- 20-17 bodů = výborně

- 16,5-13 bodů = velmi dobře

- 12,5-10 bodů = dobře

- méně než 10 bodů = nedostatečně

 

Zkoušení bude probíhat v červnu, po dohodě mohou být vyhlášeny termíny také v červenci a srpnu (nejvýše dva každý měsíc). Přesné termíny písemné zkoušky stanovuje přednášející.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (30.01.2019)
Syllabus - Czech

Sylabus praktických cvičení

I. Úvod - seznámení s programem cvičení, literatura, základy práce s optikou, podmínky zápočtu, jak získat "prvoky" na praktická cvičení

Excavata I:

  • Euglenozoa > Euglenoidea (krásnoočka) > Euglena gracilis (krásnoočko štíhlé) - nativní preparát z čisté kultury (mixotrofní druh)
  • Parabasala > Trichomonadida (bičenky) > Tritrichomonas foetus (bičenka dobytčí) - nativní preparát

II. Excavata II:

  • Parabasala > Hypermastigida (brvitky) - roztlak obsahu střeva všekaza = termita rodu Reticulitermes se symbiotickými brvitkami - Trichonympha, Spirotrichonympha
  • Fornicata > Metamonada > Giardia intestinalis (lamblie střevní) - obarvený roztěr

Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci), Rhizaria I.

  • Lobosea (lalokonozí) > Gymnoamoebia > Amoeba proteus (měňavka velká), Entamoeba invadens (měňavka) - nativní preparáty z čistých kultur

III. Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci)

  • Lobosea (lalokonozí) > Testaceolobosia (krytenky) - nativní preparát z "divokého" vzorku - např. Arcella (štítovka), Nebella (zdobenka), Difflugia (rozlitka), Centropyxis

Rhizaria I.

  • Rhizaria > Cercozoa (dříve Filosea) > Testaceofilosea
  • Foraminifera (dírkonošci) - různí zástupci v trvalém preparátu, výroba vlastního trvalého preparátu (schránky z mořského písku)
  • Radiolaria (mřížovci) - různí zástupci, trvalý preparát

IV. Rhizaria II

  • Foraminifera (dírkonošci) - dokončení vlastního trvalého preparátu

Chromalveolata I

  • Ciliophora (nálevníci) - Paramecium caudatum (trepka velká) - příprava čisté zrnkové kultury
  • Apicomplexa (=Sporozoa, výtrusovci) > Gregarinea (hromadinky) - Gregarina spp. (hromadinka) - roztlak obsahu střeva larev potemníka moučného (Tenebrio molitor) - trofozoiti, Monocystis sp. - roztěrový preparát ze semenných váčků žížaly - sporocysty, trofozoiti

V. Chromalveolata II

  • Ciliophora (nálevníci) - Paramecium caudatum (trepka velká), nativní preparát z čisté kultury, vitální barvení potravních vakuol, postvitální barvení makronukleu, galvanotaxe, chemotaxe

VI. divoké vzorky a nálevy - především různí zástupci nálevníků, slunivky, trubénky:

  • Ciliophora (nálevníci) > Peritricha (kruhobrví) > Vorticella (vířenka), Cothurnia (pavázovka)
  • Ciliophora (nálevníci) > Heterotricha (různobrví) > Stentor (mrskavka)
  • Ciliophora (nálevníci) > Hypotricha (spodobrví) > např. Euplotes (lezounek), Stylonychia (slávinka)
  • Choanoflagellata (trubénky) - gen. sp.
  • Heliozoa (slunivky) - např. Actinophrys sp.

Last update: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (29.11.2010)
Course completion requirements - Czech

 

Pro úspěšné získání klasifikovaného zápočtu z biologie jednobuněčných a příbuzných organismů musí student splnit následující požadavky:

 

- mít dostatečnou prezenci na praktických cvičeních (povolena jedna absence z pěti cvičení)

- odevzdat písemné protokoly ze všech cvičení, na kterých byl přítomen

 

Pokud student splňuje tyto požadavky, bude připuštěn k písemné zkoušce, trvající 90 minut, doplněné poznávačkou. Při poznávačce mu bude promítnuto pět obrázků (fotografií nebo nákresů) jednobuněčných organismů, se kterými se setkal na praktických cvičeních. Požadováno je jméno a systematické zařazení organismu doplněné o dvě důležité informace o něm (z oblastí morfologie, biologie, ekologie; pokud se jedná o původce onemocnění či závažného parazita, tak také název a příznaky choroby/patologického stavu, který způsobuje, způsob léčení či prevence nakažení atd.).

Písemný test obsahuje 15-20 otázek. Některé z nich jsou testového charakteru, většina je otevřená. Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, odpovědi jsou hodnoceny jedním bodem.

Organismy jsou v zadání testu označeny jak českým, tak latinským pojmenováním. V poznávačce (a rovněž při písemné zkoušce) stačí organismy pojmenovávat česky. Výjimku tvoří vyšší systematické kategorie (především supergoups), které nemají české ekvivalenty.

 

Celková známka bude udělena na základě součtu bodového zisku za odevzdané protokoly, poznávačku a bodového ohodnocení písemného testu. Maximální počet získaných bodů za odevzdané protokoly je pět bodů, za poznávačku rovněž pět bodů, za písemný test 20 bodů. Celkem tedy lze získat 30 bodů. Celkové hodnocení je nastaveno takto:

 

- výborně: 30-26 bodů

- velmi dobře: 25,5-22 bodů

- dobře: 21,5-18 bodů

- nedostatečně: méně než 18 bodů

 

Přesné termíny písemné zkoušky určuje přednášející. Zkoušení se bude konat v průběhu června a září; po jednom termínu bude (podle potřeby) vyhlášeno i v červenci a srpnu.

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (27.01.2019)
Learning resources - Czech

Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology 59 (5): 429–514.

Buchar J. a kol. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha.

Brusca R.C., Brusca G. J. (2002): Invertebrates. Second edition. Sinauer Accociates, Inc., Sunderland, Massatchutsetts.

Čepička I, Eliáš M. a Hampl V. (2010): Řád z Chaosu. Rozmanitost protistů z pohledu 21. století. Vesmír 89 (7–8): 464–469.

Hausmann K., Hülsmann N. (2003): Protozoologie. Academia Praha.

Jíra J. (2009): Lékařská protozoologie: protozoální nemoci. Galén.

Macháček T., Mikešová K., Turjanicová L. a Hampl V. (2016): Proměny vyšší systematiky eukaryot a její odraz ve středoškolské biologii.

Živa 1/2016: 27

Volf P., Horák P. a kol. (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton Praha.

 

Výukové prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou uloženy v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4411)

 

http://www.protistologie.cz/

Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (30.01.2019)
 
Charles University | Information system of Charles University | http://www.cuni.cz/UKEN-329.html