|
|
||
Protistology provides its participants basic orientation in deep phylogeny of (unicellular) Eucaryota and introduces overall characteristics of all supergroups (Amoebozoa, (Arachaeplastida), Excavata, Ophisthokonta and SAR). Particular representative model organisms were chosen with regard to their subsequent usage in teaching Biology/Science on Elementary and High School, and relevance for everyday human life.
Brief introduction into history of Protistology, anatomy and morphology of unicellular organism and their ecology, ethology and physiology represent parts of this course. The course is focused on protists which are important for human and mankind (usually as pathogens, or with the usage in various industry).
Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (28.01.2019)
|
|
||
Cílem předmětu je poskytnou svým posluchačům komplexní přehled na nový náhled na hlubokou fylogenezi eukaryot, stejně jako přehled o základních jednobuněčných zástupcích vhodných pro výuku na 2. stupni ZŠ a SŠ. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (30.01.2019)
|
|
||
Buchar J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha Buchar J. a kol, 1993: Práce ze zoologie. UK, Praha Buchar J. a kol., 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, Praha Papáček M. a kol., 1994 a další vyd.: Zoologie. Scientia, Praha. Rosypal S. a kol., 2003: Nový přehled biologie. Scientia, Praha. Volf P., Horák P. a kol, 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.
Posluchačům kurzu jsou k dispozici prezentace z přednášek a praktických cvičení v prostředí Moodle
https://moodle.pedf.cuni.cz/login/index.php Last update: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (29.11.2010)
|
|
||
Předmět je zakončen písemnou zkouškou (délka trvání: 90 minut). Písemný test je představován 15-20 otázkami. Některé z otázek jsou testového charakteru (jediná správná odpověď), další jsou spojovací (např. patogen a působená choroba). Většina otázek je však otevřená. Otevřené otázky jsou věnovány především morfologii a životním cyklům základních skupin prvoků, se kterými byli účastníci kurzu seznámeni v průběhu semestru, v případě patogenní prvoků specifikaci příznaků působené choroby a způsobů léčení. V každé verzi testu je jedna otázka zaměřená na morfologii a funkci konkrétní organely eukaryotické buňky (jádro, ER, Golgiho komplex, mitochondrie, plastidy, vakuola; cytoskelet), stejně jako jedna otázka zaměřená na obecný popis některé z probíraných superskupin eukaryot (SAR, Excavata, Amoebozoa, Opisthokonta). Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, každá z odpovědí je hodnocena jedním bodem. Maximální bodový zisk z testu je 20 bodů. Není vyžadována prezence na přednášce. Bodové rozmezí klasifikace je nastaveno následovně:
- 20-17 bodů = výborně - 16,5-13 bodů = velmi dobře - 12,5-10 bodů = dobře - méně než 10 bodů = nedostatečně
Zkoušení bude probíhat v červnu, po dohodě mohou být vyhlášeny termíny také v červenci a srpnu (nejvýše dva každý měsíc). Přesné termíny písemné zkoušky stanovuje přednášející. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (30.01.2019)
|
|
||
Sylabus praktických cvičení
I. Úvod - seznámení s programem cvičení, literatura, základy práce s optikou, podmínky zápočtu, jak získat "prvoky" na praktická cvičení Excavata I:
II. Excavata II:
Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci), Rhizaria I.
III. Amoebozoa I. (= Rhizopoda - měňavkovci, kořenonožci)
Rhizaria I.
IV. Rhizaria II
Chromalveolata I
V. Chromalveolata II
VI. divoké vzorky a nálevy - především různí zástupci nálevníků, slunivky, trubénky:
Last update: MOUREK/NATUR.CUNI.CZ (29.11.2010)
|
|
||
Pro úspěšné získání klasifikovaného zápočtu z biologie jednobuněčných a příbuzných organismů musí student splnit následující požadavky:
- mít dostatečnou prezenci na praktických cvičeních (povolena jedna absence z pěti cvičení) - odevzdat písemné protokoly ze všech cvičení, na kterých byl přítomen
Pokud student splňuje tyto požadavky, bude připuštěn k písemné zkoušce, trvající 90 minut, doplněné poznávačkou. Při poznávačce mu bude promítnuto pět obrázků (fotografií nebo nákresů) jednobuněčných organismů, se kterými se setkal na praktických cvičeních. Požadováno je jméno a systematické zařazení organismu doplněné o dvě důležité informace o něm (z oblastí morfologie, biologie, ekologie; pokud se jedná o původce onemocnění či závažného parazita, tak také název a příznaky choroby/patologického stavu, který způsobuje, způsob léčení či prevence nakažení atd.). Písemný test obsahuje 15-20 otázek. Některé z nich jsou testového charakteru, většina je otevřená. Pokud není v zadání testu uvedeno jinak, odpovědi jsou hodnoceny jedním bodem. Organismy jsou v zadání testu označeny jak českým, tak latinským pojmenováním. V poznávačce (a rovněž při písemné zkoušce) stačí organismy pojmenovávat česky. Výjimku tvoří vyšší systematické kategorie (především supergoups), které nemají české ekvivalenty.
Celková známka bude udělena na základě součtu bodového zisku za odevzdané protokoly, poznávačku a bodového ohodnocení písemného testu. Maximální počet získaných bodů za odevzdané protokoly je pět bodů, za poznávačku rovněž pět bodů, za písemný test 20 bodů. Celkem tedy lze získat 30 bodů. Celkové hodnocení je nastaveno takto:
- výborně: 30-26 bodů - velmi dobře: 25,5-22 bodů - dobře: 21,5-18 bodů - nedostatečně: méně než 18 bodů
Přesné termíny písemné zkoušky určuje přednášející. Zkoušení se bude konat v průběhu června a září; po jednom termínu bude (podle potřeby) vyhlášeno i v červenci a srpnu. Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (27.01.2019)
|
|
||
Adl S. a kol. (2012): The Revised Classification of Eukaryotes. The Journal of Eukaryotic Biology 59 (5): 429–514. Buchar J. a kol. (1995): Klíč k určování bezobratlých. Scientia Praha. Brusca R.C., Brusca G. J. (2002): Invertebrates. Second edition. Sinauer Accociates, Inc., Sunderland, Massatchutsetts. Čepička I, Eliáš M. a Hampl V. (2010): Řád z Chaosu. Rozmanitost protistů z pohledu 21. století. Vesmír 89 (7–8): 464–469. Hausmann K., Hülsmann N. (2003): Protozoologie. Academia Praha. Jíra J. (2009): Lékařská protozoologie: protozoální nemoci. Galén. Macháček T., Mikešová K., Turjanicová L. a Hampl V. (2016): Proměny vyšší systematiky eukaryot a její odraz ve středoškolské biologii. Živa 1/2016: 27 Volf P., Horák P. a kol. (2007): Paraziti a jejich biologie. Triton Praha.
Výukové prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou uloženy v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=4411)
http://www.protistologie.cz/ Last update: Říhová Dagmar, Mgr., Ph.D. (30.01.2019)
|